|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Nightowl ![]() Bruger ![]() Oprettet: 26-Oktober-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 94 |
![]() Sendt: 19-Juni-2006 kl. 19:49 |
Hej Jeg fandt i dag ud af at vores antenneforening sender dr og tv2 digitalt, så jeg tog ned i den nærmeste tele forretning og købte en dantax dvb-t dekoder, har sat antennestik og scart i og har kørt installationen hvor den begynder at lede efter kanaler, men den finder ingen. Under søgningen skriver den noget med uhf. Hvad gør jeg galt? |
|
panasonic px80
Sanyo z4 projektor Sony str-dg820 PS3 PSP NAS: qnap ts-219 Logitech squeezebox duet |
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Er du sikker på at det er DVB-T signalet, som sendes på jeres fællesantenneanlæg? I kabelnet kan det også DVB-C, specielt hvis jeres signal kommer fra TDC Kabel-TV eller Telia Stofa. Hvis det er DVB-T, skal du undersøge på hvilken frekvens DVB-T signalet udsendes. Din antenneforening kan oplyse dig om dette. DVB-T sendes på UHF frekvenser fra sendemasterne, men nogle fællesantenneanlæg flytter signalet til VHF bånd III eller S-kanaler. De fleste DVB-T modtagere understøtter dog VHF bånd III, men ikke nødvendigvis dem alle (jeg kender ikke Dantax'en). |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5344 |
![]() |
Hvilken kanal bruger antenneforeningen til at sende signalerne digitalt på? På http://www.digi-tv.dk/Sendenettets_opbygning/videredistribut ion.asp kan du læse om problemerne, hvis der sendes på andet end UHF båndene. Så det er ikke sikkert din indkøbte modtager egner sig til fællesantenne brug. Mvh JørgenT |
|
![]() |
|
Nightowl ![]() Bruger ![]() Oprettet: 26-Oktober-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 94 |
![]() |
På vardeantenneforening.dk står dette: Krav til udstyret |
|
panasonic px80
Sanyo z4 projektor Sony str-dg820 PS3 PSP NAS: qnap ts-219 Logitech squeezebox duet |
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
For at du kan returnere varen, skal den lide af en mangel (når der ikke er generel returret). Lad os sige at modtageren ikke understøtter VHF bånd III (check brugervejledningen inden du giver op). Det er ikke en mangel i sig selv, men hvis du har gjort opmærksom på, at modtageren skal bruges til VHF bånd III, er det en mangel. Spørgsmålet er så om du har gjort det ved at sige at den skal kunne bruges til Varde Antenneforening? Den vurdering afhænger nok af, om forhandleren er lokal og kender antenneforeningen. Alt andet lige havde du stået bedre ved at lave en udskrift med samtlige krav fra antenneforeningen og tage den med ned i forretningen. |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
![]() |
Det eneste der står i manualen om det er: RF-modulator: Tror dette var et rigtig dårligt køb |
|
panasonic px80
|
![]() |
|
![]() |
Hold your horses... Det citerede er en anden feature, kaldet RF modulation, nemlig muligheden for at den digitale kanal kan sendes ud som en almindelig TV antennekanal (til videre fordeling i resten af huset), i stedet for via SCART, som er det normale (og klart det bedste). Du skal kigge i afsnittet om kanalsøgning, evt. muligheden for selv at indtaste en frekvens for DVB-T signalet. Redigeret af JesperLund - 19-Juni-2006 kl. 21:32 |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
Jeg har faktisk set et sted hvor jeg selv kan indtaste en frekvens, det må jeg lige prøve
|
|
panasonic px80
|
![]() |
|
![]() |
Nå, det gav ikke pote, under installation kan man vælge manual søgning hvor man kan vælge kanal eller frekvens. Vælges sidstnævnte får man mulighed for at indtaste et 6-cifret tal, så forsøgte 220500 men den fandt intet. Men jeg fandt ved en tilfældighed ud af at den godt kan søge på vhf båndet. Under installationen kan man vælge sprog og den står som standard på tjekkiet, så jeg efterlod den der og så startede autosøgning med at søge på vhf båndet, men kun fra 1-20 eller noget i den stil. Giver det mening? Hvis jeg vælger dansk søger den kun på uhf. |
|
panasonic px80
|
![]() |
|
![]() |
Der er et lignende problem i denne tråd. Skanderborg antenneforening bruger også 220.5MHz frekvensen Denne frekvens ligger mellem to 'normale' VHF kanaler (DVB-T på VHF vil altid være noget "rod", fordi DVB-T fylder 8 MHz og der er kun 7 MHz mellem to VHF kanaler). Spørgsmålet er om den skæve frekvens kan give nogle problemer med digitale modtagere, som understøtter VHF bånd III? Jeg ved ikke hvad svaret på dette spørgsmål er, men måske er du heldig at nogle af DVB-T eksperterne kan hjælpe dig... |
|
|
|
![]() |
|
Prepsi ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 29-September-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 55 |
![]() |
Vi har det samme problem i Nyborg Almene Antennelaug... Jeg har selv prøvet med den lille Grundig DTR1560 scart-stik digitaltuner. På den kan man manuelt indtaste frekvens og båndbredde (når man lige finder det rette sted i menuerne). Vi skal bruge frekvens 213,50 MHz og båndbredde 8MHz. Denne frekvens ligger, så vidt jeg har fået oplyst, et sted mellem VHF kanal 9 og 10. Men når først det er tastet ind, virker det fint. På antennelaugets hjemmeside kan man finde et link til nogle flere tunere, der er testet til at virke på Nyborgs antennesignal http://www.n-a-a.dk/default.asp?ACT=5&content=31&id= 1&mnu=1 Måske kan noget her bruges.. Jeg har siden prøvet at sætte mit nyindkøbt Sony Bravia KDL-26S2000 til at søge efter digitale signaler - den kan heller ikke finde nogen, og kan ikke indstilles manuelt så vidt jeg har fundet ud af. Lidt trist, men selvfølgelig prisværdigt når nogen antenneforeninger prøver at være med fra starten. Hilsen Prepsi |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |