recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVB-T fra Jyderup senderen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVB-T fra Jyderup senderen

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
PeterG Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 15-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 39
Direkte link til dette indlæg Emne: DVB-T fra Jyderup senderen
    Sendt: 08-Januar-2008 kl. 10:34

Hej Forum,

Jeg er interesseret i at vide, om der er andre herinde som modtager DVB-T signal fra Jyderup senderen.

Jeg oplever med jævne mellemrum, at billedet fryser og lyden hakker et kort øjeblik - sommetider et par gange efter hinanden. Det er uanset om jeg ser DR1, DR2 elller TV2.

Min DVB-T antenne (Hinke 11 elementer) er monteret på loftet og signal styrken ligger - meget stabilt på 91% med 100% signalkvalitet.

Mit TV er et Pioneer PDP-428XD.

Jeg har prøvet at slukke for strømmen på antenne indgangen. I slukket tilstand ligger signal styrken på 78% - stadig med 100% signalkvalitet (i følge Pioneer menuen). Resultatet er det samme med korte udfald til følge.

Er der nogen der har oplevet det samme og evt. har en forklaring på dette?

På forhånd mange tak

Peter

"May the plasma be with You!"

Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-August-2006
Point: 2066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2008 kl. 10:53

Hvis du bor i Nordvestsjælland, så er der en risiko for at oplever echo-problemer. Der er tre sendere, der sender på samme fremkvens i det der kaldes SFN. Hvis tuneren ikke i tilstrækkelig grad er forberedt på SFN, så kan det give det resultat, som du beskriver: At signalet er godt, men at der alligevel kommer udfald, fordi tuneren ikke kan finde ud af om det skal anvende signalet fra den ene, den anden eller måske den tredie sendemast.

Tunere på det danske marked bør overholde Nordig standarden, der indeholder særlige krav til tunerens echo-følsomhed ved SFN.

Der har tilsyneladende ikke været tilstrækkelig fokus pådette problem hidtil. Nogle har oplevet noget tilsvarende på de svenske sendere, men formodet, at deres signal ikke var godt nok.....

Nu hvor der kommer flere hjælpesendere på det danske net, så er der nok flere, der vil opleve dette problem, og det bliver interessant, at se, hvad der sker når Gladsaxesenderen begynder at sende parallelet med Hove....

miri
Til top
PeterG Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 15-August-2007
Point: 39
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2008 kl. 11:04

Hej miri,

Tak for dit svar. Vil en fremtidig software opdatering evt. løse dette problem?

Jeg har sat Pioneer'en til manuel opdatering og så sent som i går søgte jeg efter nye opdateringer - men det var der ikke pt.

Med venlig hilsen

Peter

"May the Plasma be with You!"

Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2008 kl. 11:12

Jeg tror ikke (99 pct. sikker) på, at en software opdatering vil løse dit problem! Du må se på dine antenne forhold. Er antenne stillet præcist ind, og er den tilstrækkelig retningsbestemt, så du f.eks. kan minimere signaler fra nabomaster....?

Redigeret:

De øvrige sendere i området er relativt svage, så hvis det er et echo problem, så burde det ikke være vanskeligt at eliminere....

http://www.dr.dk/nav/frekvenser/?xmlatt=frekvenserDTT.xml

Vedrørende software opdatering. Hvis du forventer en opdatering via antennen, så ser det ikke ud som om Pioneer overhovedet har taget kontakt med Digi-tv vedrørende opdatering.

http://www.digi-tv.dk/Forbrugerudstyr_og_antenner/digitale_m odtagere.asp

Redigeret af miri - 08-Januar-2008 kl. 11:18
miri
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2008 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

det bliver interessant, at se, hvad der sker når Gladsaxesenderen begynder at sende parallelet med Hove....

Der er ikke rapporteret problemer i forbindelse med senderen i Landskrona, som jo ogå sender på K51 i SFN sammen med Hove.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2008 kl. 21:59

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Der er ikke rapporteret problemer i forbindelse med senderen i Landskrona, som jo ogå sender på K51 i SFN sammen med Hove.

Nej, det har jeg heller ikke hørt om, men Landskrona kører også kun på 0,8 kW. Gladsaxe kører med 10 kW, og så er der mange, der har antenne rettet mod både Hove og Gladsaxe for at fange lokaltv og de landsdækkende analoge stationer....

miri
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2008 kl. 22:06

Der er kun en landsdækkende kanal tilbage der kun sender Analogt, det er kanal N, i hovedstaden er det rigtigt nok fra Gladsakse. 

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2008 kl. 10:48

Miri skrev

Tunere på det danske marked bør overholde Nordig standarden, der indeholder særlige krav til tunerens echo-følsomhed ved SFN.

Og når Nordig overhovedet kræver noget med hensyn til echo-følsomhed, så forstår jeg bedre hvorfor man ikke bare kan koble sit maste-signal ind på sit Kabel Tv. Nordig forsøger bøje de elektroniske love så meget at samme simpelthen knækker.   

Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2008 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

det bliver interessant, at se, hvad der sker når Gladsaxesenderen begynder at sende parallelet med Hove....

Det er ikke sandsynligt, at man får næsten lige kraftige Hove og Landskrona signaler, hvis man er i DK.  Senderne er jo i helt forskellige retninger.

Når man er i DK og vil tage Sverige, så er der en mulighed for at fx Malmø og Hörby  modtage med ca samme styrke - og så kan der være echo-problemer - især med dårlige modtagere. 

Lars

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu