recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVB-tunere og deres nødvendighed...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVB-tunere og deres nødvendighed...

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7879
Direkte link til dette indlæg Emne: DVB-tunere og deres nødvendighed...
    Sendt: 13-Februar-2006 kl. 22:39

Jeg tror der er mange, der ligesom mig, ikke er helt med...

Først et par afklarende ting / definitioner, så langt som jeg har forstået:

Når vi snakker om, hvorvidt der er digitale tunere indbygget i fjernsyn eller ej, menes der underforstået DVB-tunere, for tuneren er digital, men den er ikke en DVB-tuner.

Der findes tre forskellige DVB-tunere / systemer: DVB-S (satelit), DVB-T ("jord" / antenne) og DVB-C (kabel).

Folk modtager deres tv, principielt på én af de tre måder - a) satelit, b) jord / antenne er mere korrekt, eller c) kabel - nogle har måske flere.

Og så kommer spørgsmålene - baseret på at man "idag" køber eller overvejer at købe et fjernsyn uden DVB-tuner:

  1. I hvor høj grad har man behov for indbygget DVB-tuner i sit fjernsyn, afhængig af om man tilhører gruppe a, b eller c - primært efter 2009, hvor nuværende sendesystemer lukkes ned.
  2. Man vil kunne klare sit behov med en ekstern tuner, der passer til om man tilhører gruppe a, b eller c - er der nogen ulemper ved dette?
  3. Bor man, som jeg, i en boligforening, i en by med bynet, har disse spørgsmål så uvæsentlig betydning også efter 2009? Skal boligforeningen så installere en tuner, før signalet sendes videre til beboerne?

Der er muligvis andre spørgsmål der skal på banen, men jeg synes det var rart hvis vi kunne hjælpe hinanden til at forstå dette emne og dets betydning - eller mindre betydning.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2006 kl. 23:22

Angående en ekstern tuner i dit TV / recorder, så er den en del ulemper.

Ved en ekstern tuner har du disse ulemper:

1. Endnu en grim boks der fylder
2. En ekstra plastic remote til at styre denne boks når der skal vælges kanaler. Du har jo stadig remoten til dit tv for at styre lyden.
3. Hvis du vil optage fra en eksterm boks, ja så kan du næppe optage som du gør i dag med din recorder. Den eksterne boks skal jo være tændt samt indstillet på den rette kanal, hvilke ikke err smart ved en timer optagelse.
4. Du kan sandsynligvis kun modtage en enkelt kanal.

 

Der findes faktisk endnu en DVB-tuner. Nemlig en DVB-H, som er den digitale tuner indenfor Mobil-telefoner.

 

Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2006 kl. 23:59
Der er faktisk lanceret en separat digital tuner med mulighed for at se op til tre programmer samtidigt, forskellige steder i huset. Med en indbygget digital tuner i Tv'et i stuen, vil ikke gøre det muligt at se digital tv andre steder. Det vil kræve indbygget digital tuner i alle tv.
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7879
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2006 kl. 07:21

Jeg kan ikke lige helt forstå hvorfor man ikke bare laver de eksterne tunere, sådan at de kan fungere som om der var indbygget en tuner i fjernsyn, DVD-optager m.m.

Jeg kan ikke se at man behøver at have en fjernbetjening til den eksterne tuner - den skal jo bare fungerer som signalmodtager og signal-splitter med én antenneindgang og en række antenneudgange, så man stadig kan forbinde sit udstyr med antennekabler. DVB-tuneren kan således også eksempelvis være indbygget i en A/V receiver, der så har en antenneindgang og en række antenneudgange. Og hvis ikke den er indbygget i en A/V receiver behøver den jo ikke at være nogen stor grim boks, men blot en mindre antennesplitter, der kan sættes på dér hvor tv-signalet kommer ind i huset / lejligheden.

Jeg kan ærligt talt ikke se, det behøver være mere vanskeligt end ovenstående.



Redigeret af Thorvald
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10305
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2006 kl. 08:29

Efter hvad jeg har læst mig til så kan digitale signaler ikke bare splittes og fordeles på samme måde som analoge signaler, men det er måske ikke korrekt.

Flemming

 

Til top
A.Morup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2006 kl. 08:55

Hej Thorvald!

På din tegning kan jeg se, at du vælger at sende signalet fra tuneren til TV'et som et analogt AF-signal. Er det ikke spild af et godt digitalt signal på den sidste meter? Jeg ville da trække et Scart-kabel mellem tuner og TV!

Den eneste fordel jeg kan se ved den separate tuner er, at man undgår at skulle skifte TV hvis man flytter (eller skifter modtageforhold) fra f.eks. DVB-T til DVB-C.

Med venlig hilsen
Anders (der utålmodigt venter på et større udbud af recordere med DVB-T!)

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2006 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Jeg kan ikke lige helt forstå hvorfor man ikke bare laver de eksterne tunere, sådan at de kan fungere som om der var indbygget en tuner i fjernsyn, DVD-optager m.m.

Jeg kan ikke se at man behøver at have en fjernbetjening til den eksterne tuner - den skal jo bare fungerer som signalmodtager og signal-splitter med én antenneindgang og en række antenneudgange, så man stadig kan forbinde sit udstyr med antennekabler.

Hvis du tænker på at konvertere det digitale signal med 5.1 lyd, til et gammeldags analogt signal med mono-lyd på antenne, allerede på indgangen til ejendommen / lejligheden - så findes den slags allerede.

Men hvis du ønsker at udnytte digital-tv. Altså modtage signalet digitalt, se tekst-tv, vælge undertekster til/fra, høre multikanal 5.1 lyd, udnytte diverse interaktive tjenester osv. så er du nødt til at have en boks stående med sin egen fjernbetjening - eller have en tilsvarende digital-tv modtager indbygget i hvert apparat.

Og kan den løse digital-modtager kun vise én kanal ad gangen, så må man have flere af dem - for at kunne optage ét program mens man ser et andet.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2006 kl. 09:09
Oprindeligt skrevet af A.Morup A.Morup skrev:

Hej Thorvald!

På din tegning kan jeg se, at du vælger at sende signalet fra tuneren til TV'et som et analogt AF-signal. Er det ikke spild af et godt digitalt signal på den sidste meter? Jeg ville da trække et Scart-kabel mellem tuner og TV!

Et Scart-kabel vil da også være spild af et godt digital signal. Du må da hellere benytte et HDMI kabel.

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7879
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2006 kl. 09:15

Hvorfor?

Selvfølgelig vil jeg helst køre det digitale tv-signal igennem til de forskellige enheder - men det kan man vel også gøre i et antennekabel (der evt. laves til formålet, hvis nuværende antennekabler ikke kan).

Jeg kan ikke se at det ikke skulle være teknisk muligt at gøre som jeg foreslår på min tegning - således at man ikke behøver fjernbetjening til den eksterne tuner - den skal altså bare virke som en enhed, der modtager det digitale tv-signal og sender det videre, gennem forskellige antenne-udgange (evt. både digitale og analoge, analoge til nuværende udstyr).

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2006 kl. 09:22

Fordi:

Hvis vi evt snakker IPTV så kræver hver kanal ca 5mbit samt en HD kanal ca 15mbit.

Så hvis du har f.x. 30 almindelige kanaler, så kræves der mindst en forbindelse på 150mbit i din løsning.

Hvis du derimod styrer din tuner direkte, så kan den nøjes med at se de kanaler du ønsker at se. DVS hvis du vil se 2 kanaler samtidigt så kan du nøjes med 10mbit.

Om det foregår helt på samme måde via kabel-tv m.m. ved jeg ikke helt, men vil tro at problemet er det samme.

Til top
AndersPier Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-August-2005
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 364
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2006 kl. 10:00

Hej Thorvald.

Jeg har osse gået og tænkt nogle af de samme tanker - er dog nået frem til jeg ikke vil prioritere en digital modtager i mit "kommende" LCD TV (som det ser ud lige nu). Dertil tror jeg heller ikke, at det er "lige til" at distribuere det digitale signal (fra en evt. digital-box), analogt i husstanden.

I stedet vil jeg købe en ekstern boks, suppleret op med et medie-center, når medie-center teknologien er modent nok og ligeså stabilt/problemfrit, som min dejlige LG RH-7800 DVD recorder. (har testet div. medie-centre, Hardware, som Software - og ikke 1 har levet op til mit simple krav, STABILT og virker HVER GANG). Bla. har jeg testet MS Mediecenter (seneste version, MythTV, SageTV, Mediaportal, GB-PVR, etc. etc.).

Summa-summarum er, den "optimale" løsning, som jeg ser den lige nu er:
http://www.force.tv/media/force_765_uk.pdf suppleret op med et medie-center. Således kan man se 1 kanal, medens man optager op til 6 kanaler samtidig. Dertil kan man DRAG/DROP sine optagelser over på sit medie-center. Det store spørgsmål på denne FORCE 765, er så bare om man kan 1) Optage i Dolby 5.1 ? og 2) Om den kan afvikle HD-TV ?

Pointen i ovenstående løsning:
1) Digital-boxen, står for alle optagelserne
2) Medie-centret (uanset om det er MS, eller whatever), som er monteret med supplerende digital-modtagere - står så for distributionen af optagelser, samt hertil streaming af live-tv til resterende TV i husstanden.
3) Denne "front-end" box http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=74129 sidder så på hvert TV i husstanden (og boxen er koblet op på hjemme-netværket, mod Medie-centret).

Dette muligør flg:
1) Afspilning af optagelser fra Digital-boxen, når disse er flyttet/kopieret over på Mediecentret.

2) Visning af diverse DivX/XviD film, samt DVD'ere (via Media-MVP, som jo er koblet op på Media-centret).

3) Direkte visning, af de kanaler, som DVB modtagerne i medie-centret er i stand til at modtage (på resterende TV i husstanden).

4) Rigtig god styring af optagelser, fra de "fremskudte" Media-MVP boxe - uanset hvor mange TV man måtte have i husstanden.

Min kollega har en sådan Media-MVP koblet op mod GB-PVR Mediecenter, som kører rigtig godt. Han kan osse vise billeder, etc. etc. via den fremskudte Media-MVP box på fjernsynet.

Dette må være den optimale måde at distribuere sit signal på i husstanden - som jeg ser verden lige nu.

/Anders.



Redigeret af AndersPier
Regards,
Anders Pier.

SAMSUNG UE46ES5505 • APPLE TV (GEN. 3) • Xbox
Logitech Harmony 600
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2006 kl. 10:05

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Selvfølgelig vil jeg helst køre det digitale tv-signal igennem til de forskellige enheder - men det kan man vel også gøre i et antennekabel

Ja. Men hvis hver enhed ikke har en indbygget digital-tuner (som passer til typen af digital signal) så skal du have en dekoder-boks med egen fjernbetjening stående.

Det er den boks som læser det digitale signal fra antenne, og laver det om til video, lyd, menuer, undertekster osv.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu