recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dumt at købt ATV nu?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dumt at købt ATV nu?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2013 kl. 13:15
Jo, GPU'en er vist den primære forskel, men CPU'en er også clocket lidt forskelligt ifølge denne oversigt:

Men det kan være vi bliver klogere på sagen i aften Smile De kan jo starte med at åbne en App Store, så er den også klar med masser af apps til evt. rigtigt tv.


Redigeret af Rasmus Larsen - 22-Oktober-2013 kl. 13:15
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2013 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Jo, chippen i Apple TV 3 er så vidt jeg husker A5, mens den i iPad 3 er A5X og den i iPad 4 er A6X. Så hvis det er understøttet fra A5X og frem, burde det vel også være understøttet i de nye iPhones?

Men jeg har bare svært ved at tro på det. HEVC (H.265) blev jo først endelig godkendt her i starten af 2013. Hvornår kom iPad 3? Var det en af dem som kom i efteråret?

EDIT: Nej, den kom vel foråret 2012 og så kom iPad 4 i efteråret 2012? Så skulle iPad 3 have fået det næsten et år før standarden var klar. Det harmonerer bare ikke rigtig, synes jeg.
Er forskellen på X chipsettene ikke også netop GPU'en? Mener selve CPU'en er den samme.og det er jo lige netop i GPU'en at video dekodningen sidder.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2013 kl. 12:31
Ja, blot fra 1080p til 2160p er der jo fire gange flere pixels, der skal køres igennem (forudsat alt andet end opløsning er konstant), som du nævner. Og så er fingerreglen vist, at HEVC kræver fire gange power i forhold til H.264 dekodning. Sådan groft skitseres, vil det vel så kræve 4 gange power at gå fra 1080p i H.264 til 1080p i HEVC, og langt mere power fra 1080p i H.264 til 2160p i HEVC.

Men ja, 1080p i HEVC er måske ikke helt umuligt med f.eks. A6X. Men det vil stadig kræve, at den har en form for instruktionssæt til HEVC i hardware, for ellers er vi ovre i noget softwaredekodning og så dør batteriet hurtigt.


Redigeret af Rasmus Larsen - 22-Oktober-2013 kl. 13:08
Til top
Desperate Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 159
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Desperate Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2013 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af Desperate Desperate skrev:

Oprindeligt skrevet af noxity noxity skrev:

Det er meget begrænset hvad Apple får ud af at tilføje UHD understøttelse, da mængden af UHD skærme blandt forbrugerne stadig er meget begrænset.
Jeg tror ikke nødvendigvis at Apple vil lancerer Apple TV med UHD. HEVC vil gøre det muligt for flere at streame indhold på nettet, og der er rigtigt mange mennesker som kun er 5-6 Mbit. De vil i teorien kunne få højeste SuperHD kvalitet fra Netflix med 3,5 Mbit. Udover partnere som Netflix, vil Apple også selv kunne spare en del trafik på udlejning af film og serier.
Men da de ikke kører årlige updates på ATV, så vil det sgu være lidt af et selvmål, at smide en ny ATV på gaden uden UHD. For vi er helt enige i, at der ingen behov er for UHD endnu, men det bliver der inden der kommer en ny, hvis der skal gå ca. 3 år, for hver nye model.
Men de er dog også kendt for, at være bagude med deres ATV. Nummer 2 havde kun 720p, selvom hele verden var rykket videre til 1080p. Nummer 3 får så 1080p, men kan ikke klare 24hz og i øvrigt heller ikke DTS.
Det kommer an på hvordan man ser på markedet. Jeg tror ikke at Apple kun vil satse på dem med hurtige internetforbindelser (10-20 Mbit +). Da HEVC vil halvere behovet for hastighed, vil det gøre det muligt for mange flere at streame indhold.

Hvis Apple har tænkt sig at lancerer deres eget tv, kan det også være et selvmål at lancerer en Apple TV boks med UHD understøttelse. Det vil dog give god mening at få indholdsleverandørerne med på HEVC vognen allerede nu, så det er nemt for dem at være klar med UHD indhold, når Apple lancerer et tv.
Til top
Desperate Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 159
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Desperate Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2013 kl. 12:16
Jeg tør ikke sige hvad de forskellige udgaver af chipsene kan håndterer. Men der er stor forskel på, om den skal afkode 1080p, 2160p eller 4320p (ikke at jeg tror vi vil se 4320p lige med det samme). Fra 1080p til 2160p vil det reelt kræve en firdobling af regnekraften, for at kunne behandle data. Det er derfor ikke utænkeligt at A6X kan afkode HEVC in 1080p, men ikke er kraftig nok til 2016p.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2013 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af Desperate Desperate skrev:

Oprindeligt skrevet af noxity noxity skrev:

Det er meget begrænset hvad Apple får ud af at tilføje UHD understøttelse, da mængden af UHD skærme blandt forbrugerne stadig er meget begrænset.
Jeg tror ikke nødvendigvis at Apple vil lancerer Apple TV med UHD. HEVC vil gøre det muligt for flere at streame indhold på nettet, og der er rigtigt mange mennesker som kun er 5-6 Mbit. De vil i teorien kunne få højeste SuperHD kvalitet fra Netflix med 3,5 Mbit. Udover partnere som Netflix, vil Apple også selv kunne spare en del trafik på udlejning af film og serier.
Men da de ikke kører årlige updates på ATV, så vil det sgu være lidt af et selvmål, at smide en ny ATV på gaden uden UHD. For vi er helt enige i, at der ingen behov er for UHD endnu, men det bliver der inden der kommer en ny, hvis der skal gå ca. 3 år, for hver nye model.
Men de er dog også kendt for, at være bagude med deres ATV. Nummer 2 havde kun 720p, selvom hele verden var rykket videre til 1080p. Nummer 3 får så 1080p, men kan ikke klare 24hz og i øvrigt heller ikke DTS.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2013 kl. 12:12
Jo, chippen i Apple TV 3 er så vidt jeg husker A5, mens den i iPad 3 er A5X og den i iPad 4 er A6X. Så hvis det er understøttet fra A5X og frem, burde det vel også være understøttet i de nye iPhones?

Men jeg har bare svært ved at tro på det. HEVC (H.265) blev jo først endelig godkendt her i starten af 2013. Hvornår kom iPad 3? Var det en af dem som kom i efteråret?

EDIT: Nej, den kom vel foråret 2012 og så kom iPad 4 i efteråret 2012? Så skulle iPad 3 have fået det næsten et år før standarden var klar. Det harmonerer bare ikke rigtig, synes jeg.


Redigeret af Rasmus Larsen - 22-Oktober-2013 kl. 12:14
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2013 kl. 12:05
Jeg skal ikke kunne udtale mig hvordan det virker i dem, men det skulle være rigtig nok. Min iPad 3 klarer alligevel også alt der smides efter den. Skal dog være ærlig at sige, at jeg aldrig har forsøgt mig med H.265, men føler den har så meget overskud ved H.264, at jeg sagtens kunne forestille mig, at den vil kunne klare mere.
Men chippen i iPad 3 og dermed også iPad 4, er jo også betydelig kraftigere, end den i ATV. Mener den i ATV er megen til den i iPhone 4, mens iPad 3 ligger mellem iPhone 4S og iPhone 5. iPad 4 er tilsvarende kraftigere, end iPhone 5. Og mon ikke også den iPad der kommer i aften, lige er en tand kraftigere end iPhone 5S?
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2013 kl. 11:50
Hmm, jeg kan se, at der er flere som nævner, at alle 2012 iPads og fremefter kan håndtere H.265. Det kan jeg ikke rigtig få til at passe. Det vil vel reelt betyde iPad 3 og iPad 4 med hhv. A5X og A6 chip. Det tror jeg ikke rigtig på. I så fald er det ikke ægte hardwaredekodning, for jeg kan ikke forstille mig det ligger i disse chips.
Til top
Desperate Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 159
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Desperate Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2013 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af noxity noxity skrev:

Det er meget begrænset hvad Apple får ud af at tilføje UHD understøttelse, da mængden af UHD skærme blandt forbrugerne stadig er meget begrænset.
Jeg tror ikke nødvendigvis at Apple vil lancerer Apple TV med UHD. HEVC vil gøre det muligt for flere at streame indhold på nettet, og der er rigtigt mange mennesker som kun er 5-6 Mbit. De vil i teorien kunne få højeste SuperHD kvalitet fra Netflix med 3,5 Mbit. Udover partnere som Netflix, vil Apple også selv kunne spare en del trafik på udlejning af film og serier.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2013 kl. 11:31
Apple har allerede indikeret, at de satser på HEVC og de var jo også en af de største H.264 supportere, så det er næsten givet.

Men HEVC kunne jo også bruges i f.eks. iTunes. Lejede film på iTunes ser allerede fornuftige ud i dag, men med HEVC vil de kunne de fylde langt mindre eller få bedre billedkvalitet - eller en kombination. De kunne sågar rulle HEVC ud med en partner, f.eks. Netflix som de gjorde med den første sorte ATV. Netflix kunne f.eks. lægge et lag over Super HD, kodet i HEVC, som et slags "superbit" niveau.

Jeg tror som sådan ikke det sker i aften, men der er interessante muligheder med HEVC, ud over 4K.

Er der nogen, som har bemærket om den nye A7-chip kan hardwaredekode HEVC? 64-bit kan jo have en ret stor betydning for håndtering af store videofiler i forbindelse med f.eks. streaming, så jeg forestiller mig, at A7 er en del af Apples tv-planer - hvad enten det så er en ny Apple TV-boks eller et rigtigt tv.


Redigeret af Rasmus Larsen - 22-Oktober-2013 kl. 11:34
Til top
noxity Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-April-2011
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noxity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2013 kl. 11:00
Tror helt sikkert at Apple springer med på HEVC, men så længe at de ikke er klar til at præsenterer et nyt interface, så ser jeg ingen grund til at opdatere den nuværende udgave af ATV.

Det er meget begrænset hvad Apple får ud af at tilføje UHD understøttelse, da mængden af UHD skærme blandt forbrugerne stadig er meget begrænset. Derfor giver det ikke rigtigt nogen mening at lancerer en ny udgave af ATV for blot at erstatte den engang næste år, når den nye software er klar. Til den tid er det selvfølgelig oplagt at den også understøtter UHD.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu