|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
LeonBirdi ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 20-November-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 28 |
![]() Sendt: 31-Oktober-2004 kl. 19:42 |
Jeg har et glimrende Sony PCR-35oE DV kamera. Det optager i ca. 2 mio. pixels - altså noget der minder om HDTV - i hvert fald hvis man skal tro på Sonys selv. Spørgsmålet er nu: Bliver kvaliteten forringet, når jeg laver en 1:1 kopi af et 60 min. DV bånd til en DVD i "fine" kvalitet ? Jeg frygter lidt, at jeg er nødt til at gemme de gamle DV bånd til den dag hvor der kommer HDTV - for hvis kvaliteten på DVD'en er ringere så mister jeg jo data... Kan nogen hjælpe Jeg benytter en Pioneer 5100... |
|
GadgetFreak: A person who's only reason to buy new electronic stuff is... Because it's there !
|
|
![]() |
|
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4808 |
![]() |
Ja - en DVD kører med 720x576 i PAL (ca. en halv million pixels).
Derudover, så kører DVD med max 10 Mbit/sek, hvor DV kører op til 25 Mbit/sek. Så ja - kvaliteten vil blive væsentligt forringet... |
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
|
![]() |
|
LeonBirdi ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 20-November-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 28 |
![]() |
Så blev jeg klogere - mange tak ! Mvh. Leon |
|
GadgetFreak: A person who's only reason to buy new electronic stuff is... Because it's there !
|
|
![]() |
|
BenCarl ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 14-September-2004 Status: Offline Point: 24 |
![]() |
AFAIK gemmer DV i samme opløsning som DVD, altså 720x576 - den store forskel er bitraten, hvor DV er ca. 13 GB/time. Ved at overspille til DVD mister man lidt bitrate, men hvis det er godt nok til f.eks. Ringenes Herre på DVD er det vel også godt nok til din hjemmevideo Det er ikke helt klart for mig hvorfor at forskellige DV-kameraer har så høj opløsning. Måske giver oversamplingen højere billedkvalitet eller også har det noget med 1 CCD-teknikken at gøre. Panasonics 3-CCD har i hvertfald noget lavere opløsning på hver CCD (f.eks. NV-GS 70). Redigeret af BenCarl |
|
![]() |
|
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
![]() |
Hej BenCarl
Mini-DV er 25 Mbit/s, hvor DVD er op til 10 Mbit/s. Men kompressionen er anderledes. DV benytter et JPEG lignende format, mens DVD benytter MPEG2. Det JPEG lignende format skulle efter sigende have behov for større bitrate, for samme kvalitet. Så man kan vist ikke helt sammenligne på den måde /Lars |
|
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
|
![]() |
|
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3850 |
![]() |
Ny er det jo som du siger et DV kammera - og DV standarden er 720x576 - hvilket er det format dit kamera optager i. Grunden til at man kan købe "mega pixel" video kammeraer er at man kan optage still billeder med en opløsning på 1-3 mega pixel. Samtidig bruges den større opløsning til digital billede stabilisator, hvilket betyer at man får et stabilt billede selv om man ryster på hånden da kameraet i en vis grad kan kompencere for det. Men fakta er at DV stadarden er og bliver 720x576 med en fast bitrate på 25 Mbit/sek. (kører internt med en fast komprimeringsfaktor på 5). For flere oplysninger se her : http://www.abmedia.dk/video/index.htm |
|
![]() |
|
BenCarl ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 14-September-2004 Status: Offline Point: 24 |
![]() |
Angående den høje opløsning er det selvfølgelig rigtigt med still-bilederne, men hvem køber et videokamera for stillbilledernes skyld? Det elektroniske billedstabilisering kan bruge nogle af de overskydende pixler, men f.eks. Canon MVX3i har 2Mpixel og optisk billedstabilisering, så det er ikke hele forklaringen. Udmærket link forøvrigt, kendte det ikke. Bruger mest de engelske... |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |