|
Dune HD og problemer med Nas-server. Hjælp |
Besvar ![]() |
Forfatter | |||||||
isaac ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 481 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 16-Juli-2016 kl. 10:09 |
||||||
Hej gutter. Sagen er den at jeg afvikler alle mine blu-ray film og dvd-film jeg har liggende på mine harddiske, igennem min Dune HD D1 medieboks. Det fungerer fremragende faktisk perfekt så længe at filerne ligger enten på den interne harddisk inde i Dune HD D1 eller på en ekstern usb harddisk. Dvs når afspilleren har direkte adgang.
For 4-5 år siden da jeg kørte Windows Xp havde jeg koblet min Dune op til min windowspc direkte igennem netkort og den kunne fint afspille alle fuld blu-ray film dvs 25-50 Gigabyte film. MEN nu har jeg fået mig en ny nasserver, en Zyxel 542 med 4x4 TB WD diske. Og det fungerer sådan set fint, når jeg skal overføre fra pc til Nas den kommer fint op på 40-80MB/S hvilket er helt fint. Det er jo 300-640 Mbit/s. Og når jeg prøver at afspille blu-ray filmene i vlc igennem min pc også hentet fra nas-serveren fungerer det fint. MEN når jeg nu prøver at afspille på min Duneboks så hakker den gevaldigt. Det hele er sat op til en Netgear r7000 router som ingen problemer burde have med at fordele al trafikken og få det til at køre glidende. Jeg kan ikke hitte ud af hvorfor min Dune ikke vil afspille alle mine film flydende, når min pc gerne vil. Når jeg sætter de selvsamme film til Dune bare med min eksterne usb-harddisk så er der ingen problemer. Dvs det er udelukkende Zyxel Nas 542 sat til Netgear R7000, hvor selvsamme Dune Hd D1 er sat til at den ikke vil afspille korrekt. Jeg har tjekket kabler og alt er som det skal være(regner jeg da med). Kender i en workaround? Jeg har usbindgange på både Nas og Dune, men når jeg sætter et alm Usb 2.0 han til han kabel i dukker Nas ikke op som usb-medie. Der sker intet. Det kunne være en ide nemlig, at koble dem sammen via usb, så jeg undgår netværket. Det tænker jeg ville være en løsning, men direkte kabel virker ikke.
|
|||||||
![]() |
|||||||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||
konsistent netværk (du har ikke skrevet om det er trådløs eller kablet) er alfa og omega. hvis din dune er koblet trådløst, så er det det der er problemet. det kan meget vel være at det trådløse netkort i den så er ved at være dårligt.
ALT hvad du beskriver antyder at din dune er koblet trådløst på netværket og at det er det der er problemet.
|
|||||||
![]() |
|||||||
isaac ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 481 |
||||||
Ahh det er kablet 1 gigabit netværk med cat6 kabel hele vejen igennem. Intet trådlåst til nogle af de enheder vi snakker om her.
Altså det undrer mig at det ikke kører flydende, men enten er det netværket eller Nas der i sig selv skaber problemer, med netværket mener jeg Routeren. Men den klarer fint 1 gigabit traffik, og vi snakker 30-50mbit som filmene kører med. Min Dune kører 100mbit. Og jeg har prøvet at slukke for pc´en, da den nogle gange godt kan påvirke netværkstrafikken, så routeren ikke har nok ja båndbredde eller hvad det er. Dune og Nas 542 er sat sammen med en Netgear R7000 alt sammen udelukkende med cat6 kabel. Nas og Router har 1Gigabit porte, Dune kun 100mbit. Jeg tænkte om man på en eller anden måde kan forbinde dem direkte via usb-portene. Jeg har prøvet både cat6 kabel i lan porten både 1 og 2 i Nasserveren sat til den eneste lanport i Dune dvs direkte, det virkede slet ikke ingen forbindelse. Prøvede også usb han til han fra Dune(som har 2.0 usb) og til Nas 542 ingen forbindelse. Usb harddiske fungerer fint via usbporten men han til han A-A og også A-B micro tror jeg det var dvs Dune som slave virkede heller ikke. |
|||||||
![]() |
|||||||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
||||||
du har ikke tilfældigvis noget torrentagtigt kørende på en maskine på netværket samtidig? det kan nemlig dræbe et netværk totalt - En nas er ikke beregnet til at fungere som usb-drev. Derfor får du ingen adgang den vej. usb-adgangen er for at sætte en usb-disk til for at tage backup ud på den. ikke en computer.
Uanset hvad er det netværksproblemer der er tale om. Om det er netkortet i din dune der er ved at stå af eller hvor det er henne, det har jeg så ingen mulighed for at sige noget om
|
|||||||
![]() |
|||||||
||||||
Jeg har slået torrents fra og til, dem jeg har kørende, det var ikke det som gjorde en forskel.
Jeg har lige testet en 30mbit/s film i MKV og en enkelt fil , og den afspillede fint på Nas og pc til Dune. Begge dele fungerede fint, begge dele kørt igennem router.
Iso og blu-ray med foldere hakker den i. Jeg tror det handler om at nas-serveren er for underdimensioneret hardwaremæssigt. Når streamet ligger i foldere eller iso kan det være den skal arbejde mere end bare .mkv eller lignende.
Jeg har desværre ikke en anden nas-server jeg kan teste for at se om den kan klare afviklingen. Men det vil jeg se om jeg kan skaffe. Fordi Mkvfilerne jeg har afspillet både fra Nas og Pc har en bitrate på 30Mbit og det klarer den fint. Jeg må se om jeg kan låne eller købe en ny nasserver, den jeg har købt var det billigste af det billige, men fordi jeg ikke har brug for andet end stream fra den, så jeg tænkte at alt med 4 disk kapacitet er godt nok. Måske er det ikke godt nok når det kommer til Iso filer og blu-ray film med foldere, fordi det kræver lidt mere fra processoren og ram osv.
|
|||||||
![]() |
|||||||
||||||
så det er først nu du fortæller at det er din afspiller af iso-filer som har problemer?
Det kan jeg nok godt forstå eftersom en iso og en folder indeholder en hulens masse filer. Disse filer skal en afspiller så selv finde ud af er en fil. når de ligger i en mkv bliver de per automatik set som en samlet fil. det er jo helt normalt at der lige er lidt tøven når en afspiller skifter fra en fil til en anden. Teknisk set svarer det til at du har en playliste og den skal så hen og buffer en ny fil det skal den ikke når de ligger i en mkv.
husk på at ISO filer læses som drev, og dermed nøjagtig som en folder med filer. havde du forklaret hvad du rent faktisk lavede fra starten så havde vi ikke behøvet en 4-5 indlæg hver hvor vi skal sidde og gætte. |
|||||||
![]() |
|||||||
||||||
@Claush_jac
Jeg sad jo selv og gættede. Jeg kunne også have ventet til jeg havde testet alt, forsrkellige setups og kabler osv. Jeg kan jo heller ikke vide hvad problemerne er præcis. Det første jeg så var at den blu-ray film i fuld kvalitet på ca 40giga med foldere frøs regelmæssigt i et par sekunder, og det samme med dvd-film med foldere dog langt mindre pga størrelsen sikkert. Min afspiller har ingen problemer med selvsamme foldere og isofiler så længe de ligger på en harddisk sat direkte i afspilleren dvs sata300 tror jeg det er, eller usb 2.0 ekstern harddisk. Har du en idé til en løsning på problemet? Jeg kan ikke få hul igennem på den normale måde til win10 igennem workgroup, men må bruge enten plex(som så bare er serveren men ikke selve applikationen den kan ikke køre på min Dune) eller Serviio som server(eller hvad de præcis fungerer som). Og så er problemet nemlig at igennem Plex og Serviio at foldere ikke bliver afviklet korrekt, dvs der ingen menu er, og den afvikler .mts filmfilen hvilket er fuldstændigt uholdbart kvalitetsmæssigt. Det er et gammelt problem. Dengang jeg havde winXP fungerede det hele fint, kunne finde shares fint, og afviklede alt(så vidt jeg husker) med korrekte foldere osv. Nas´en kan afvikles fint, hvis det ikke var for at den ja fryser/stutter som om der er en flaskehals af en art. Og desværre kan jeg ikke rigtigt bruge én intern disk og én ekstern disk helt så godt. Så har jeg kun 4+1TB kapacitet. Det er en midlertidig løsning dog. Tror du at jeg kan få min Nas til at streame foldere optimalt så det hele kører flydende? Måske du selv kender til det konkrete problem? Jeg vil prøve at google det og se hvad google finder af lignende problemstillinger med en billig NAS der ikke kan levere streamet optimalt på mediebokse. Så vidt jeg ved kan ingen nuværende mediebokse afvikle blu-ray film i harddisk-format med fuld menu, siden Cinavia blev implementeret. Ellers havde jeg også opgradet til en nyere Dune. Diske kunne være en løsning, men det er ALT for besværligt, så er der ridser, så skal man skifte dem osv. Det gik jeg væk fra for 6 år siden.
|
|||||||
![]() |
|||||||
||||||
glem alt om iso'er og "foldere" - lav hele moletjavsen som mkv. problemet er latency altså forsinkelser i dit netværk og enheder når de alle skal snakke sammen. hvor der lige går noget tid før der kommer respons fra systemerne og afspillere laver en buffer af data, men kan kun buffer den fil de nu engang læser, og i dit tilfælde så er der jo rigtigt mange filer (uanset hvilken ende de sidder i)
makemkv applikationen er klart det bedste "værn" mod problemer. problemet er at dune afspilleren åbenbart ikke kan lave kontinuert afspilning af filer, men det største problem er at en iso skal mountes som DVD/BD drev enten temporært i afspilleren eller helt ude i operativsystemet, og det vil altid give problemer. Så det bedste du overhovedet kan gøre er at skrotte iso'er og de BD-foldere og så bare køre det via en mkv fil (så har du også mulighed for at fjerne uønsket video, og lydformater. Når vi skal forsøge at hjælpe er det bare vigtigt at vi får at vide hvad det er du gør, har gjort og din opsætning. Ellers render vi bare i ring. PS din NAS streamer absolut intet. streaming kræver at der er en applikation der "afspiller" på NAS'en som sender data i renderet tilstand og der er en modtager et andet sted. Dune afspilleren henter selv data kontinuert fra NAS, så der er teknisk ingen streaming involveret.
|
|||||||
![]() |
|||||||
||||||
Mkv-konverteringen er en løsning, men nej jeg vil prøve at finde en anden løsning. Jeg ville også gerne teste afspilning direkte i workgroup og shared folders på min win10 maskine via netværk i Dune menuen, men det kan jeg bare død og pine ikke få til at fungere. For at se om den kan afspille folderne korrekt. Alle andre løsninger kan ikke afvikle folderne korrekt underligt nok. Det er så dumt. Selvom Dune kan se folderne i Plex-serveren kan den ikke afvikle folderne som en blu-ray film, men det kan den fint hvis bare selvsamme folder med under-foldere ligger på en harddisk internt i Dune. Nej der skal være menu, det føles også mere "rigtigt". Sådan mere optisk disk-agtigt. Som om det er den rigtige disk jeg afspiller. Altså enten findes der en løsning så Dune kan se diskene i Nas´en som usb-diske, eller noget hvor jeg springer routeren over og sætter en enhed imellem Lan2 på Nas og Dunes Lan-port. Hvis bare jeg havde en Nas til kunne jeg teste om min Nas bare er underdimensioneret. Der sidder dette i den
Jeg kan altid sætte 1 enkelt af mine 4TB diske internt i min Dune, men det er en 3/4 løsning, Nasløsningen er perfekt til medie-bibliotek. Bare ikke når den har problemer med et eller andet i blu-raystrukturen eller den pakkede iso-fil. Jeg kan fint udpakke alle mine iso-filer men det hjælper ikke noget hvis strukturen også skaber problemer et eller andet sted i kæden. Som sagt når iso eller fuld blu-ray med foldere såsom BDMV afvikles på en harddisk enten internt eller eksternt via usb er der ingen problemer, så ja flaskehalsen er nok selve netværket. Gad vide om andre herinde har samme problemstilling. Jeg har svært ved at finde problemstillingen på nettet, men har måske ikke søgt godt nok. Vil stille spørgsmålet på Zyxel forummet, når min brugeremail kommer i indbakken.
|
|||||||
![]() |
|||||||
||||||
Har lige testet med samme nas bare afspillet fra pc med ja næsten fuld menu, det er en slags alternativ menu i et program der hedder Ideer. Dvs den bliver afspillet som alm blu-ray med foldere, det er tydeligt. Og alt kører flydende. Iso kan jeg desværre ikke afvikle, men foldere bliver afviklet helt korrekt og flydende.
Så det er dune der skaber problemer. Her er dens specs
Mon en opgradeing af flashmemory vil hjælpe? Med et lille 2Gb kort? Hvis jeg havde alternative medieafspillere der kunne afspille med fuld menu havde jeg kigget på dem, men de findes bare ikke siden Cinavia blev introduceret. Dune var vist den sidste medieafspiller der kunne afvikle med menu uden optisk disk. Ellers havde jeg bare udskiftet den med en boks der kan afvikle 4K.
Redigeret af isaac - 18-Juli-2016 kl. 02:10 |
|||||||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |