Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Autechre
Guld medlem
Oprettet: 18-August-2008
Sted: Varde
Status: Offline
Point: 608
|
Sendt: 10-August-2009 kl. 20:49 |
TvHomer skrev:
OK, så det er altså ikke sådan at den kan finde på at skifte flere gange i løbet af en film?
Er folk 100% sikker på det?
|
Mjaaah, det kan såmænd godt ske oftere, end den ene gang folk åbenbart antager som værende indlysende... På titler med seamless branching kan layer change forekomme flere gange, afhængig hvor mange scener der branches...
Så jo, der kan godt ske layer change mere end een gang.
|
 |
RogueAgent
Guld medlem
Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
|
Sendt: 10-August-2009 kl. 21:05 |
Autechre skrev:
TvHomer skrev:
OK, så det er altså ikke sådan at den kan finde på at skifte flere gange i løbet af en film?
Er folk 100% sikker på det?
|
Mjaaah, det kan såmænd godt ske oftere, end den ene gang folk åbenbart antager som værende indlysende... På titler med seamless branching kan layer change forekomme flere gange, afhængig hvor mange scener der branches...
Så jo, der kan godt ske layer change mere end een gang. |
De skift der sker ved seamless branching er ikke det samme som layerbreak, selv om effekten kan være næsten den samme, afhængig af afpiller. Der er kun max eet layerbreak på en DVD - men der kan være hundredevis af branchings, se f.eks. Special Edition af Alien 3.
|
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
 |
TvHomer
Guld medlem
Oprettet: 03-August-2009
Point: 756
|
Sendt: 10-August-2009 kl. 21:06 |
Det vil altså sige man kan risikere flere/mange 2-3 sekunders pause i løbet af en dvd film???
|
 |
RogueAgent
Guld medlem
|
Sendt: 10-August-2009 kl. 21:08 |
JesperLund skrev:
lunddal skrev:
Problemet med DVD layer change er bare at de jævnligt er midt i en scene. |
I så fald bør man klage til produktionsselskabet. Det er dårligt mastering arbejde.
|
Det er desværre ikke altid så simpelt - indenfor en ret snæver tolerance skal der være lige stor mængde data på begge lag, og dette kan betyde at man i nogen tilfælde har et interval på 1-2 minutter i filmen hvor layerbreaket SKAL lægges - og hvis der ikke tilfældigvis er et sceneskift inden for de minutter kan det være svært at ændre på.
|
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
 |
RogueAgent
Guld medlem
|
Sendt: 10-August-2009 kl. 21:09 |
TvHomer skrev:
Det vil altså sige man kan risikere flere/mange 2-3 sekunders pause i løbet af en dvd film??? |
Hvis det er en film med seamless branching, og en afspiller der hakker når den skal skifte mellem branches, så ja. Jeg nævnte eksemplet med Alien 3 fordi jeg tilfældigvis så den i weekenden - den har (slag på tasken) 100 branches. Jeg så den på min Panasonic BD35 (blu-ray). Branchings havde den ingen problemer med, men layerbreaket var ret tydligt. Omvendt har jeg oplevet afspillere der kører forbi layerbreaks uden problemer, men som til gengæld stort set ikke kan håndtere seamless branching.
Redigeret af RogueAgent - 10-August-2009 kl. 21:11
|
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 10-August-2009 kl. 21:29 |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
RogueAgent
Guld medlem
|
Sendt: 10-August-2009 kl. 21:34 |
|
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 10-August-2009 kl. 21:38 |
RogueAgent skrev:
De skift der sker ved seamless branching er ikke det samme som layerbreak, selv om effekten kan være næsten den samme, afhængig af afpiller. Der er kun max eet layerbreak på en DVD - men der kan være hundredevis af branchings, se f.eks. Special Edition af Alien 3.
|
Nu spørger jeg sikkert dumt: Ligger alt indhold kronologisk ordnet, så man aldrig skal gå baglæns på skiven efter et branch? I øvrigt forstår jeg slet ikke, at problemet med layer change eksisterer. Jeg ville da forvente, at afspillerne havde en buffer, der indeholdt data til den tilstrækkelige tid for et layer-skift.
Redigeret af Allan Olesen - 10-August-2009 kl. 21:41
|
 |
RogueAgent
Guld medlem
|
Sendt: 10-August-2009 kl. 21:50 |
Allan Olesen skrev:
RogueAgent skrev:
|
Nu spørger jeg sikkert dumt: Ligger alt indhold kronologisk ordnet, så man aldrig skal gå baglæns på skiven efter et branch?
I øvrigt forstår jeg slet ikke, at problemet med layer change eksisterer. Jeg ville da forvente, at afspillerne havde en buffer, der indeholdt data til den tilstrækkelige tid for et layer-skift.
|
Hvorvidt branchet indhold er kronoligisk vil muligvis afhænge af materialet. Som udgangspunkt vil de fleste seamless branching discs være opbygget kronologisk - men man kunne i teorien godt forestille sig to cuts af den samme film, hvor der var byttet om på rækkefølgen, så en bestemt scene forekommer på forskellige steder i filmen. Det kunne resultere i at det i den ene version var nødvendigt at skifte lag to gange. Jeg har dog aldrig oplevet det, og ved ikke om der findes sådan en udgivelse. Mht bufferen har du ret - det burde ikke være særlig besværligt at lave sådan en buffer. Rigtig mange afspillere har den også, men af uransagelige årsager er der også nogen der ikke har (eller i hvertfald ikke stor/hurtig nok).
|
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
|
 |
Gerdes
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 12-Februar-2006
Sted: Denmark
Point: 425
|
Sendt: 10-August-2009 kl. 22:41 |
TvHomer skrev:
Findes der nogle Blu-ray, der ikke lider af dette fænomen? |
Ikke mig bekendt. Ville have gættet på Denon DVD3800BD, men kan ikke verificere dette via specifikationer (8 MB buffer).
TvHomer skrev:
Hvilke dvd afspillere kan ellers anbefales, som det ikke opleves på? |
Gå efter en af de nævnte Denon DVD-afspillere. Helst 2930 eller 3930 for bedste billedekvalitet. De burde være til at finde for billige penge efterhånden.
|
Den der køber dyrt græder kun en gang. Den der køber billigt græder flere gange.
|
 |
Autechre
Guld medlem
Oprettet: 18-August-2008
Sted: Varde
Point: 608
|
Sendt: 10-August-2009 kl. 23:17 |
RogueAgent skrev:
Hvorvidt branchet indhold er kronoligisk vil muligvis
afhænge af materialet. Som udgangspunkt vil de fleste
seamless branching discs være opbygget kronologisk - men
man kunne i teorien godt forestille sig to cuts af den
samme film, hvor der var byttet om på rækkefølgen, så en
bestemt scene forekommer på forskellige steder i filmen.
Det kunne resultere i at det i den ene version var
nødvendigt at skifte lag to gange. Jeg har dog aldrig
oplevet det, og ved ikke om der findes sådan en
udgivelse. |
Det var lige netop der jeg ville hen - jeg er skam klar
over at layer break, og det deraf affødte layer change,
ikke er det samme som det seamless branching kan afføde.
Jeg mener at T2 UE (DVD-18-udgaven) bevæger sig fra lag
til lag flere gange, alt efter hvilken af de tre udgaver
af filmen man ser, de ekstra scener var placeret sammen
på skiven. Det blev dog vist lavet om da UE'en blev til
en dobbelt DVD-9-udgivelse... Det er dog lang tid siden
jeg mener at have læst om dette, og kan ikke lige støve
noget info op pt. Vil dog heller ikke udelukke at jeg
erindrer forkert...
|
 |
TvHomer
Guld medlem
Oprettet: 03-August-2009
Point: 756
|
Sendt: 11-August-2009 kl. 15:19 |
Er der nogen der kan be- eller afkræfte om branching giver pauser ved dvd på blu-rayafspillere?
|
 |