recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - dvd -r/+r
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketdvd -r/+r

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2006 kl. 22:18

Til bcman:

Hej igen. Jeg har ikke påstået, at du havde defekte kabler eller kludder i opsætningen, men blot - som HeartWare - prøvet at se analytisk på de muligheder, der kunne forklare de noget forskellige oplevelser.

Måske ikke til diplomatisk topkarakter, men nu har vi så sammen fundet forklaringen: HDD opsætning sat til 4:3, og jeg er enig i, at billeder, beviser eller yderligere polemik nu ikke er relevant længere.

Jeg synes også, at Peter har bidraget til større forståelse.

Du skriver "Min opfattelse af om det er 16:9 eller ej hænger IKKE sammen med om aspect radio flaget er sat korrekt, det hænger sammen med om billedet visuelt er i 16:9 eller 4:3". Den opfattelse deler jeg også - måske er vi bare lidt mere visuelle eller hvad man nu skal kalde det?

Uanset det forstår jeg udmærket HeartWares indvendinger, og argumenterne er faktisk i orden.

Så jeg er som Peter også enig med jer begge. 

Til Peter:

Med "burde findes i timermenuen og overførsels-menuerne" mener jeg ikke, at de skulle dukke op på din/læserens maskine og at de gør det på min (sådan er det ikke), men at Sony burde have lagt indstillingerne der (også).

Så det er m.a.o. ønsketænkning fra min side.

Og du kan derved trygt gå ud fra, at timer optagelser følger den indstilling, der er valgt via TOOLS helt som ved manuel optagelse.

Redigeret af Carser - 19-April-2006 kl. 22:19
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-December-2005
Point: 538
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2006 kl. 05:49
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Til bcman: Hej igen. Jeg har ikke påstået, at du havde defekte kabler eller kludder i opsætningen, men blot - som HeartWare - prøvet at se analytisk på de muligheder, der kunne forklare de noget forskellige oplevelser.

Jeg mener heller ikke nogen her har prøvet med vilje at nedgøre andre eller deres maskiner. Nogen gange kan vi blive så ivrige for at finde løsningen på gåden at vi skyder med spredhavl med mulige grunde til noget ikke virker som forventet, af og til rammes der plet, andre gange føler folk sig trådt på - jeg er sikker på det sidste på ingen måde var hensigten !

Til Peter: Med "burde findes i timermenuen og overførsels-menuerne" mener jeg ikke, at de skulle dukke op på din/læserens maskine og at de gør det på min (sådan er det ikke), men at Sony burde have lagt indstillingerne der (også).

Hey, det er jo mig  !!

Ja sådan forstod jeg det også, men nu kunne jeg jo ikke finde den anden menu, så det skulle da lige prøves.
Mht. ønsketænkning, så vil jeg nærmere sige, at det var ønskeligt at man kunne sætte 16:9 / 4:3 formatet efter en optagetsle var lagt ned på HD ! Men ok, de skal have plads til forbedringer på nye modeller

Mvh Peter

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2006 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af Prasmus Prasmus skrev:

Til Peter: Med "burde findes i timermenuen og overførsels-menuerne" mener jeg ikke, at de skulle dukke op på din/læserens maskine og at de gør det på min (sådan er det ikke), men at Sony burde have lagt indstillingerne der (også).

Hey, det er jo mig  !!

Ja sådan forstod jeg det også, men nu kunne jeg jo ikke finde den anden menu, så det skulle da lige prøves.
Mht. ønsketænkning, så vil jeg nærmere sige, at det var ønskeligt at man kunne sætte 16:9 / 4:3 formatet efter en optagetsle var lagt ned på HD ! Men ok, de skal have plads til forbedringer på nye modeller  

Ja, det ville være ønskeligt.

Men menuen findes altså, og jeg kunne ikke selv altid huske, hvordan man fandt den, da min recorder var ny!

Du har ret i, at man ikke kan sætte formatet på en optagelse på harddisken for sig efter optagelse. Men man kan stille format ind manuelt på et 16:9 TV, og det kan man komme langt med.

Overfører man en optagelse, vil indstillingen "format for dvd-optag." kunne bruges til i nogen grad at definere formatet på DVD'en, da den også kan fungere ved overførsel - ikke kun ved optag på DVD.

Det ved jeg ikke om du og andre Sony RDR HX [1]x10 brugere er klar over?

Her er mulighederne, når man har 16:9 TV og recorderen er indstillet til, at TV'et er en 16:9 model:

Er HD optagelsen i 16:9, der er flaget = får TV'et til at skifte til WIDE, kan man

• få den letterboxed på sine -/+ skiver, eller,
  • hvis den er i HQ, HSP, SP eller LSP og man bruger -R(W) få den gemt i 16:9 med flag og uden at miste linier.
    På VR-formateret -R(W) kan der ikke letterboxes ved overførsel - uanset optage/overførsels-kvalitet ender resultatet i 16:9 på skiven.

Er optagelsen i 16:9, der ikke er flaget - altså den klemte 4:3-version, maskinen og optageren ikke "ved" er 16:9 - kan man kun overføre den som den er, og det gælder både på - og +. Afspilning kræver så, at TV'et stilles til WIDE manuelt. Til gengæld er high speed kopiering oftere mulig.

Er optagelsen i 4:3 gælder det samme - ligegyldigt om det er full frame 4:3 eller letterbox.

Og så er der den alternative: Er optagelsen en 4:3, der er "tvangslagret" som 16:9 (ved at man optager med "format for dvd-optag." sat til 16:9 uanset, at man optager 4:3), kan man overføre den til DVD og den vil letterboxes. Så har man en optagelse med "korte hoveder", der er umulig at få gengivet geometrisk korrekt! 

Undtagelser:

• Hvis den er i HQ, HSP, SP eller LSP og man bruger -R(W) vil den gemmes som 16:9 med flag og uden linietab. Den kan bruges, men vises kun korrekt ved at tvinge sit TV til 4:3 gengivelse. 
  • På VR-formateret -R(W) gemmes den uanset optage/overførsels-kvalitet som 16:9. 

Redigeret af Carser - 23-April-2006 kl. 02:43
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu