recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - dvd -r/+r
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketdvd -r/+r

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 21:04

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Sidst vi havde denne diskussion oppe at køre fandt en eller anden (Carser?) et link til en side, der forklarede forskellen på DVD-Video og DVD+VR formatet.

Søgte lidt. Måske er det den side Laursen fandt, og som jeg i mit indlæg lige efter hans citerede dette fra med blåt: Consumer DVD+R/+RW recorders always record everything with the Title aspect ratio flag set to 4:3. ?

Findes på http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7636&P N=1&TPN=2

I øvrigt er jeg overbevist om, at du har helt ret i resten af, hvad du svarer og skriver i tråden, vi er i nu.

Redigeret af Carser - 19-April-2006 kl. 00:01
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
bcman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-November-2004
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 21:16

Heartware skrev : producenterne har så i deres implementation af DVD+VR standarden på recordere valgt at kun supportere 4:3 format, så de konverterer 16:9 materiale til 4:3 LetterBox ved kopiering fra HDD til DVD+VR diske.

Beklager, men den sidste påstand er IKKE korrekt og dette emne har været oppe igen og igen. 16:9 Anamorphic kan godt indspilles på DVD+R/+RW uden nogen former problemer eller konvertering. Eneste er at du selv må skifte dit TV fra 4:3 til 16:9 manuelt, grundet aspect radio er fastsat til 4:3 på + formatet.

Jeg har endnu ikke mødt en DVD/HDD recorder som laver om på ascept radio ved overførsel fra HDD til DVD. Om jeg overfører en 16:9 FullFrame film fra HDD til enten en + eller - DVD er resultatet ens - der ingen forskel på ascept radio, begge diske indeholder korrekte FullFrame 16:9 billeder, (altså INGEN letterbox) men i begge tilfælde skal fjersynet manuelt sættes i 16:9 (Wide) mode.

Jeg synes, at det er synd, at ukorrekt info. gives til dette udemærkede sites læserne - her tænker jeg på det meget omtalte skema, hvor der skrives at Sony 710/910 ikke understøtter 16:9. (måske et forsøg på at få solgt flere Pioneers ?)

mvh

mvh

RDR-HXD1070, KDL-40X3500, PS3, Yousee Kabel-tv
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 21:24
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Sidst vi havde denne diskussion oppe at køre fandt en eller anden (Carser?) et link til en side, der forklarede forskellen på DVD-Video og DVD+VR formatet.

Søgte lidt. Måske er det den side Laursen fandt, og som jeg i mit indlæg lige efter hans citerede dette fra med blåt: Consumer DVD+R/+RW recorders always record everything with the Title aspect ratio flag set to 4:3. ?

Via dette link til et tidligere recordere.dk indlæg kommer man frem til denne webside/artikel
http://www.dvdplusrw.org/Article.asp?mid=8&sid=11&ai d=15
hvor der er et afsnit om "aspect ratio" for DVD+VR standarden.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 21:27
Ja, jeg er også enig i Keld's seneste indlæg - derfor også min anke over det oprindelige svar, hvor det begrundes med en begrænsning i +VR specifikationen. Jeg er ikke sikker på at det i +VR specifikationen står at denne ene titel skal angives som 4:3 (vi har kun konstateret at Sony's optagere altid angiver 4:3 aspect ratio for denne titel).

Min påstand er stadig at 16:9 materiale godt kan overføres til DVD+ medier i +VR formatet - mens 16:9 flaget for DVD Video overholdes. Så længe der ikke blandes 4:3 og 16:9 på samme DVD, vil en DVD Video afspiller fint kunne afspille materialet herfra i korrekt aspect ratio.

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 21:37
Er iøvrigt spændt  på at se hvordan de nye Pioneer optagere (x40 serien) håndterer 16:9 materiale på DVD+ medier.

Ifølge manualen til DVR-440/540H (side 8) kan 16:9 og 4:3 ikke optages på hverken DVD+R/RW eller DVD-R/RW i Video mode (det må vist være en fejl)

/Lars

Redigeret af laursen - 18-April-2006 kl. 21:49
Redaktør, recordere.dk
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 21:58

producenterne har så i deres implementation af DVD+VR standarden på recordere valgt at kun supportere 4:3 format, så de konverterer 16:9 materiale til 4:3 LetterBox ved kopiering fra HDD til DVD+VR diske.

Oprindeligt skrevet af bcman bcman skrev:

Beklager, men den sidste påstand er IKKE korrekt og dette emne har været oppe igen og igen. 16:9 Anamorphic kan godt indspilles på DVD+R/+RW uden nogen former problemer eller konvertering. Eneste er at du selv må skifte dit TV fra 4:3 til 16:9 manuelt, grundet aspect radio er fastsat til 4:3 på + formatet.

Så er det IKKE 16:9 !!!!

16:9 er andet end at billedet er klemt sammen. Det er OGSÅ, at der fortælles, at optagelsen er i anamorfisk format - ellers er det blot en 4:3 optagelse, der er klemt sammen.

Oprindeligt skrevet af bcman bcman skrev:

Jeg synes, at det er synd, at ukorrekt info. gives til dette udemærkede sites læserne - her tænker jeg på det meget omtalte skema, hvor der skrives at Sony 710/910 ikke understøtter 16:9. (måske et forsøg på at få solgt flere Pioneers ?)

DEr står IKKE, at Sony ikke understøtter 16:9 - blot, at den ikke gør det på alle supporterede medier (så tag dog for h.... at læse de fulde forklaringer!).

Og hvis du kigger på skemaet, så vil du se, at den nye Pioneer DVR-540 har fået samme behandling (dog med forbehold - der er endnu ikke nogen, der har set en fysisk maskine).
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 21:59

Og hvad 510/710/910 fra Sony angår, har vi her en del af side 48 i manualen:

Til det kan jeg kun tilføje, at det stemmer med hvad jeg erfarer.

Men betyder de sidste to linier så, at anamorf 16:9 gemmes som anamorf 16:9 blot uden flag eller at det letterboxes? Det er nok der, vandene skilles. Og jeg har ikke afprøvet det på min Sony. Men Jesper fandt dette:

Aspect ratio

Usually, all recordings made with a DVD+RW video recorder have a screen aspect ratio of 4:3. When you record video from an anamorphic widescreen source (such as a DV camcorder recording made in "16:9 Wide" mode, or a 16:9 enhanced DVD), it will be recorded as such in anamorphic format on the disc

og holder det, så har bcman ret - der letterboxes ikke.

En detalje: LSP kan også (som HQ, HSP og SP) overføres i anamorf 16:9 til -R(W) og det er også nævnt på side 9 i manualen, blot udeladt på side 48.

Og så har jeg forlængst v.h.a. insisteren fået HeartWare til at rette lidt i sammenligningsskemaet ang. Sony & 16:9.

Redigeret af Carser - 19-April-2006 kl. 00:03
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 22:32

Men betyder de sidste to linier så, at anamorf 16:9 gemmes som anamorf 16:9 blot uden flag eller at det letterboxes? Det er nok der, vandene skilles. Og jeg har ikke afprøvet det på min Sony. Men Jesper fandt dette:

Aspect ratio

Usually, all recordings made with a DVD+RW video recorder have a screen aspect ratio of 4:3. When you record video from an anamorphic widescreen source (such as a DV camcorder recording made in "16:9 Wide" mode, or a 16:9 enhanced DVD), it will be recorded as such in anamorphic format on the disc

og så har bcman ret - der letterboxes ikke.

Med risiko for at forvirringen bliver total... sådan læser jeg ikke det link, som jeg selv postede. Min fortolkning er at man ikke kan gemme 16:9 materiale på +R hvis man skal overholde DVD+VR og DVD-Video standarden på samme tid (kun 4:3 letterboxed materiale kan det). Efter uddraget ovenfor står der videre:

The recorder will include an extra flag in the video stream that will allow the recorder to signal the TV to swith to "widescreen" mode when playing back the disc.

Keep in mind however that this is a DVD+RW "special feature", that is not defined by the DVD-Video specification. Hence, a DVD-Video player will not signal the TV to switch to widescreen mode, you have to do this manually.

Jeg læser dette som at 16:9 materiale på +R sagtens kan lade sig gøre, men i forhold til DVD-Video standarden ser det ud som 4:3, da de to standarder bruger forskellige metoder til at signalere 16:9 vs 4:3.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 22:44

Vi er enige!

Jeg personligt er lidt ligeglad med om jeg selv skal trykke på en tast for at få mit TV sat i WIDE-mode. Det, der er afgørende for mig er, om der på medier optages anamorft - for så er der fuld opløsning - eller om der tabes opløsning p.g.a. indsættelse af sorte bjælker - letterboxing. For så skal der ikke kun strækkes i bredden ved afspilning på et 16:9 TV, men også i højden = zoom. Og det giver 25% ringere billede, da der er 25% færre linier med aktivt billedindhold.

Jeg har selv været forvirret m.h.t. til dette, men synes, at beskeden er klar nok: it will be recorded as such in anamorphic format on the disc.

Det er jo også bcmans erfaring, og han har også en Sony recorder.

Jeg erfarer i øvrigt helt det samme på min reserve-recorder, en Lumatron, der kun er til +medier.

Og jeg beklager, hvis jeg evt. i andre indlæg har skrevet, at 16:9 letterboxes ved overførsel HDD > DVD til +medier.

Der tabes et flag og så "ser det ud som 4:3" for udstyret og som "lange hoveder" rent visuelt.

Det er vist det hele. Kan vi være enige om det?

Redigeret af Carser - 18-April-2006 kl. 22:54
M.v.h. Carser

Til top
bcman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 23:17

Vi er enige!

Jeg personligt er lidt ligeglad med om jeg selv skal trykke på en tast for at få mit TV sat i WIDE-mode. Det, der er afgørende for mig er, om der på medier optages anamorft - for så er der fuld opløsning - eller om der tabes opløsning p.g.a. indsættelse af sorte bjælker - letterboxing. For så skal der ikke kun strækkes i bredden ved afspilning på et 16:9 TV, men også i højden = zoom. Og det giver 25% ringere billede, da der er 25% færre linier med aktivt billedindhold.

Jeg har selv været forvirret m.h.t. til dette, men synes, at beskeden er klar nok: it will be recorded as such in anamorphic format on the disc.

Det er jo også bcmans erfaring, og han har også en Sony recorder.

Jeg erfarer i øvrigt helt det samme på min reserve-recorder, en Lumatron, der kun er til +medier.

Og jeg beklager, hvis jeg evt. i andre indlæg har skrevet, at 16:9 letterboxes ved overførsel HDD > DVD til +medier.

Der tabes et flag og så "ser det ud som 4:3" for udstyret og som "lange hoveder" rent visuelt.

Det er vist det hele. Kan vi være enige om det?

Yes, enig !!!

Jeg godtager at Heartware hænger sig i, at der ikke glemmes ascept radio på + medier, Sony'en kan ihvertfald ikke, men det udelukker IKKE at man godt kan optage 16:9 anamorphic på både +R/+RW medier.

Jeg er enig med Carser at det vigtigste må være at der kan optages i fulde 576 linier (FullFrame) 16:9, bevares man skal selv skifte sit TV til 16:9 (Wide), man det er da til at leve med !

Godt dette er på det rene......

mvh

mvh

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 23:24
Det interessante er, hvad der sker, hvis man:

1) Optager en 16:9 udsendelse via TV-SCART fra Selector fra DR1 (som signalerer 16:9 korrekt i modsætning til TV2) (edited)

2) Overfører denne til en DVD+R disk i +VR format

Tidligere rapporter har indikeret, at dette kun kan foregå i RealTime, og at der i denne proces konverteres til 4:3 LetterBox.

Hvis signalet på HDD er optaget UDEN 16:9 signalering, men stadig i anamorfisk format, så er det klart, at det overføres i fuld opløsning til DVD, idet det jo er en 4:3 optagelse og derfor ikke skal LetterBoxes.

Men hvad sker der med en korrekt 16:9 optagelse på HDD (en, der auto-skifter dit TV til 16:9 format ved afpilning fra HDD) og efterfølgende kopiering ud på DVD+VR disk? Kan den gøre det i HighSpeed? Kan den gøre det uden at LetterBoxe?

Hvordan opfører afspilningen sig efterfølgende på en normal DVD-Video afspiller (som altså ikke kan aflæse DVD+VR formatets non-standard 16:9 flag)?

Redigeret af HeartWare - 19-April-2006 kl. 07:48
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
bcman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 23:32

Det interessante er, hvad der sker, hvis man:

1) Optager en 16:9 udsendelse via SCART fra Selector fra DR1 (som signalerer 16:9 korrekt i modsætning til TV2)

2) Overfører denne til en DVD+R disk i +VR format

Tidligere rapporter har indikeret, at dette kun kan foregå i RealTime, og at den i denne proces konverterer til 4:3 LetterBox.

Hvis signalet på HDD er optaget UDEN 16:9 signalering, men staidg i anamorfisk format, så er det klart, at det overføres i fuld opløsning til DVD, idet det jo er en 4:3 optagelse og derfor ikke skal LetterBoxes.

Men hvad sker der med en korrekt 16:9 optagelse på HDD (en, der auto-skifter dit TV til 16:9 format ved afpilning fra HDD) og efterfølgende kopiering ud på DVD+R disk? Kan den gøre det i HighSpeed? Kan den gøre det uden at LetterBoxe?

Hvordan opfører afspilningen sig efterfølgende på en normal DVD-Video afspiller (som altså ikke kan aflæse DVD+VR formatets non-standard 16:9 flag)?

Ok. jeg kan kun svare hvordan min 910'er opfører sig.

1) En optagelse i 16:9 format ind på HDD

2) Ved afspilning fra HDD skal jeg selv sætte TV'et i 16:9 Wide mode, altså glemmes 16:9 flag IKKE på HDD'en.

3) Overførsel til + medie kan godt ske i High Speed mode, jeg har endnu ikke haft en DVD+R eller DVD+RW der ikke kunne dette.

4) Afspilning af DVD+ medie med 16:9 anamorphic skal jeg som nævnt flere gange også selv sætte TV'et i 16:9 Wide mode.

Altså Sony'en glemmer ikke ascept radio flag på HDD'en, ihvertfald ikke når optagelser kommer fra en Selector (både ny og gammel) har givet samme resultat. Hvordan sagen så stiller sig med en DVB-T modtager ved jeg ikke.

mvh 

mvh

Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu