recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVB-T: Hvilke antenne og antennekabel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DVB-T: Hvilke antenne og antennekabel?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sandal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DVB-T: Hvilke antenne og antennekabel?
    Sendt: 16-December-2012 kl. 16:51
Jeg har altid haft kabel-tv, men nu er vi flyttet i hus og skal/vil derfor have DVB-T - men er lidt i tvivl om udstyret Jeg har et ældre tv, så skal have en eksten boks. Den skal dog ikke være for dyr, da vi nok inden for et par år, købet et tv med indbygget tuner.

Boksen bliver en Humax BXR-HD2:

Vi har i forvejen en antenne på taget, der ligner denne:

... kan den bruges (bor ca. 6 km fra sendemasten og der er ingen bakker eller højhuse på vejen)? Den antenne der er linket til, er angivet til at have LTE-beskyttelse - er det nødvendigt (vil ikke forvente, at den gamle antenne har det)?

Antennen er monteret på taget (udenfor). Hvilket antennekabel skal jeg købe? Det virker som om, at det eneste kabel ved av-connection.dk til udendørs brug, er dette:

... men kan det virkelig passe, at mindre ikke kan gøre det?

På forhånd tak.
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2012 kl. 17:12
Start med at bruge det udstyr der er der i forvejen.

Jeg bruger en 20 år gammel "TV2 antenne" og det kabel der var i huset, da vi overtog det for 10år siden. Det virker fint.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sandal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2012 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Start med at bruge det udstyr der er der i forvejen.

Antennen har ikke været brugt de sidste par år, så der er intet kabel, men vil gerne bruge den eksisterende antenne, hvis den er god nok.

Redigeret af Sandal - 16-December-2012 kl. 17:19
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2012 kl. 19:01
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Jeg har altid haft kabel-tv, men nu er vi flyttet i hus og skal/vil derfor have DVB-T - men er lidt i tvivl om udstyret Jeg har et ældre tv, så skal have en eksten boks. Den skal dog ikke være for dyr, da vi nok inden for et par år, købet et tv med indbygget tuner.

Boksen bliver en Humax BXR-HD2:

En boks med to tunere giver dog meget færre konflikter mellem at optage et eller se et andet program. Wink

Tjek lige hos leverandøren, at der er CI+ interface, som kræves af Boxer for alle kanaler i mux5 og fra sommer alle de nye kanaler i mux6 (muxer der anvender DVB-T2)

Vi har i forvejen en antenne på taget, der ligner denne:

... kan den bruges (bor ca. 6 km fra sendemasten og der er ingen bakker eller højhuse på vejen)? Den antenne der er linket til, er angivet til at have LTE-beskyttelse - er det nødvendigt (vil ikke forvente, at den gamle antenne har det)?

Størrelsen synes OK, men om den gamle kan bruges vil afhænge af 1. om tilslutningerne ol. er OK  eller fx meget korroderede og 2. om antennen er af bredbåndstype.

Du kan ret let se om antennen og tilslutningerne ser OK ud, ved en almindelig inspektion - afmonter evt. antennen.  
I visse områder af landet, og især hvor det analoge TV2 signal var svagt (fx Norddjurs) og anvendte en lav kanal, blev er anvendt antenner optimeret til den kanal som TV2 analog sendte på. 
Men langt de fleste små antenner, som den du linker til, er af bredbånds type. (eller i det mindste k21-60).

Du kan se hvilke kanaler der anvendes i dit område her:
http://www.boxertv.dk/Global/Danish/PDF-filer/Sendemaster_og_frekvenser_11_%20januar_2012.pdf
Den nye mux6 (sommeren 2013) er inkluderet i telestyrelsens liste:
http://www.erhvervsstyrelsen.dk/oversigt-over-kanalfordelingen-i-danmark 

Hvis antennen ser OK ud og tilslutningerne og kabel kan lukkes vandtæt (tape), så prøv da med et nyt kabel.   Du tuner så til en programkanal fra hver mux og aflæser signalstyrke og signalkvalitet ved at vælge info/menu/tools ol. på remoten.   Du kan finde sammenhængen mellem program-kanal og mux i servicelisterne her:
http://www.boxertv.dk/kundeservice/daekning/sendemaster-og-frekvenser/
Men er der problemer koster en ny antenne kun 250kr. - masten kan vel genbruges.

LTE800 beskyttelse er mest  aktuelt, hvis du får en LTE800 basisstation meget tæt på eller i retningen mod  TV masten.   Det afhænger lidt af det område i landet, du bor i, hvilket filter der vil hjælpe bedst.
Anvendes kanal  (58,) 59 eller 60 til fjernsyn i området, skal der anvendes et lidt dyrere filter og sendestyrken for LTE800 master kan kun sende med nedsat styrke.  I andre områder kan man anvende et lidt billigere filter, der fjerner LTE800 signaler, men samtidig også tager noget af kanal (58,) 59 og 60.  Det sidste er naturligvis uden betydning i områder hvor disse kanaler ikke anvendes til tv.

Et filter kan monteres på antennen, i en boks på masten, eller i en samleboks inde på loftet.  Det vigtige er, at et evt. filter placeres mellem antennen og den første enhed, der indeholder  en forstærker. Bedst placeres det ret tæt på antennen. 
Køb ikke nyt uden det er LTE forberedt, men vent med at købe og installere noget filter indtil det evt. bliver et problem for dig -  det største problem ved et filter er som oftest af man evt. skal på loftet eller evt. op til antennen.   Det koster jo penge, hvis man ikke kan selv.

Antennen er monteret på taget (udenfor). Hvilket antennekabel skal jeg købe? Det virker som om, at det eneste kabel ved av-connection.dk til udendørs brug, er dette:

... men kan det virkelig passe, at mindre ikke kan gøre det?

Ja, dette kabel er lidt dyrere pga. en ekstra kappe, der giver UV beskyttelse. Hvis du alligevel skal have en samleboks inde på loftet, kan du anvende det lidt billigere 6,8/7 mm kabel derfra og videre ud i huset. 
Det er afgørende at kablerne tilsluttes korrekt, så skærmen er ubrudt fra antenne til din digitalboks/dit nye fjernsyn.

Lars  Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu