recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVBviewer og powermangement
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVBviewer og powermangement

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Emne: DVBviewer og powermangement
    Sendt: 14-Januar-2007 kl. 13:35

I forbindelse med omlægning og nyinstallation af dvbviewer vil jeg prøve at installere det med en ordentlig powermangement og har planlagt følgende…

DVBviewer installeres på en separat maskine kun til dette formål.  (xp-home eller xp-mce)

Der skal anvendes programmet hibernator til at lukke ned, når PC-en er inaktiv.

Programmet fungerer som en screensaver og lukker ned (til s4), hvis PC-en er idle.

Der er valgt S4, fordi S3 efter en strømmåling ikke viser nogen større besparelse.

Hibernator programmet  kræver et fingeraftryk, der definerer hvornår PC-en er inaktiv (idle). Fingeraftrykket består af et mål for CPU, disk- og aktivitet.

Dette ”fingeraftryk” skulle definere PC-en som aktiv (DVBviewer kører) eller idle ( DVBviewer  kører  ikke ).

Anfordring kørsel af DVBviewer

PC-en tændes med MCE-remote (usb-wakeup), start-knap eller via wake-on-lan fra netværk.

PC-en slukkes af programmet hibernator (screensaver), efter at DVBviewer er afsluttet manuelt.

Schedulet kørsel af DVBviewer.

PC-en tændes fra S4 (hibernate) af DVBviewers  recordingsservice.

Efter endt optagelse afsluttes DVBviewer (option i recording)

EPG-opdatering

Kan muligvis undværes, data fra DVB-T og DVB-S ser ud til at være af samme kvalitet, som de EPG-data, der kan hentes på nettet.

Hvis internetdata skal anvendes kan det køre som et windows task. Måske et problem med at lukke dvbviewer efter import, så hibernator kan lukke PC-en.

Ovennævnte driftmetode har nogle ulemper.

Hvis en optagelse afsluttes, mens man bruger DVBviewer til at se en optaget udsendelse, dvd , afspille musik m.v. vil DVBviewer bliver lukket ned inden for f.eks. 10 minutter og man er nød til at genstarte DVBviewer manuelt igen.

Denne ulempe kunne undgås, hvis man kunne lave en betinget nedlukning efter endt optagelse. Hvis DVBviewer er startet på anfordring (manuelt) lukkes ikke ned….

Herudover mangler der en form for alloceringsfunktion, således at det ved manuelt opstart kunne vælge:

Skærm/Tv det skal køres på, herunder ingen (ved musik).

Lydsystem, køre på TV eller forstærker f.eks.

Adgang til dvbviewer  fra anden PC via netværk via webinterface (recording service) og fjernstyring (VNC).

Kommentarer modtages meget gerne…

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 29-Januar-2006
Point: 438
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2007 kl. 09:29

Jeg følger spændt med!

Er lige begyndt selv at eksperimentere med Standby/Hibernate.

Foretrækker hibernate, og har aktiveret dette i windows strømstyring.

1) Er det nødvendigt med et separat program (Hibernator)?

2) Hvordan vækker jeg PC'en fra hibernate? Kan ikke bruge remoten (MCE) og ikke en gang tastaturet, men skal trykke på tænd knappen på selve PC'en. EDIT: formodentlig noget med en BIOS opsætning, det prøver jeg lige

3) Hvis jeg trykker på pc knappen på remoten, går den i hipernate uanset om DVBViewer er ved at optage. Optagelsen mistes.

4) Har du gjort dig nogle tanker om hvorvidt den nye DVBViewer Service skal bruges eller om DVBViewer skal køre hele tiden?

Redigeret af Delphi - 15-Januar-2007 kl. 09:32
DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: a123.dk
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2007 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

Hvis en optagelse afsluttes, mens man bruger DVBviewer til at se en optaget udsendelse, dvd , afspille musik m.v. vil DVBviewer bliver lukket ned inden for f.eks. 10 minutter og man er nød til at genstarte DVBviewer manuelt igen.

Denne ulempe kunne undgås, hvis man kunne lave en betinget nedlukning efter endt optagelse. Hvis DVBviewer er startet på anfordring (manuelt) lukkes ikke ned….

Vil det ikke være et problem uanset hvordan DVBViewer er startet?

F. eks. DVBViewer starter scheduled med optagelse. Man får herefter lyst til at høre musik. I denne situation vil den vel også lukke ned når optagelsen er færdig, og afbryde musiklytningen.....

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2007 kl. 10:17

Tak for input.

1) Ideen skulle være, at det eneste kritere for nedlukning er at PC-en er idle. DVBviewer lukkes automatisk efter optagelse og manuelt, når man selv har startet dvbviewer.  Her kommer programmet Hibernate ind i billedet som kan lukke ned, når DVBviewer IKKE kører, men ikke gøre det, når DVBviewer kører.

Alternativet til dette skulle være at lade optagelser sætte PC-en i hibernate (s4) efter endt optagelse. Mener det er en option, man kan sætte i DVBviewer og også noget med ikke at lukke ned, hvis der starter en optagelse inden XX minuter.

Men jeg synes metoden ville være uheldigt, hvis man var i gang med liveTV eller se en optagelse.... Så er det bedre at DVBviewer blot afsluttes og lader Hibernator klare resten.

Men hvis der kunne findes en metode til at lave et betinget nedlukning efter endt optagelse, så må hibernator kunne undværes.... 

2) Det jeg fundet om det tyder på at der er 3 ting, der skal være ok. Motherboardet skal have en særlig strabning for strøm til USB-porte, så den USB-port, MCE-remoten skal bruge har strøm også når PC-en er i dvale. Lysdioden skal virker i modtageren  med PC-en i dvale.

Der er en opsætning i bios.

Endelig er der noget med et register hack. Detajler kan jeg ikke pt.

3) Ideen skulle være aldring at lukke ned via remote, højst afslutte DVBviewer. Knappen kunne omprogrammeres, så man ikke ved en fejl kom til at bruge den...

4) Har prøvet den nye recording service og den virker fint. Også med det webinterface der findes til funktionen. Synes dog jeg har oplevet nogle problemer, når PC-en stod og optog og man vil bruge DVBviewer til at afspile/se live Tv. DVBviewer startede ikke.

Den anden metode DVBviewer scheduler kan vel også bruges og den virker sådan set også OK og den er baseret på almindelige windows tasks. Men jeg synes umiddelbart at ideen med at bruge en windows service var bedre...

Måske skulle løsningen drejes i en anden retning, kun at bruge recordingresevice og finde en player til afspilning, f.eks. VLC. Men denne løsning efterlader et hul vedr. live-tv.... 

#pfugl. Ja du har ret, men konsekvensen vil "kun" være at man er nød til at genstarte DVBviewer.

... Og hvordan laver man en test på hvordan programmet er startet?

Redigeret af avh - 15-Januar-2007 kl. 10:25
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2007 kl. 12:48

2) Det jeg fundet om det tyder på at der er 3 ting, der skal være ok. Motherboardet skal have en særlig strabning for strøm til USB-porte, så den USB-port, MCE-remoten skal bruge har strøm også når PC-en er i dvale. Lysdioden skal virker i modtageren  med PC-en i dvale.

Der er en opsætning i bios.

Endelig er der noget med et register hack. Detajler kan jeg ikke pt.

IR receiveren på min PC får desværre ikke strøm i hibernate. ikke engang i S3

I S1 er der ingen problemer.

Min BIOS har "USB Resume from suspend", som jeg selvfølgelig har sat til Enabled, men det hjælper ikke.

Vil det sige, at der skal en hardware ændring til?

3) Ideen skulle være aldring at lukke ned via remote, højst afslutte DVBviewer. Knappen kunne omprogrammeres, så man ikke ved en fejl kom til at bruge den...

Det er let (og åbenbart nødvendigt), at deaktivere pc knappen på MCE remoten fra windows:

Kontrolpanel->Strømstyring->Avanceret->Når jeg trykker på dvaleknappen på komputeren: Gør intet

Den anden metode DVBviewer scheduler kan vel også bruges og den virker sådan set også OK og den er baseret på almindelige windows tasks. Men jeg synes umiddelbart at ideen med at bruge en windows service var bedre...

Jeg mener også, at det er DVBViewer Service, der skal satses på. Det problem du beskriver, bliver sikkert løst.

Har prøvet i DVBViewer:

Options ->General -> Exit, set extended exit on remote. Call the OSD Menu and select exit, the viewer asks which exit you want, you can also use the remote or you can preselect a action on exit in this option page.

Se

http://www.dvbviewer.com/forum/index.php?showtopic=14770& ;hl=extended

Jeg får nu kun en yes/no menu ud af dette; men man kan selvfølgelig her vælge at DVBViewer altid skal sætte PC'en i dvale/standby, når man vælger exit.

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2007 kl. 13:59

Vedr. punkt 2 resume fra hibernate med mce-remote.

Ved konkret at det virker med dette Asus motherboard.

http://www.hd.chalmers.se/~ei0kama/e2527_m2npv-vm.pdf

Bemærk de direkte strab af +5volt til USB-porte...

Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2007 kl. 13:12

Vil undersøge om mit bundkort (GIGABYTE GA-8N-SLI Pro) kan det samme, har dog lige nu lidt besvær med at downloade manualen (forbindelsen mistes)

Jeg ønsker også udelukkende at bruge min server som HTPC. Man kunne så have DVBViewer kørende hele tiden. Har man i så fald noget at bruge TaskSceduler og DVBViewer Service til?

Har prøvet følgende:

Programmeret en optagelse og sat DVBViewer til at gå i hibernate ved exit. Valgte så selvfølgelig Exit i OSD menuen.

Dette gik ikke.

Så prøvede jeg i BIOS at vælge S3(STR) og satte DVBViewer til at gå i Standby ved exit.

Det gik heller ikke.

Ved Standby og S1(POS) i BIOS går det.  Her vågner PC'en op og optager.

Jeg må have studeret manualen til bundkortet, når jeg får den downloaded. Tips er meget velkomne.

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2007 kl. 10:50

Ideen med at lade DVBviewer køre hele tiden, kunne være det enkleste. Så behøver man, hverken scheduler eller recordingservice....

Hvis det Cpu-en så automatisk kunne geare sig ned, alt efter hvor meget der var at processe, så var det jo enkelt?

Core duo CPU har den facilitet med speedstep, er der nogen der kan bekræfte om man rent faktisk kan få et meget lavt Watt-forbrug, når PC-en er idle???..

Alle de andre teknikker er jo egentlig mere besværligt med at lukke PC-en og starte igen...

Hibernate fryser kørende programmer og genopliver dem og er sådan set anvendelig, hvis der kan startes rimeligt hurtigt igen. Der er stadig den ulempe at en afsluttet optagelse sætter PC-en dvale også hvis man rent faktisk bruger den til at se noget på...

#delphi de problemer du har med at det kun virker fra S1, tror jeg, kræver det registerhack. Desværre kan jeg ikke finde det mere, det lå på thegreenbotton.com... (linket er tomt)

Redigeret af avh - 17-Januar-2007 kl. 12:21
Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2007 kl. 05:24

For at undgå windows login skærm, har jeg kun kun én bruger på min PC. Uden adgangskode.

For at windows taskmanager skal virke i den situation, er man nødt til at ændre nogle windows politikker.

Hvordan dette gøres, står i vejledningen til DVBViewer Task Manager.

Dette havde jeg ikke gjort. Det er måske grunden til mine problemer med wake up.

Jeg har gjort det nu, og prøvet Task manager (beta). Her vågner PC'en op fra hibernate uden problemer.

Ja, der er mange kombinationsmuligheder, og det er meget langsommeligt at teste.

Vil i første omgang fortsætte med at teste Task Manager.

Har fundet følgende, som evt. kan være brugbart:

HibernateTrigger: tillader en kommandolinie før Hibernate og en kommandolinie efter resume.

http://www.rpi.edu/~desimn/suspendtrigger/

Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2007 kl. 07:25

Ved Task Sceduler (og formodentlig altid):

Der popper en OSD menu op, hvor man kan vælge at annullere nedlukningen og så blot fortsætte med at se TV!!

Mon ikke også det vil ske, hvis man fx ser optaget TV, hører musik,....

Redigeret af Delphi - 18-Januar-2007 kl. 08:38
Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2007 kl. 08:32

Det er som sagt meget tidskrævende at teste dette, så jeg håber andre også vil forsøge sig eller man har måske nogle gode tips.

Angiv i så fald helst din opsætning, eller hvor den afviger fra min, som er: 

(Angiver, hvor jeg afviger fra Default værdier)

Windows:

Kontrolpanel->Strømstyring
          ->Avanceret->"Når jeg trykker på dvaleknappen på min computer": Gør intet
           ->Dvale->Aktiver Dvale: Checked

DVBViewer:

Settings->Options->Gener al->Shutdown
           "On Exiting DVBViewer Does the following": Hibernate
           Ckecked, "Don't shut down if a recording is due within (minutes)" 5 (mens jeg tester, ellers 15)
           "Remote control Power off uses": Extended Exit
           "Timeout for shutdown warning": 3600 (hvis man fx hører musik)     EDIT: under test har jeg værdien 30, se næste mail
     Settings->Options->Recorder->Recordings
           "Action After Recording": Force Hibernate after Recording (ved ikke om det er nok, så også:)

DVB Viewer->Record Settings... (der må ikke være planlagt nogen optagelser)
           "After Recording": Force Hibernate after Recording->Save

Settings->Options-> ; ; ; Extended
              "Use Microsoft Task Sceduler": checked

Settings->Options->General
          Checked  "Start in full screen mode"

Task Sceduler:

Settings-> "Scedule" All "Recording(s) Automatically"

Jeg har ikke startet Sceduler.exe. Valgte Exit efter opsætning

EDIT: Der kommer mere omdette senere

Redigeret af Delphi - 19-Januar-2007 kl. 16:20
Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2007 kl. 10:06

#avh: Jeg håber ikke du synes, at jeg har overtaget din tråd

Forsøg med to optagelser:

o1: 9:10-9:15 og o2: 9:30-9:35 på DR1

Valgte OSD exit og den gik i dvale.

Vågnede fint op og startede DVBViewer (man ser windows skrivebord et øjeblik inden den går i fuld skærm)

Skærmen var sort, men jeg kunne fint tune ind på DR2 via remoten og dermed se TV (og alt muligt andet) mens denne planlagte optagelse kørte.

Da optagelsen af o1 var slut, fik jeg så muligheden for at annullere nedlukningen.

Da jeg havde valgt  "Timeout for shutdown warning": 3600 , ja så ville denne mulighed stå i 1 time (går jeg ud fra). Dette ødelagde forsøget lidt.

Jeg valgte Cancel og OSD exit, hvorefter den lukkede ned.

Den vågnede fint op til optagelse o2; men da den var færdig fik jeg selvfølgelig igen den timelange dialogbox.

Alt i alt ser det jo dog lovende ud

Jeg vil prøve igen med "Timeout for shutdown warning": 30 , som er default værdien. Jeg vil se hvad der sker, hvis jeg intet rører.

EDIT:

Har nu prøvet dette med to optagelser med et passende mellemrum. PC'en vågnede op og gik i dvale helt som forventet
Den ender jo så med at være i dvale. Da jeg vækkede den manuelt, startede DVBViewer desværre ikke automatisk. Nogen forslag?
Dog ser det fornuftigt ud, så jeg vil prøve at køre med denne opsætning et stykke tid. Jeg bruger DVBViewer i stuen til at se/optage TV.
Selvfølgelig med en passende værdi for "Timeout for shutdown warning"

Har iøvrigt fundet følgende ved at google (husker ikke hvor):

Dette kan vække din PC fra hibernation (S4), men ikke power off (S5).

Læg denne tekst i en .reg-fil og indlæs den i registreringsdatabasen:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\usb]
"USBBIOSHACKS"=dword:00000000
"USBBIOSx"=dword:00000000

Derefter sørger du for, at bundkortet giver +5VSB til USB-porten (både
bundkort og PSU skal understøtte dette), hvor receiveren er sat til. Dette
virkede i hvert fald med min Logitech Harmony 895.

Redigeret af Delphi - 18-Januar-2007 kl. 17:22
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu