Så fik jeg testet et radeon HD2600XT. Jeg ved sgu ikke helt hvad jeg skal mene, udover at jeg er kommet frem til, at mit tv nok ikke er skide optimalt til medie center brug alligevel, medmindre jeg kan leve med 60hz.. For det er krop umuligt (på vga) at vælge noget som helst andet der er til at holde ud at se på.
Derimod fik det mig til at droppe ideen med VGA, og i stedet tænke lidt i HDMI baner. Og det gav pludselig et noget anderledes resultat, (ikke nødvendigvis bedre, men anderledes).
Mulighed for 1920x1080 i nogle frygtelige interlaced opsætninger er totalt ubrugligt til Vista. Derimod er tv/film bestemt til at leve med. Jeg får dog aldrig mulighed for at vælge 24/48hz. Men en opløsning som 1280x720 i 50hz, det ser tilgengæld ud som et tåleligt alternativ. Desværre er der en hel del overscan, så min bundmenu i Vista forsvinder. Og jeg kan ikke se i Catalyst kontrolpanelet, at jeg kan flytte på skærmbilledet (zoome det lidt ud elller ned om man vil).
Umiddelbart er min konklution, at tvét er rigtig godt til tv brug, men som htpc halter det. Så nu står jeg og overvejer at skifte tvét