recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVB-T og kabeltv?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVB-T og kabeltv?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Martinb Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 153
Direkte link til dette indlæg Emne: DVB-T og kabeltv?
    Sendt: 13-December-2006 kl. 00:41
Jeg har Kabel tv igennem tdc og og en htpc. Hvis jeg gerne vil have et digitalt signal på min htpc kan jeg så købe et DVB-T kort som fx. http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&a mp;a mp;ID=171230 eller skal det være et DVB-C kort?

Redigeret af Martinb - 13-December-2006 kl. 00:43
Mvh
Martin
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2006 kl. 00:50

Ja og nej. Du får ikke DVB-T via TDC´s kabeltv. Til det formål skal du bruge et DVB-C og et Cam-access kortlæser som er kompatible med TDC´s kabelnet.

Hvis du køber det kort du henviser til, så er det til det territiale net, (dvs. det luftbaseret digitale net). Derfor skal du bruge en ekstern antenne, enten i form af en stue antenne, eller en på taget.

Til top
Martinb Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2006 kl. 00:55

Igen oplyser du mig Kim

Så er jeg tilbage ved det floppydtv som skrev om i den anden tråd.. Jeg synes bare 1900 kroner er mange penge at ofre på noget som man ikke ved om virker (altså om kvaliteten på billedet blive bedre)...

Tror jeg starter med at købe en antenneforstærker, lege med pvr150 tweak tool og prøve nogle andre drivere og decoder før jeg bruger så mange penge på et digikort.

Mvh
Martin
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2006 kl. 01:08

Jeg oplyser bare hvad jeg ved efter at have haglet en hulens masse ting igennem den sidste måneds tid. Det gælder om at fortælle det mens man husker det

1900,- er rigtig mange penge. Alt for mange, efter min mening. Men set i forhold til en selector, som vistnok koster 1500,- (hvis ikke tdc er så pisse smarte at køre kampange på den ) så er det måske ikke så galt endda.

Der er ingen tvivl om, at signalet vil blive væsentlig bedre. Rent faktisk vil det være 100% digitalt hele vejen, (og så fåes det ikke bedre).

Hvor langt du kan nå med en antenne forstærker, det aner jeg ikke. Men tweaken tror jeg bestemt ikke på. For at pvr 150 eller 500 skal blive godt, så skal der en bedre tuner i, og så helst nogle filtre og andre tekniske løsning til forbedringer af signalet. Spørgsmålet er også, om det i virkeligheden ikke er hardware mpeg encoderen som bare er enormt ringe i kortene. Jeg har den lidt mistænkt for det. Og det giver så ekstremt udslag, når tvsignalet måske ikke lige er så kraftigt, som kortet gerne vil ha.

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2006 kl. 01:20

Evt. alternativer.

FloppyDTV kan købes billigere direkte...

http://www.digital-everywhere.com/shop/index.php?page=artike l&pkateg=28

Endelig koster en løsning baseret på technotrend budget eller twinhan inkl. CAM-modul ca. 1200-1300 kr...

(som også virker og billeder i samme gode kvalitet, den bedste (digitalt))...

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2006 kl. 01:34

Jeg synes ikke det var meget billigere at købe det direkte. 249 euro er meget tæt på hvad vi skal give herhjemme. (Du har glemt Cam-modulet i dit link). Her er det rigtige link:
http://www.digital-everywhere.com/shop/index.php?page=artike l&pkateg=25&PHPSESSID=1daab7d62cf34b6ecec38702b76b34 27

De andre du nævner har jeg ikke så meget kendskab til, desværre. Har du nogle links?

Redigeret af Kandersen - 13-December-2006 kl. 01:35
Til top
Martinb Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2006 kl. 01:45

Kunne det være sådan noget her : http://www.prc-data.dk/page.asp?screen=1260 ??

http://www.twinhan.com/product_cable.asp

Redigeret af Martinb - 13-December-2006 kl. 01:49
Mvh
Martin
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2006 kl. 01:50

Martin, jeg får bare forsiden hos prc når jeg klikker på linket

Til top
Martinb Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2006 kl. 01:57

Ja jeg kan ikke linke til siden..søg på twinhan og så tag det kort der koster 999.- (eller deromkring)...

Det ser da lidt tillokkende ud... Kan også se at der er nogle danskere der har fået det til at virke med media portal og tdc kabel.

Mvh
Martin
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2006 kl. 02:32
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

1900,- er rigtig mange penge. Alt for mange, efter min mening. Men set i forhold til en selector, som vistnok koster 1500,- (hvis ikke tdc er så pisse smarte at køre kampange på den ) så er det måske ikke så galt endda.

Der er ingen tvivl om, at signalet vil blive væsentlig bedre. Rent faktisk vil det være 100% digitalt hele vejen, (og så fåes det ikke bedre).

Hvis du "bare" skal se TV i realtime, tvivler jeg stærkt på at billedet bliver bedre fordi du erstatter Selector (Sagem 60 eller 81) med en HTPC med DVB-C kort. Betydningen af om signalet er digitalt eller analogt de sidste 75cm er efter min mening stærkt overvurderet. Hvis du er meget dygtig til at tweake settings i din MPEG-2 decoder (og inverse telecine for film), kan du sikkert godt få et bedre billede, men den mulighed vil være forbeholdt et absolut mindretal af befolkningen. Man kan bruge oceaner af tid på at konfigurere den slags software.

Den store fordel ved et DVB-C kort og en HTPC er når du skal optage programmer fra TV. Med HTPC løsningen gemmer du blot din transport stream på harddisken i stedet for at decode den i realtime. En traditionel recorder løsning (eller HTPC uden DVB-C kort) indebærer at du først decoder MPEG-2 i Selector modtageren, for derefter at MPEG-2 encode billedstrømmen igen. Det er dels spild af CPU ressourcer, og, hvad der selvsagt er langt værre, indebærer et kvalitetstab i forhold til at rippe transportstrømmen direkte.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2006 kl. 03:02
Martin, jeg kan se at du et andet sted snakker om en selector til din htpc og jeg bemærkede også at du blev skræmt godt og grundig bort fra en sådan løsning.

Det er osse ham "Kandersen". Han maler en vis herre på væggen. Super negativ. Kun sjov, Kim.

Sjovt nok skriver Kim selv et sted, at han blot bruger sin htpc til at optage med og ikke som egentlig live TV kilde. Det er da meget fornuftig faktisk, et fjernsyn er jo bedst for det meste.  Men hvis det er gode optagelser man vil have, er en selector da en glimrende og billig løsning  og genvej til det, hvis man vel at mærke ikke er så fastlåst i forestillingen om at skal være microsoft media center, der skal bruges.

For hvad er vel lettere og billigere end at bruge en selector via s-video ind , sammen med wintv2000 og den tilhørende scheduler (forudsætter da lige hauppauge), som er noget af det nemmeste at programmere i forbindelse med et program man vil optage. Og man har kontrol over formatet og bitraten man vil optage med. Og er det et andet TV kort man har, er det måske stadig ligetil i forbindelse med S-video.

Selectoren kan stå værende tændt på en speciel TV kanal og scheduler sættes til s-video sammen med tiden og længden. Jamen det er jo let. Og ønsker man ikke at selectoren skal være tændt kan den programmeres til at starte op på en bestemt kanal fra standby og lukke igen når man ønsker det. Og en selector har en meget fin og enkelt programoversigt over alt hvad der kommer og hvornår, med beskrivelse af indholdet, det være sig en film eller et program. 

Jamen, så skal man jo bruge 2 fjernbetjeninger, en til selectoren og en til MCE. Ja, og?  Hvorfor skal man kassere en god, billig  og nem løsning blot fordi Microsoft ikke har tilgodeset Danmark i forbindelse med en udvendig box.

Brug MCE til det den er god til og drop den i besværlige sammenhæng.

En selector har ikke problemer med understekster på færdige optagelser og ingen problemer med programoversigter elller andet, det kører bare. Med det rigtige program, ja, men det er jo præcist det man må lave med andre bokse og visse kort.

Prisen for en selector, sagem 60 er 298 kr på tilbud, her til kommer 6 md. a 48 kr for ekstra 4 kanaler af frit valg, det er rørende billigt når man tænker over det.

Jamen, det er ikke rigtig digitalt! Det bliver jo lavet om til analogt, sendt gennem et s-video kabel, for så igen at blive til digitalt på et TV kort.  Ja, men det kan man jo ikke se ved sammenligning med fireDTV. 

Så hvis man ikke er i besiddelse af det store beløb, har TDC kabel, og i forvejen et TV kort, gerne vil have noget der bare virker og have en optagelse der ser godt ud, så er det da en rigtig god løsning.

Men man skal ikke være så bange for andre program løsninger for at løse et problem, at klamre sig fast til MCE syntes ikke at være særlig smart, når det nu alligevel ikke virker helt godt. Det skaber bare frustrationer. Jeg kan sagtens forstå Kim der gerne vil have det til at virke, men det kan man altså ikke få til at virke perfekt. En selvstændig box skal der tages hensyn til og det indretter man sig efter. Det er småting. Det er let nok. Det er ikke MCE der skal dominere, det er dig er bestemmer! Bossen, det er dig.

At glæde sig over gode optagelser man kan vise frem er guld værd, den smule ekstra besvær der måske er, er det hele værd.

Ken

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2006 kl. 09:31

Har også kendskab til selector og billedekvaliteten  er utrolig fin....

Men jeg foretrækker en regulær DVB-løsning...

Udover billedekvaliten som er i top, kan man også lave en mere forenklet opsætning...

Anvender DVBviewer som er et komplet HTPC-program, det kan også klare billeder, musik m.v.

Brugerinterface er ikke så elegant som MCE, men fuldt brugbart...

Det program har ingen problemer med subtitles (uanset type).

Det er også udmærket som player (til DVDer f.eks.)

Man kan se og optage flere programmer på et TV-kort, hvis det er inden for samme mux (som de danske DVB-t kanaler pt. er). Det betyder i praksis at man kan se bort fra overlap mellem programmer ved optagelse.

DVBviewer optager det den er sat til og man ser live TV eller optaget programmer uanfænget.

Det kan håndtere flere DVB-tv-kort af alle typer, f.eks. bruger jeg en simi dual TV-kort løsning med DVB-T og DVB-S.

Tilsvarende kan laves med DVB-C, hvor der også sendes ukodet danske kanaler. Prisen for et technotrend kort til ukodet kanaler er ca. 600,-. 

Prismæssigt er det ikke afskrækkende (1300 for TV-kort og CAM), bruger technotrend budget 1500 serien, som fås til alle platforme (www.dvbshop.net).

Denne løsning betyder en enkelt opsætning, kun en HTPC med DVBviewer koblet til TV-et, som eneste skærm og en MCE-remote til styring. Kun een fjernbetjening nødvendig, MCE-remoten kan også tænde og slukke for TV-et...

Herudover kan HTPC-en  fjenstyres fra en arbejdsPC ved diverse "service", som ændringer i setup, redigering og brænding af DVD-er f.eks.

Eneste minus er pt. powermanagement..

Men har lavet nogle forsøg med programmet hibernator, som sandsynligvis kan anvendes.  Dette program virker som en screensaver, sålænge DVBviewer kører, lukkes ikke ned, men så snart DVBviewer ikke kører lukkes ned efter 10 minuter til S4 (stortset slukket).

Hvis EPG-data som modtages ikke er anvendelige, kan man i stedet anvende XMLTV-data, som hentes via nettet..

Redigeret af avh - 13-December-2006 kl. 09:48
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu