recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVD Drev - Regionskoder?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVD Drev - Regionskoder?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
EmilG Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 06-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Emne: DVD Drev - Regionskoder?
    Sendt: 07-Marts-2005 kl. 10:07

Hej

Hvordan er forholdende på DVD Drev? Er nogle låste? - nogle ikke?
Da jeg både har regions 1 og 2 discs, har jeg behov for et der enten kan låses op eller ikke er låst. Kan man købe et sådan?

Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2005 kl. 01:07

Alle DVD drev produceret efter 1999 er "RPC2" og er fra fabrikken regionslåste. Man kan typisk ændre regionen op til 5 gange.

Til en række drev findes der (uofficiel) firmware, såkaldt region-free eller "RPC1" firmware, der ikke er regionslåste - til gengæld skal man så typisk bruge ekstra triks for at undgå software regionslåsning i de almindelige DVD afspilningsprogrammer som f.eks. PowerDVD og WinDVD.

Endelig findes der driver programmer som f.eks. DVD43 og AnyDVD, der lægger sig mellem et regionslåst drev og det meste (men ikke al) software og effektivt fjerner regionslåsningen uden at afspiller-software opdager dette, således at programmerne ikke slår sin egen software regionslåsning til.

Jeg kan ikke udtale mig med nogen særlig sikkerhed om lovligheden af ovenstående løsninger under Dansk lovgivning. Generelt er det tilladt at omgå spærringsmekanismer for at kunne afspille indkøbt lyd og film, men det er ikke lovligt at gøre det samme hvis formålet er at kopiere - ikke engang til eget brug.

Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2005 kl. 01:31

Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Jeg kan ikke udtale mig med nogen særlig sikkerhed om lovligheden af ovenstående løsninger under Dansk lovgivning. Generelt er det tilladt at omgå spærringsmekanismer for at kunne afspille indkøbt lyd og film, men det er ikke lovligt at gøre det samme hvis formålet er at kopiere - ikke engang til eget brug.

Helt rigtigt og der er intet ulovligt i at få et drev låst op eller brug software der gør det.

/MichaelS

mvh MichaelS
Til top
EmilG Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 06-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2005 kl. 10:10

Super.. Tak for hurtigt svar :)

Mht afspilning, er der stor forskel på kvaliteten kontra prisen?

Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2005 kl. 12:44

Øhh jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår dig!

Drevet er det samme, men filmne er i forskellig opløsning.

Region 1 er i NTSC (Amerikansk format) med en billedopløsning på 720 x 480 pixels 29,97 billeder pr sekund.

Region 2 er i PAL (Europædisk format) med en billedopløsning på 720 x 576 pixels og 25 billeder pr sekund.

Du bør kun købe region 1, hvis du ikke kan få region 2 eller fordi du er særlig interesseret i features på region 1 udgaven. Der er ofte forskellige ting på udgivelserne og sjældent - nok aldrig - danske tekster på region 1.

Et par eksempler her

/MichaelS

mvh MichaelS
Til top
EmilG Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 06-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2005 kl. 14:52

Hej Michael

Den er jeg med på..

Jeg mener; kvalitetsforskel mht afspilning, på de dyre og de billige DVD-drev.

Med DVD-afspillere får man jo sjældent det samme billede fra Denver maskinen til 299.- og Sony'en til 2999.-

Således må der vel også være kvalitetsforskelle på dvd-drevene, men hvor stor og er den overhovedet værd at tage i betragtning?

 

 

Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2005 kl. 16:16

På drevne er forskellen nok minimal, men den er der. På en afspiller er det den øvrige elektronik og mekanik der giver kvalitetsforskellen.

Afspiller du filmen på en PC er omgivelserne jo ens.

Personligt vælger jeg altid Pioneer drev og brændere, dog er mit seneste indkøbte DVD-drev (ej brænder) et Asus E616P2, men det er nu fordi det har fået rigtig gode omtaler med hensyn til afspilning af kopibeskytede CD'er. Det er i øvrigt lavet på samme samlebånd som Pioneer bruger Big smile.

Det er godt og de plader det ikke læser, læser mit Pioneer DVR108, så kombinationen er god. LOL Wink Smile Cool Clap Big smile

/MichaelS

mvh MichaelS
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu