|
|
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||||
Carser ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
![]() |
|||
Hej Keld - enig i, at det er det interessante. Jeg har nu afprøvet en +skive til overførsel af en anamorf 16:9 Selector optagelse på min HD. Den var fra DR1 og korrekt "flaget" = fik mit TV til at gå i WIDE.
Det at overføre 16:9 til +medier har jeg før afholdt mig fra, fordi jeg dels havde læst manualen, der ikke siger så meget om, hvad der egentlig sker ved overførsler af 16:9 til +R(W) ("det kan man bare ikke"), dels har der været indlæg fra folk med 4:3 TV, Pioneer-recordere, ejere af tidligere Sony modeller, og ja - ikke et ondt ord om det og dem, men der har været mange forskellige opfattelser, erfaringer og indfaldsvinkler. Så jeg blev glad for at læse Jespers link – måske kunne man alligevel bevare alle linier på en +skive også. Det er jo, hvad bcman fortæller (igen). Og så fik jeg lyst til at prøve det af. Resultat:
Jeg må hermed bekræfte de tidligere rapporter, der - som du skriver det - har indikeret, at dette kun kan foregå i RealTime, og at den i denne proces konverterer til 4:3 LetterBox.
Så jeg holder mig til DVD-R(W), når jeg skal gemme anamorfe optagelser.
Jeg skrev lidt tidligere: Og jeg beklager, hvis jeg evt. i andre indlæg har skrevet, at 16:9 letterboxes ved overførsel HDD > DVD til +medier. Det trækker jeg hermed tilbage. Redigeret af Carser - 19-April-2006 kl. 00:12 |
||||
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. ![]() |
||||
![]() |
||||
bcman ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 19-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 90 |
![]() |
|||
Til Carser, Jeg holder fast i mine egne oplevelser, nemlig at jeg har intet problem med at overføre 16:9 til + medier og da vi har samme opsætning (SONY recorder samt Selector) må det være en opsætning et eller andet sted (software version måske ?), da vi ikke oplever det samme. Jeg vil imorgen bevise, at mine optagelser på + medier er i korrekt 16:9 anamorphic via still billeder af mit fjernsyn med status info fra både Recorder (Kvik mode) og TV'et (Wide mode). Indlægget fra Jesper Lund bekræfter i særdeleshed, at der godt kan glemmes 16:9 på + medier, dette er (burde) være helt uden diskussion. Jeg nægter at tro på, at jeg er den eneste med en HX910'er som kan indspille 16:9 på + medier i kvik mode. Min opsætning er sikkert lig mange andre i dette forum. |
||||
mvh
RDR-HXD1070, KDL-40X3500, PS3, Yousee Kabel-tv |
||||
![]() |
||||
Carser ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
![]() |
|||
Tak for nyt og go' idé med lidt billeder. Husk Kelds punkt 1: ...Optager en 16:9 udsendelse via SCART fra Selector fra DR1 (som signalerer 16:9 korrekt i modsætning til TV2) for recorderen skal "være bevidst" om, at den opr. optagelse er ægte anamorf 16:9, og der er kanaler, der ikke signaleres med korrekt format, når de sendes i anamorf 16:9. Du skal også være sikker på, at HD er sat til enten auto eller 16:9. Om du så lige vælger DR1 eller DR2 er op til dig! PS: Jeg har en teori om, at du mener gemmes i stedet for glemmes i punkt 2 i 18-April-2006 kl. 23:32 og i sjette linie i nyeste. Redigeret af Carser - 19-April-2006 kl. 01:30 |
||||
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. ![]() |
||||
![]() |
||||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4804 |
![]() |
|||
Men essensen er jo, at du netop IKKE overfører 16:9 materiale til DVD+VR - var det 16:9 materiale, så ville dit TV (ved afspilning fra HDD) automatisk skifte til Wide mode. Du får det derfor optaget som 4:3 materiale (dog klemt sammen), men det bliver det ikke 16:9 materiale af. Spørger du enhver computer, med ethvert testprogram du kan komme på, om, hvad format den endelige DVD-skive er i, så får du at vide, at det er 4:3 format. Så af en eller anden grund, så får du IKKE optaget dit signal i 16:9 format. Enten fordi dit SCART stik er defekt, så informationen ikke overføres til din Sony recorder, eller også fordi din Sony recorder overser/ignorerer dette flag (og dermed optager udsendelsen som en 4:3 udsendelse, og IKKE som en 16:9 udsendelse). Mit umiddelbare gæt er, at du i din 16:9 opsætning i din recorder (den, der har været omtalt tidligere i tråden) har sat den til 4:3 og ikke til "Auto". Alternativt, at du benytter VCR-udgangen på din Selector - dér signaleres nemlig IKKE 16:9 i modsætning til TV-udgangen.
Det beviser desværre ikke noget - jeg kan også få en 4:3 udsendelse til at blive strukket i bredden ved manuelt at skifte mit fjernsyn til Wide mode. Det bliver det altså ikke til en 16:9 optagelse af. Det er og forbliver en 4:3 udsendelse.
Der kan (som situationen er nu) KUN gemmes 16:9 materiale på DVD+medier, hvis det foregår på en PC, og man brænder i DVD-Video mode. På en recorder brændes i DVD+VR mode, og denne mode er altid i 4:3 (om det er sådan, at den altid SKAL være i 4:3, eller om det blot er producenterne, der hat valgt denne løsning er uvidst). En DVD+VR disk kan KUN indeholde én aspect ratio (som eksponeres til DVD-Video afspillere), og denne er (på de maskiner vi kender til) ALTID i 4:3.
Det kan du jo heller ikke - det har du jo selv sagt. Det er ikke 16:9, det er sammenpresset 4:3. Redigeret af HeartWare - 19-April-2006 kl. 06:42 |
||||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
||||
![]() |
||||
Prasmus ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 28-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 538 |
![]() |
|||
Hejsa
Er det ikke fordi, at man på sony (710/910) kan (skal) sætte op - før man optager - om signalet er et 4:3, 16:9 eller om der skal auto detekteres. Defaulten på 710/910 er mig bekendt 4:3 !!!. Hvis bcman kører med default 4:3 på optagelser, men fodre recorderen med et 16:9 signal (lige meget om det så signaleres som 16:9 eller ej) fra selector, så optager han fint nok billedet uden bjælker i top og bund (dvs. det er ikke letterboxet, men som HeartWare er det som betragte som et sammenpresset 4:3 signal). Det betyder at bcmans tv ikke selv skifter til 16:9 fordi denne information (om skiftet) ikke er gemt, hverken på HDD eller DVD, men det skriver han jo også selv at han er nødt til at gøre manuelt. Jeg tror I snakker lidt forbi hinanden, eller retter : HeartWare - Du er inde i det tekniske, og jeg mener du har 100% ret, du er blot ikke klar over at sony 710/910 (hvis min forståelse er korrekt) som defalut optager i 4:3 uanset om der signaliseres 16:9 ind på scart indgangen - indtil man retter denne setting til enten 16:9 eller auto. bcman - Du har helt ret i at hele billedinformationen i din 16:9 kilde gemmes på HD/DVD (også på + skiver), dvs. du har ikke noget tab omkring signalet letterbox'es eller på anden måde forringes. Det eneste du ikke får optaget er information om at billedet faktisk er et 16:9 billede og ikke et 4:3. Og netop den mangel gør at HeartWare siger det ikke er et 16:9 billede, da den info mangler. Det er et sammenpresset 4:3 billede. Jeg ved ikke om det gav en bedre forståelse, men nu har jeg gjort forsøget ! Noget andet er......... Der er måske visse fordele ved at optage et 16:9 signal som 4:3 - godtnok skal man selv skifte tv'er over til 16:9, men man undgår vel helt problemerne med at en 16:9 udsendelse ikke er 16:9 hele vejen igennem, men at der er indsniget sig et par frames i start eller slut der er 4:3, og at optageren derfor letterboxer det ud på DVD, når det overføres, fordi samme titel ikke kan indenholde både 16:9 og 4:3 matriale. Det er vel specielt et problem på TV2 (når de engang får styr på deres 16:9 signallering) fordi de tit i rulleteksten til en film går over i 4:3 og laver en form for pip hvor film/rulletekst vises og på resten af billedet viser div. omkring næste program, konkurancer osv. Dvs. hvis man optager med auto detekt, så vil titlen jo indenholde både 16:9 og 4:3 matriale, og så skal man til at vælge om man vil have filmen letterboxet eller om man vil klippe rulleteksten af filmen fra..... PS: Ja, man kan selvfølgelig bare hardkode optage formatet til 16:9 i stedet for 4:3, men resultatet er det samme, bare med omvent fortegn. Mvh Peter |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Ja, før bevis-billederne kommer må opsætningen være på plads:
|
||||
M.v.h. Carser
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
I øvrigt pænt tak til Peter/Prasmus Det hjælper også på problemerne med Kvik overførsel af 16:9 til DVD på HX910 ...og min ydmyge HX710 Redigeret af Carser - 19-April-2006 kl. 18:53 |
||||
M.v.h. Carser
||||
![]() |
||||
Prasmus ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 28-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 538 |
![]() |
|||
Og det giver også, som indikeret af bcman, mulighed for at optage
fra en 16:9 kilde til DVD+ (og +DL), eneste hage er at man selv skal
skifte TV'et til 16:9, da det tror det er et 4:3 signal.
Velbekommen Carser, jeg skal også takke dig: Min recorder stod til optagelse af 4:3 og jeg har undre mig over at det ikke blev flag'et som 16:9 på HD eller DVD-R, faktisk kendte jeg ikke til den omtalte menu, har flere gange rodet rundt i setup menuen for at finde punktet unden held. Indtil videre tror jeg bare jeg forsætter med at have den til 4:3, og så manuelt skifte TV'et, specielt da mit TV ikke altid skifter selv (for de uindvidede er det et 4:3 TV der kan vise et 16:9 signal)..... Jeg skal altså snart have nyt TV - hehe - ønsketænkning ! Bliver jeg en dag ked af, at mine optagelser er markeret som 4:3 kan jeg jo vende dem i computeren og så brænde dem om med 16:9 flaget sat. Koster godtnok nogle skiver men det klare jeg nok også. Mvh Peter |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Hej Peter, Jeg mener også, at bcman kan have meget ret og sikkert blot kører på 4:3 i opsætningen*. Vores maskiner er jo ret beslægtede, og det har næppe med firmware eller mystik at gøre. Pointen med dobbeltlagsbrænding, som Sony'en kun "kan klare" på +skiver, der ikke umiddelbart er til anamorf 16:9, er faktisk meget nyttig, især når skiverne bliver billigere og der kommer en langfilm, der fortjener brænding i ypperste kvalitet. I øvrigt mener jeg, at de omtalte format-indstillinger også - eller alternativt - burde findes i timermenuen og overførsels-menuerne, ihvertfald så længe at vi modtager både 4:3 og 16:9! Jeg har bemærket på billeder af remoten, at 720&920 ikke har tools, men options. *Skulle der være tvivl, så finder man indstillingen ved IKKE at stå i nogen menu, så trykke TOOLS, så finde "Indstil. for optagelse" og dér finder man format-indstillingerne for både HDD og DVD. Redigeret af Carser - 19-April-2006 kl. 21:08 |
||||
M.v.h. Carser
||||
![]() |
||||
bcman ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 19-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 90 |
![]() |
|||
en tak til Prasmus, du har helt ret. Min opfattelse af om det er 16:9 eller ej hænger IKKE sammen med om aspect radio flaget er sat korrekt, det hænger sammen med om billedet visuelt er i 16:9 eller 4:3. Heartware mener at der slet ikke kan være tale om 16:9 forbi flaget er sat til 4:3 - her i er jeg lodret uenig. Det er det samme som at sige at TV2 IKKE sender 16:9 på f.eks Anna Phil, grundet TDC ikke har deres 16:9 WSS til at virke på TV2 endnu. Ydermere skal man høre for defekt opsætning, defekte scart kabler etc. Flot ! Jeg har "indrømmet" altid min HDD opsætning sat til 4:3, dette giver mig muligheder for altid at brænde i kvik mode og glemme 16:9 anamorhic optagelser på +R, +RW & +R DL medier. Selv med en blanding af 16:9 og 4:3 virker det fint. Ja, du skal selv sætte TV'et i 16:9 Wide, so what !!! Jeg kan derfor kun albefale alle jer andre med HX7/9xx recordere at benytte 4:3 på jeres HDD opsætninger, derved omgåes de omtalte problemmer med + medier. Jeg kan ikke se pointen længere i at indsætte billeder, som bevis - men hvis nogen ønsker det - så kommer de I rest my case...... |
||||
mvh
RDR-HXD1070, KDL-40X3500, PS3, Yousee Kabel-tv |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Ja, men jeg kan ikke finde dem i timermenuen, så umiddelbart går jeg ud fra, at timer optagelser følger den sætting der er sat, og som gælder ved manuel optagelse. De passer også fint med de timede udsendelser jeg har optaget er optaget som værende 4:3, men som skal vises som 16:9 for at alle ikke har smalle hoveder. Mvh Peter |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Hej bcman
Jeg er som sådan enig med jer begge, selvom man kan synes det er modstridende ![]() Forstået på den måde, at HeartWare har ret i at det ikke er en 16:9 DVD, for alle afspiller vil opfatte det som en 4:3 DVD. Du har ret i at hele billede informationen (undtagen formatet) er gemt, og at de praktiske problemer med at man selv skal skifte mode er til at overse for de fleste. Og ingen ulemper uden visse fordele, så som skift mellem 16:9 og 4:3 er uden betydning, og at DVD+R(W) skiver kan anvendes uden gener. Mvh Peter Redigeret af Prasmus - 19-April-2006 kl. 21:47 |
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |