recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DS414 eller DS415play
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DS414 eller DS415play

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
sho Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 231
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DS414 eller DS415play
    Sendt: 25-August-2014 kl. 08:44
Skal have min første NAS og har besluttet det skal være en Synology.

Der skal være min. plads til 4 diske. Og jeg gider ikke købe en af de ældre DSxx13+ (der kommer jo nok nye om en 3-6 mdr.) Så køber en af de nyere der er ude nu og så kan jeg altid skifte, hvis jeg har lyst til det, når DSxx14+ er kommet.

Der er kun 500 kr. til forskel på 414 og 415play.

Jeg har ikke rigtig brug for 415plays media transcoding, men det er måske nice to have?

414 har 2x LAN porte, ved dog ikke hvad jeg skulle bruge det til?

414 kører med en Marvel Armada XP cpu og 415play kører Intel Atom. Tænker her at Intel'en er bedre? Den kører også med 1,6ghz, hvor 414 kun kører 1,33ghz.

Lavet en sammenligning inde på synologys hjemmeside:

Og udover de ting jeg har nævnt, så er der ikke de store forskelle.
415play har et par ekstra usb 2.0 porte.

Hvad ville i vælge?

Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2008
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2014 kl. 09:50
Personligt ville jeg smide 500,- efter play pga den kraftigere cpu. 
Når man først finder ud af hvilke muligheder man har med diverse automatitioner, får man hurtigt et par services op og køre. Og så slipper kræfterne hurtigt op.
Mente heller ikke jeg ville for brug for transcoding, men det er nu lækkert nok med Plex til eks ipaden. :)

Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Juni-2006
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2014 kl. 09:58
Gå efter intel modellen.

De 2 lan porte har du reelt ikke noget at bruge til i et hjemmenetværk, men det er ikke noget som skal afholde dig fra at købe den. Det er der efterhånden i de fleste lidt større Synology modeller.

MEN,

Hvis du allerede nu ved du minimum får behov for fire diske, så synes jeg kraftigt du skal overveje en 5 bay model. Det er dyrt og besværligt senere at skifte. Selvfølgelig kan behov ændre sig, men hvis du skal have film på forsvinder dine TB ret hurtigt.

Jeg har selv købt for småt på et tidspunkt har har nu en 12 bays :)

Startede med en 2 bay - skulle lige se og 3TB var dengang en del plads
Opgraderede til en 5 bay for nu var der jo plads til alt og lidt til
Står nu med 12 bays som heldigvis kun er halv fyldt med 4TB drev, så den kommer til at holde nogle år endnu :)

4 drev i raid 5 giver kun 3 diskes kapacitet og det forsvinder altså ret hurtigt - alt efter hvad det skal bruges til selvfølgelig.

Nu skriver du ikke så meget om hvad du skal bruge den til, men er det primært storage vi taler om så betyder det altså intet om der er tale om en 13, 14 eller 15 model... har du behovet og ønsket nu, så køb dem model der passer bedst... ellers er det sådan noget man kan udskyde i det uendelige da der hele tiden kommer nye modeller.

Redigeret af tobywan - 25-August-2014 kl. 10:02
Panasonic VT50 - B&W CMs2
Til top
Juiceren Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-November-2007
Sted: Aalborg
Point: 259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Juiceren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2014 kl. 10:00
Hvis ikke de 500 ekstra betyder noget for dig (du skal også huske diske jo :P ) så havde jeg også taget play udgaven - udelukkede fordi mere power er bedre og mere fremtidssikret. 

Sonos Beam + Sub + 2x One SL - LG C8 55" - Nvidia Shield 2015
Til top
sho Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2014 kl. 10:52
Jeg skal helt sikkert have mere plads, på et tidspunkt. Hvis jeg smider 4x4TB eller 4x6TB i den og kører RAID 5, så har jeg jo trods alt 12/18 TB at lege med. Det burde holder i lidt tid :)

Havde kigget på 1513+ eller 1813+, men da de har været på gaden i 15 mdr nu og Synology gerne skulle komme med nye modeller efter 18 mdr, så er der jo ikke længe til og så holder en 414 eller 415play nok mere af deres værdi end en xx13+ model, hvis den skal sælges til fordel for en xx14+ model.

Men jeg tror jeg smider de 446 kr. mere og tager en 415play og så må jeg se hvor lang tid den kommer til at holde :)

I skal have tak for jeres svar!
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2014 kl. 12:15
Jeg har 1813+ og er rigtig glad for den :) 
Pt har jeg "kun" fyldt 5 af HDD pladserne ud, og det er rart at tænke på at der stadig er 3 pladser ledig til fremtidig udvidelse.
Det er måske også noget at have med i baghovedet inden du køber.
Til top
sho Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 07:13
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

Jeg har 1813+ og er rigtig glad for den :) 
Pt har jeg "kun" fyldt 5 af HDD pladserne ud, og det er rart at tænke på at der stadig er 3 pladser ledig til fremtidig udvidelse.
Det er måske også noget at have med i baghovedet inden du køber.

Hvad kører du egentlig af RAID på den ?
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 10:01
Kører Raid 6. 

Redigeret af Wolff - 26-August-2014 kl. 10:01
Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2006
Sted: Denmark
Point: 1559
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ukke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 10:32
Er der mon en nyere 2-bays Play på vej?
Til top
Chaospling Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Juli-2007
Sted: Denmark
Point: 552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2014 kl. 00:56
Jeg er også lige med på en lytter. Jeg er nemlig ved at foretage en handel, hvor jeg modtager en DS413, som skal bruges til at afspille 3D BD med XBMC via en nyere surround receiver eller via min BD afspiller, og så håber jeg på, at jeg kan bruge min android telefon som fjernbetjening og afspille FLAC og wav filer direkte fra DS413'eren.
Er det nødvendigt at vælge en DS415play for at opnå alt dette?
Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Februar-2014
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2014 kl. 14:08
Du kan til ca. 2500 få en HP ProLiant MicroServer Gen8 som kan opgraderes med RAM, CPU og HDD, hvis behovet skulle opstå.

Mange installere FreeNAS eller NAS4Free, men det er skam også muligt at få DSM (XPEnology).
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2014 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af Chaospling Chaospling skrev:

Jeg er også lige med på en lytter. Jeg er nemlig ved at foretage en handel, hvor jeg modtager en DS413, som skal bruges til at afspille 3D BD med XBMC via en nyere surround receiver eller via min BD afspiller, og så håber jeg på, at jeg kan bruge min android telefon som fjernbetjening og afspille FLAC og wav filer direkte fra DS413'eren.
Er det nødvendigt at vælge en DS415play for at opnå alt dette?

Er ikke sikker på du kan Transcode 3D filer, BD eller ej. Ellers kan det være din afspiller kan læse formatet og bare afspille filerne direkte, og så er det ingen problemer med at bruge den. :)

Redigeret af Wolff - 29-August-2014 kl. 12:02
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu