|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||||
t33j4y ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 24-November-2008 Sted: Aalborg,Denmark Status: Offline Point: 425 |
![]() Sendt: 22-Marts-2011 kl. 15:09 |
|||
Hej.
Jeg har en lidt træls problemstilling jeg gerne vil bede om lidt input til.
Situation
Der skal tilsluttes TV i soveværelset. Dette ligger i en del af huset hvor der
Signalet ind er DVB-C, med enkelte HD kanaler.
Jeg vil allerhelst holde løsningen så simpel som mulig, men antennekabel er som skrevet ikke en mulighed - det kan kun med meget besvær trækkes skjult, og der skal trækkes rigtig mange meter hvor nogen vil være udenfor bygningen. Så jeg synes sgu lidt at det er noget klyt med et antennekabel der sniger sig i sprækker, bag tagrender og skyggelister osv osv.
Foreløbig er løsningsmodellen flg.:
DVB-C -> HomeRun HDHR -> Forbindelse -> Lille PC med MCE på -> TV
Forbindelse kan være Powerline Ethernet, draft n wifi (5GHz) eller ethernet kabel trukket op gennem gulv (men helst slipper jeg sgu for at lege borebille i mit massive trægulv...)
Eneste problem er at det i anskaffelse er ret dyrt, "bare" for at få TV-signal. Og så er det jo lige en PC mere til at suge strøm løbende, også.
Er der gode forslag til hvordan løsningen ellers kan skrues sammen? Intet er anskaffet endnu, så der er frit slag :-)
Redigeret af t33j4y - 22-Marts-2011 kl. 15:47 |
||||
![]() |
||||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
![]() |
|||
Du må nok overveje Tsunami metoden:
1. Bestil den bedste storm og vandskade forsikring dvs. uden forbehold for naturkatastrofer.
2. Bestil en ca 3 m Tsunami*
3. Lav en ordentlig kabelplan før du genopfører huset - (og undgå i øvrigt flade tage)
Lars
![]() * Måske er relegiøse og/eller japanske forbindelser nødvendige.
|
||||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
||||
![]() |
||||
t33j4y ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 24-November-2008 Sted: Aalborg,Denmark Status: Offline Point: 425 |
![]() |
|||
Jeg tror måske det stadig er billigere/mindre besværligt med den løsning jeg har skitseret
![]() |
||||
![]() |
||||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
|||
Hvad med at få kablet i kælderen og videre den vej.?
|
||||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Hm.. det kunne måske gøres pænere, men det er ret mange meter. Og der sidder allerede en forstærker (en ordentlig een, ikke noget Harald Nyborg skrammel) hvor signalet kommer ind i huset så muligheden for at skyde endnu en forstærker ind i signalvejen er nok ikke god.
Nogen der kender grænserne for tilrådelige længder på kabelføring?
|
||||
![]() |
||||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
![]() |
|||
Du skal ikke have mere end en forstærker og den skal ikke være stor - sådan i fysisk udstrækning - for at være god. Det er heller ikke nødvendigvis godt at forstærke mere end nødvendigt.
Med et normalt godt kabelsignal og et kvalitetskabel så kan du komme langt endda uden en forstærker.
Et kabel som fx dette http://www.av-connection.dk/?PGr=4642&ML=112 er skærmet 110 dB og tabet ved 800 MHz er blot 15.6 dB over 100 m (100m er meget langt i et hus).
Selv hvis du vælger dette billigere kabel http://www.av-connection.dk/?PGr=3958&ML=112 så er det stadigt skærmet 100 dB og tabet ved 800 Mhz er kun ca 3 dB større over 100 m - det er nok uden problemer - og helt sikkert med en rigtigt indstillet forstærker. Men undgå kabler hvor du ikke kan få en specifikation - det er ikke besparelsen værd.
youSee -> forstærker -> splitter -------- langt kabel ------> Slutdåse
|
|
V
slutdåse
Du kan købe en splitter der fordeler mest signal til den ene udgang og det lange kabel og mindre til den anden udgang (de andre udgange hvis splitteren har flere end 2 udgange).
Ligeledes kan du få en sløjfedåse - istedet for splitteren - der sender mest signal videre. (det er der en anden nylig tråd om her på recordere.dk)
Jeg ville finde og opmåle den bedste føringsvej - sikkert gennem din kælder - og tage det derfra.
Lars
![]() |
||||
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Hej Lars.
Tak for det meget udførlige svar!
I dag er installationen udført således (alt er samlet med F-connector og HF-tætte Televes stik):
TV
|
|
DVB-C -> TeknoSat TC L20 forstærker -> 4vejs splitter ------ Radio
|
|
2vejs splitter
| |
| |
HDHR#1 HDHR#2
En ny installation ville så se således ud:
(T) er termineret.
TV Radio
| |
| |
2vejs splitter |
|
DVB-C -> TeknoSat TC L20 forstærker -> 2vejs skævsplitter
|
|
4vejs splitter
------------------------
| | | |
| | | |
HDHR HDHR (T) TV #1 #2
Er der nogen grund til ikke at vælge skævsplitteren med lavest dæmpning (10dB)? - http://www.av-connection.dk/?PGr=2419&PNo=06-032&PicGr=3617&ML=494
Redigeret af t33j4y - 23-Marts-2011 kl. 09:12 |
||||
![]() |
||||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
![]() |
|||
Hvorfor ikke ryge på en enkelt 8 vejs splitter fx. http://www.av-connection.dk/?PGr=2607&ML=494 i stedet for have en flok splittere i serie? Signalet bliver jo ikke ligefrem bedre for hver gang du splitter, så hvis det på nogen måde er praktisk muligt tror jeg du vil få et bedre resultat ved kun at bruge 1 splitter og terminere de udgange der ikke er i brug.
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
I forhold til signalstyrke vil det måske være en bedre løsning.
Men det kræver så en del mere kabeltræk og jeg er faktisk ikke sikker på at der i føringsvejen op til loft (fra indgang i stuen) er plads til at trække flere kabler.
Så det er nok en afvejning af acceptabelt signaltab (der skal selvfølgelig være et ordentligt signal) og indsats i til at få løsningen på benene.
Hæ, hvis tid og omfang ikke var en begrænsning gravede jeg sgu lortet op ude i haven og førte det op af husmuren og direkte til loft. Så kunne der fra centralt hold laves en ordentlig fordeling. Men så er der lige en terrasse der skal tages op sten for sten og lægges igen, væg der skal spartles og males, sokkel der skal lappes og pudses.....*suk*
Note to self: Næste gang vi flytter skal vi have et nyere hus/lejlighed med ordentlig og tidssvarende kabelinstallation... Redigeret af t33j4y - 23-Marts-2011 kl. 10:13 |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Det ser da OK ud - men der er ikke tænkt på internet returkanal.
Din splitter til TV/Radio er vel bare et alm vægstik fx TD260D ? Her er der ikke meget tab (~.5 dB) fordi hele tv-signalet kommer på TV udgangen og hele FM signalet på FM udgangen.
Du kan jo lave et 'tabs-budget' i dB for hver signalvej og evt. for 2-3 frekvenser (200-400-800 MHz). Det smarte ved dB er, at man bare kan lægge sammen og trække fra.
Lars :)
PS! Du skal købe et hus, hvor der er gode føringsveje - kabelsystemer skifter hurtigere end levetiden for et hus.
|
||||
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Der er indlagt fibernet i huset, så jeg tvivler på at internet over kabel-tv nogensinde kommer i spil :-) Hvis det gør, må næste ejer tage den :D (men godt input for jeg kunne jo have haft behov for det)
I dag er det faktisk lavet sådan at en udgang på 4-ports splitteren går direkte til TV, en anden går til en slutdåse (TD260D, ja) hvor radio så er på. Udelukkende fordi TV og radio ikke står samlet. Så tegningen er egentlig lidt ukorrekt. Og der er jo ikke noget i vejen for at koble TV til på denne, bare med en lidt længere snøre med støbte stik.
Så en ny fordeling kunne optimeres lidt:
TV Radio
| |
| |
TD260D slutdåse |
|
DVB-C -> TeknoSat TC L20 forstærker -> 2vejs skævsplitter
|
|
4vejs splitter
------------------------
| | | |
| | | |
HDHR HDHR (T) TV #1 #2
Ikke helt forstået. Jeg ved jo ikke hvad jeg starter med have, samt hvor meget tab jeg kan tåle på det - så hvordan kan jeg bruge det budget?
Du har helt ret! :-)
|
||||
![]() |
||||
Letten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1963 |
![]() |
|||
Blander mig lige, er det ikke muligt at afkorte føringsvejen til soveværelset ved at sætte en sløjfedåse i nærmeste antennestik?
|
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |