recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVB-T fra Sverige
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVB-T fra Sverige

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Benny From Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 852
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2006 kl. 12:35

Oprindeligt skrevet af Holy_Arse Holy_Arse skrev:

DR siger at man i øsdanmark vil kunne være istand til at modtage 8 gratis DVB-T kanaler fra sverige. Lur mig om det ikke er de samme som på det analoge: SV1, SV2 og TV4

jeg bor på Amager og kan modtage følgende, udover de 3 Danske:

SVT 1, SVT 2, TV4, SVT2 vastnyt, Barn/kundskabskanalen, TV4 Øresund, Kanal Lokal Skåne

kanaler modtages på et privat fællesantenne anlæg, uden dikkedarer.

Til top
stigc Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Juli-2004
Point: 447
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2006 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af Benny From Benny From skrev:

Oprindeligt skrevet af Holy_Arse Holy_Arse skrev:

DR siger at man i øsdanmark vil kunne være istand til at modtage 8 gratis DVB-T kanaler fra sverige. Lur mig om det ikke er de samme som på det analoge: SV1, SV2 og TV4

jeg bor på Amager og kan modtage følgende, udover de 3 Danske:

SVT 1, SVT 2, TV4, SVT2 vastnyt, Barn/kundskabskanalen, TV4 Øresund, Kanal Lokal Skåne

kanaler modtages på et privat fællesantenne anlæg, uden dikkedarer.

Hvilken kanal modtager du dem på, jeg bor i Ringsted med enTV2 antenne pegende mod København, men jeg kan ikke modtage nogen svenske kanaler ?

Stig

Blot min ringe mening !
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Februar-2006
Point: 1333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2006 kl. 14:21

Hvis vi taler senderen i Hörby, så ligger SVT-kanalerne på kanal 22 (MUX1) og TV4 og Lokal Skåne på kanal 25 (MUX2).

Hvis man har et rimeligt billede på de analoge kanaler, så bør man også kunne tage de digitale. Det vil dog typisk kræve, at man forbinder sverigesantennen direkte til digitalmodtageren udenom det eksisterende antenneanlæg. En eksisterende kanalforstærker til Sverige vil normalt være lavet til kanal 33, 43 og 50 og vil ikke slippe noget nævneværdigt igennem fra kanal 22 og 25. På mit eget anlæg kom der kun noget digitalt igennem på kanal 41 (MUX3) hvilket skyldes, at signalet slipper igennem kanal 43-filtret. Da jeg satte antennen direkte til digitalmodtageren kom både kanal 22 og 25 igennem tillige med Hove på kanal 51. 

Til top
stigc Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Juli-2004
Point: 447
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2006 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af dkscan dkscan skrev:

Hvis vi taler senderen i Hörby, så ligger SVT-kanalerne på kanal 22 (MUX1) og TV4 og Lokal Skåne på kanal 25 (MUX2).

Hvis man har et rimeligt billede på de analoge kanaler, så bør man også kunne tage de digitale. Det vil dog typisk kræve, at man forbinder sverigesantennen direkte til digitalmodtageren udenom det eksisterende antenneanlæg. En eksisterende kanalforstærker til Sverige vil normalt være lavet til kanal 33, 43 og 50 og vil ikke slippe noget nævneværdigt igennem fra kanal 22 og 25. På mit eget anlæg kom der kun noget digitalt igennem på kanal 41 (MUX3) hvilket skyldes, at signalet slipper igennem kanal 43-filtret. Da jeg satte antennen direkte til digitalmodtageren kom både kanal 22 og 25 igennem tillige med Hove på kanal 51. 

Ok, tak for info, jeg er på et privat fællesantenne anlæg, og jeg ved at vi på vores TV2 - antenne ogås for STV4 ind som en sidegevinst, så der er nok nogle filtre der blokerer for modtagelsen, men jeg skal da lige prøve en søgning på 22 og 25.

Stig

Blot min ringe mening !
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8665
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2006 kl. 15:11
Oprindeligt skrevet af jabr jabr skrev:

Det er ikke helt rigtig - der er i øjeblikket kun sendeudstyr
til 1 mux i Danmark; men der er frekvens koordineret til 3 fremtidige muxer

Jeg har nu heller ikke antydet andet - jeg understreger bare, at vi ikke skal
vente til 2010 før der kommer flere kanaler, men det skal bestemmes
politisk, hvem der skal stå for håndteringen af de andre frekvenser.
Til top
hansjorn Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 21-Marts-2006
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2006 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af dkscan dkscan skrev:

.. Det vil dog typisk kræve, at man forbinder sverigesantennen direkte til digitalmodtageren udenom det eksisterende antenneanlæg. ..

Tak for dine præcise oplysninger. Jeg har netop fået at vide - af min antenneforretning (Universal Radio på Amager), at der er både nye filtre på vej samt en ny Sveriges-antenne.

Det skyldes, at man netop anvender de lave UHF-kanaler 22 og 25 - og de nuværende antenner tilgodeser de højere kanaler 33, 43 og 60).

Hvis man bruger et filter, skal man også passe på dér, fordi der sker disse forandringer.

Uden filter bliver man vel nødt til at føre en antenneledning ned for hver antenne og så skifte manuelt før DVB-T boksen.

Det burde egentlig være enklere med færre UHF-kanaler - men sådan er det åbenbart ikke.
venlig hilsen,

hans jørn
Til top
Kuli Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 15-Marts-2006
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2006 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af hansjorn hansjorn skrev:

Jeg har netop fået at vide - af min antenneforretning (Universal Radio på Amager), at der er både nye filtre på vej samt en ny Sveriges-antenne. Det skyldes, at man netop anvender de lave UHF-kanaler 22 og 25 - og de
nuværende antenner tilgodeser de højere kanaler 33, 43 og 60). Hvis man bruger et filter, skal man også passe på dér, fordi der sker disse forandringer.

Det lyder godt med de nye filtre - jeg kan ikke modtage de gratis svenske kanaler, fordi mit antenne-samlefilter blokerer for alt under kanal 23. Kender du mere til de nye filtre - kommer Triax fx med nogle nye?

PS: Hvorfor satse på Hörby frem for Malmö? Sender Hörby med større effekt?

- Kuli

Til top
hansjorn Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 21-Marts-2006
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2006 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af Kuli Kuli skrev:

Det lyder godt med de nye filtre - jeg kan ikke modtage de gratis svenske kanaler, fordi mit antenne-samlefilter blokerer for alt under kanal 23. Kender du mere til de nye filtre - kommer Triax fx med nogle nye?

PS: Hvorfor satse på Hörby frem for Malmö? Sender Hörby med større effekt?

Den gode mand i antenneforretningen mente, at Triax er ved at lægge sidste hånd på både antenne og filtre - og de skulle kunne levere omkring 1 uge eller så fra nu.

Der var vist også noget med kanalnumrene, idet MUX3 måske skal medtages - og hvor den placeres afgøres netop i disse dage.

Hörby sender med en betydelig større styrke end Malmö - hvorfor det er sådan, ved jeg ikke. Men i Nordsjælland gør man vist klogt i at rette antennen mod Hörby.
venlig hilsen,

hans jørn
Til top
Kuli Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 15-Marts-2006
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2006 kl. 14:44
Tak for info, Hans Jørn.

Jeg har en Triax K21-69 UHF-antenne med 100 elementer på taget, og hvis den ikke kan tage kanal 22, bliver jeg sgu mopset - det skulle vel ikke være nødvendigt med nye antenner.

Men jeg satser på Hörby (bor i Søborg), og i eftermiddag vil jeg kravle op og by-passe alle filtre (men vi venter på nye) og se, hvad der sker. Om ikke andet bliver jeg nok upopulær hos beboerne i den anden lejlighed, der får signal fra antennerne...

- Kuli
Til top
sussie Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-September-2005
Point: 209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2006 kl. 15:15
Hørby ligger jo højt,højt og dækker hele sydsverige. Det virker mærkeligt at svenskerne har en sender i Malmø, men det er vel for at tilgodese de, som ligger i læ af Hørby.

Når du har zoomet helt ind på dette dækningskort, klik med musen og en streg (fugleflugtslinie) tegnes til senderen.

http://www.teracom.se/?page=268

PS: Er du klar over at en antenne ikke skal vende med pilen pegende mod senderen, men med 'bagenden' mod senderen ? Det er selvfølgelig soleklart for DIG fordi du er sådan en stor dreng, men jeg nævner det bare, fordi der garenteret er nogle ligesom mig som ikke vidste det.

Redigeret af sussie - 23-Marts-2006 kl. 15:16
Til top
kallek Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-September-2005
Point: 1287
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2006 kl. 18:06

Så modtog jeg min Digiality DÁ 5000 antenne.Og ja nu er der svenske,samt de danske kanaler alle går fint ind.Fik et chock over hvor lille den er 20x10 cm.  bor i Hørsholm ved ikke hvor signal kommer fra?

kallek

Til top
mcje Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 06-Marts-2006
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2006 kl. 00:36

Oprindeligt skrevet af kallek kallek skrev:

Så modtog jeg min Digiality DÁ 5000 antenne.Og ja nu er der svenske,samt de danske kanaler alle går fint ind.

Du skrev tidligere at du havde et signal på 66-68%. Hvordan er det nu ? Og hvad er kvaliteten på Sverige ? Er kvaliteten det samme på alle de svenske (22, 25 og 41) ?

Kan du fange noget på kanal 61 og 64 ? Der burde også være noget

http://www.teracom.se/?page=2122

http://www.teracom.se/?page=200

Jeg ved godt, at man ikke kan set mange af kanalerne uden et kort, men man kan se, om man fanger kanalerne og tjekke kvaliteten af dem.

Jeg går selv og overvejer hvad jeg skal gøre med min antenne. Jeg har en antenne på taget, hvor jeg kan fange en mindre god analog SV1 (kanal 43), en rigtig dårlig SVT2 og TV4 kan lige skimtes i sneen.

Jeg har ingen filtre til at sidde efter antennen. Jeg har kun en bredbåndsforstærker på 20 dB - 28 dB. Alligevel kan jeg kun fange kanal 41 digitalt. Jeg ved ikke om Kanal København (23) går ind og kvæler 21 og 25 fra Sverige.

Jeg var lige inde og teste hos naboen, som også kun har én antenne som peger i samme retning som min. Den er heller ikke har en speciel god, men her kunne vi fange 22, 25 og 41. Desværre ved han ikke, hvordan hans anlæg er opbygget. Filtrene og forstærkere sidder langt oppe i antennen, så det er ikke lige til at tjekke.

Afstanden fra Höör til Roskilde er ca. 35 km længere end mellem Höör og Hørsholm. Mon Digiality DA5000 også kan fange Sverige i Roskilde ?

Jeg har jo også lige Hove på vejen mellem Roskilde og Höör. Har det mon nogen betydning ?

Er der nogen som har en ide om, hvor meget signalet bliver dæmpet på 35 km ?

/Michael

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu