recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dual layer / brænder ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDual layer / brænder ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
O'Riley Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Januar-2009
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 171
Direkte link til dette indlæg Emne: Dual layer / brænder ?
    Sendt: 01-Marts-2010 kl. 14:12

Jeg har idag en PC som er ca. 4-5 år gammel og jeg har ikke rigtig i sinde at skifte den ud, da jeg ikke bruger den til andet end at gå på nettet og afspille musik.

Der er dvd brænder i, men jeg kan ikke rigtig finde ud af om den er dual layer? Er der nogen der ved, hvordan man tjekke om den kan brænde dual layer?

På forhånd tak for hjælpen.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2010 kl. 14:19
Dit brændersoftware kan formentlig fortælle dig hvilke formater der er understøttet. Imgburn kan i hvert fald.

Hvis den er 4-5 år gammel er den formentlig dual layer, i hvert fald den ene type (mit drev er tilfældigvis 5 år gammelt, og det understøttede DVD+R DL fra starten, som siden via lidt firmware cross-flashing er udvidet til DVD-R DL).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
O'Riley Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Januar-2009
Sted: Århus, Denmark
Point: 171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2010 kl. 14:40
Tak for dit svar.

Hvad er forskellen på DVD+R DL og DVD-R DL?
Til top
Aspagilus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2004
Sted: Denmark
Point: 543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2010 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af O'Riley O'Riley skrev:

Tak for dit svar.

Hvad er forskellen på DVD+R DL og DVD-R DL?

Lidt læse stof: http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-R hvor både -R og +R også sammenlignes og hvor du kan klikke dig videre til at nærlæse om hvad DVD+R DL også er for noget.

Men generelt, så understøttes DVD-R (også DL) langt bedre af alle DVD afspillere og HDD optagere end DVD+R (også DL) gør, jeg bruger eks. aldrig andet end DVD-R og DVD-R DL, da jeg vil være sikker på at de supportes fuld ud ved både min brænder og HDD optager.

Redigeret af Aspagilus - 01-Marts-2010 kl. 17:00
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2010 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af Aspagilus Aspagilus skrev:

Men generelt, så understøttes DVD-R (også DL) langt bedre af alle DVD afspillere og HDD optagere end DVD+R (også DL) gør
DVD-R understøttes lidt bedre end DVD+R af diverse (ældre) DVD afspillere. Denne fordel indhentes stort set, hvis man brænder DVD+R med booktype DVD-ROM.

For Double/Dual Layer medier, er DVD+R DL derimod langt bedre m.h.t. kompatibilitet med DVD afspillere and DVD-R DL, da alle DVD brændere (mig bekendt) brænder med booktype DVD-ROM, hvilket får de fleste DVD afspillere til at opfatte skiven som om den var en købe-DVD med to lag, hvor imod det samme ikke kan gøres for DVD-R DL.

@O'Reiley: Hvis du kan finde ud af, hvilket mærke og modelnummer din DVD brænder har, så kan vi nok finde ud af, om den kan brænde DL skiver. Det er DVD brænderen, ikke PC'en, vi skal kende mærke på.

Det kan typisk se i Enhedshåndtering (Device Manager), ellers kan man bruge et brænderprogram, til at se hvad DVD brænderen hedder. Hvis du ikke allerede har et brænderprogram, kan du f.eks. hente det gratis ImgBurn (www.imgburn.com).
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu