recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DTS/DD via tv og toslink
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DTS/DD via tv og toslink

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muele Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DTS/DD via tv og toslink
    Sendt: 18-Januar-2023 kl. 12:08
Hej

Jeg har et surround anlæg sat til mit Q68A tv via toslink.

Det fungerer sådan set fint. Jeg har et par spillekonsoller sat til og min primære kilde er en google/android tvboks.

Lyden til surroundanlægget kommer altid som PCM 2-0, som den så pænt dekoder med Pro-logic II. Sådan var det også med mit gamle tv.

Men så kom jeg til at logge ind med netflix på TV'ets egen app og nu kommer lyden pludselig som Dolby digital og altså ægte surround. Det gad jeg jo godt have fra min tv-boks også.

Jeg vil gerne blive ved med at bruge tv-boksen som primær kilde, fordi på den måde skal familien kun forholde sig til én fjernbetjening (pånær når der undtagelsesvist skal spilles på en konsol). Surround anlægget er skruet højt op, og så skruer tv-boksen ned derfra og tv'et tændes og slukkes vha CEC. 

Jeg tror det er noget kopisikring der forhindrer tv'et i at videresende DD/DTS signalet på toslink uden at nedgradere det til PCM 2.0 (https://www.samsung.com/us/support/troubleshooting/TSG01109021/).

Men er det muligt at hekse noget, så det kan komme til at spille? 

Anlægget har ikke HDMI og desuden har jeg ikke HDMI stik i overskud på tv'et, selvom det har ARC (men ikke eARC).

(Hvis du er nysgerrig, så er det et ældgammelt Logitech Z5500 sæt. Det leverer fine filmoplevelser. Jeg er ikke audiofil og har ikke set nogen grund til at udskifte det.)

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4429
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2023 kl. 12:30
Optisk (toslink) kan højest klare 2.0 PCM pga. båndbredden. Ellers skal lydsignalet forblive nedpakket som bitstream indtil det når frem til højttalerne. Det må være enten din Android-boks, der sender som PCM, eller dit TV, der tager bitstream, udpakker til PCM og kun sender 2.0 stereo videre.

Spilkonsoller bør altid transmittere som PCM for at undgå forsinkelse på lydsignalet, idet spil jo er i realtid (billedet kan ikke forsinket).

Først med HDMI eARC kommer du ud over disse udfordringer.

Samsung Q86A understøtter ikke DTS, så jeg tror ikke du får en DTS bitstream sendt igennem, men Dolby Digital bitstream burde du kunne få igennem TV'et, i hvert fald til HDMI ARC (lidt usikker om det kan komme videre gennem TV'et og ud med optisk). Prøv først at tjek om din Android-boks kan sættes til bitstream, dernæst tjek om dit Samsung TV på lyd står til f.eks. PCM. Sæt det i stedet til 'Auto' eller 'Passthrough'.
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muele Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2023 kl. 12:47
Jeg er ret sikker på at det er tv'et der udpakker streamen til PCM. 
Jeg tog en PS3 og satte til anlægget via toslink og den sendte fint DD fra en film. Med præcis samme indstillinger på nær at den skulle sende lyden til tv'et via HDMI, så kom det til anlægget som PCM.

Jeg har også sat tv-boksen manuelt til kun at sende DD og DTS. Om den gør det i praksis tror jeg ikke jeg kan kontrollere. Men mit forsøg med PS3'en burde være tilstrækkeligt.

TV er sat til auto. Passthrough er greyed out. Muligheden er der vist kun når man bruger ARC (menuen siger eARC, selvom spec siger det ikke er understøttet. Måske er det kommet med en update)


Redigeret af Muele - 18-Januar-2023 kl. 12:48
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muele Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2023 kl. 12:49
Mulighederne på tv er kun PCM og auto. Plus pass through, som så er greyed out.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4429
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2023 kl. 06:37
Ja, i så fald lyder det sandsynligt, at det er TV'et. Kun visse TV-skærme har passthrough, når lydsignalet skal ud af optisk. Og fraværet af passthrough med brug ved optisk, synes jo at bevise det.

Når tv-boksen er sat til Dolby Digital og DTS, så burde din receiver skrive Dolby eller DTS i displayet. Hvis det bliver til PCM på vejen, så melder den ikke længere om Dolby eller DTS i displayet.

Det er ikke altid producenter specificerer ARC og eARC klart og tydeligt, men Q68A er en variant af Q60A, som understøtter eARC – hvis du en dag vil opgradere dit lydanlæg: https://www.flatpanels.dk/samsung_q60a_qled_2021.php
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muele Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2023 kl. 08:33
Tak for svaret, igen.

Jeg kan jo bare erkende at sådan ligger landet. Og hvis far vil have ægte surround, så kan han bare bruge tv'ets apps når han en sjælden gang skal se en film hvor lyden er vigtig. 

Jeg har heller aldrig fået andet end Pro Logic II ud af de højtalere før nu. Så jeg burde kunne stille mig tilfreds med det. Selvom jeg altid har syntes PLII encoding svinger gevaldigt i kvalitet.

Meeen. Hvis nu jeg kunne undvære eARC HDMI udgangen kunne jeg måske sætte sådan en box her på:

Mon der findes en som kunne håndtere lyd ud og hdmi ind fra en af konsollerne? Alternativt kunne jeg sætte den mellem tvbox og tv og så acceptere at konsollerne (som alligevel sjældent bruges) kun kan få lyd ud igennem tv-ets højtalere. Eller sætte dem på en HDMI splitter, men så bliver det snart meget nyindkøb for at lappe på en gammel løsning. 
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muele Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2023 kl. 08:42
Sådan noget a la det her skulle vist kunne gøre det i én kasse.

Så skal der bare ligge endnu en remote og blomstre, som husstanden så skal vide hvornår skal bruges ConfusedOuch

https://infshop.dk/hdmi-switch/1552-4x1-hdmi-switch-og-lyddeler-uhd-4k-3d-hdmi-20-arc-toslink-rca-7314280035465.html 



Redigeret af Muele - 19-Januar-2023 kl. 08:43
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muele Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2023 kl. 09:29
Nu spammer jeg bare tråden, sorry.
Jeg burde nok studere hvad eARC kan først.

Men jeg synes det ligner at jeg kan sætte sådan en her imellem en af mine HDMI inputkilder og tv'et og så sende lyden fra tv'et til toslink vha eARC samtidigt.


Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muele Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2023 kl. 12:37
Nu har jeg købt den der boks via elgiganten. Det var jo lige præcis den slags hekseri jeg håbede på. (Bortset fra at nr 1 havde været en gratis løsning, en hemmelig setting eller noget).
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4429
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2023 kl. 13:39
Produktspecifikationerne til den angiver, at man kan få 5.1 PCM ud via coaxial/optical, men det kan jeg ikke lige greje, hvordan den skulle kunne? Måske det er isoleret til coaxial.

Giv gerne en tilbagemelding Smile

Hvis du mangler læsestof ift. hvad HDMI ARC og eARC er og kan: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1533287054
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muele Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2023 kl. 13:48
Men Z5500'eren burde også kunne modtage både DD5.1 og DTS5.1 via optisk, så de burde kunne blive enige om et format.

Jeg har også mulighed for at forbinde dem med coax, hvis det er bedre.

Men jeg skal nok give en tilbagemelding her, når jeg har haft mulighed for at rode med det. Den bliver sendt fra Sverige, så der går nok nogle dage.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2023 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Optisk (toslink) kan højest klare 2.0 PCM pga. båndbredden. 

Du kan da sagtens overfører dd og dts med toslink.

I tidernes morgen havde jeg ikke problemer med dd/dts vis toslink til min receiver fra dvd afspilleren 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu