Ja, det ville være ønskeligt. ![](smileys/smiley1.gif)
Men menuen findes altså, og jeg kunne ikke selv altid huske, hvordan man fandt den, da min recorder var ny! ![](smileys/smiley9.gif)
Du har ret i, at man ikke kan sætte formatet på en optagelse på harddisken for sig efter optagelse. Men man kan stille format ind manuelt på et 16:9 TV, og det kan man komme langt med.
Overfører man en optagelse, vil indstillingen "format for dvd-optag." kunne bruges til i nogen grad at definere formatet på DVD'en, da den også kan fungere ved overførsel - ikke kun ved optag på DVD.
Det ved jeg ikke om du og andre Sony RDR HX [1]x10 brugere er klar over?
Her er mulighederne, når man har 16:9 TV og recorderen er indstillet til, at TV'et er en 16:9 model:
Er HD optagelsen i 16:9, der er flaget = får TV'et til at skifte til WIDE, kan man
- få den letterboxed på sine -/+ skiver, eller,
- hvis den er i HQ, HSP, SP eller LSP og man bruger -R(W) få den gemt i 16:9 med flag og uden at miste linier.
På VR-formateret -R(W) kan der ikke letterboxes ved overførsel - uanset optage/overførsels-kvalitet ender resultatet i 16:9 på skiven.
Er optagelsen i 16:9, der ikke er flaget - altså den klemte 4:3-version, maskinen og optageren ikke "ved" er 16:9 - kan man kun overføre den som den er, og det gælder både på - og +. Afspilning kræver så, at TV'et stilles til WIDE manuelt. Til gengæld er high speed kopiering oftere mulig.
Er optagelsen i 4:3 gælder det samme - ligegyldigt om det er full frame 4:3 eller letterbox.
Og så er der den alternative: Er optagelsen en 4:3, der er "tvangslagret" som 16:9 (ved at man optager med "format for dvd-optag." sat til 16:9 uanset, at man optager 4:3), kan man overføre den til DVD og den vil letterboxes. Så har man en optagelse med "korte hoveder", der er umulig at få gengivet geometrisk korrekt!
Undtagelser:
- Hvis den er i HQ, HSP, SP eller LSP og man bruger -R(W) vil den gemmes som 16:9 med flag og uden linietab. Den kan bruges, men vises kun korrekt ved at tvinge sit TV til 4:3 gengivelse.
- På VR-formateret -R(W) gemmes den uanset optage/overførsels-kvalitet som 16:9.
Redigeret af Carser - 23-April-2006 kl. 02:43