recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > DVD afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVD-afspiller der kan afspille AVI
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVD-afspiller der kan afspille AVI

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
koldstar Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Emne: DVD-afspiller der kan afspille AVI
    Sendt: 19-Februar-2006 kl. 12:54

Hej

Jeg forsøger at hjælpe min far med en løsning, så han kan se billeder og film taget med hans digitalcamera i hans stue.

Han brænder normalt billeder og film ned på en dvd eller en cd, så en løsning kunne være at finde en dvd-afspiller der kan vise både billeder og film. Vi har forsøgt med nogle forskellige dvd-afspillere, men ingen af dem kan vise filmene uden at vi konverterer dem til et andet format, hvilket vi gerne vil undgå.

Hans camera er et Canon IXUS 50, som optager video i AVI format, følgende beskrivelse er taget fra canons hjemmeside:

AVI [MPEG + WAVE (mono)]

Er der nogen der kender en god og billig dvd-afspiller der kan dette?

Hvis man ikke kan få en DVD-afspiller der kan ovenstående rimelig billigt, vil det nok være mere interessandt for ham med en trådløs forbindelse til hans computer eller en en anden smart løsning, med hvad skal man vælge?

Han har i forvejen detet bose-system, som desværre ikke kan vise hverken billeder eller film.

http://www.bose.com/controller?event=VIEW_PRODUCT_PAGE_EVENT &product=ls48_dvd_index

Så hvis man kan få et eller andet der kan snakke sammen med dette vil det være perfekt.

Få en personlig startside på Minstartside.net
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2006 kl. 13:18

Der findes ingen dvd-afspillere der kan afspille disse video filer direkte.

Skal de afspilles på en dvd-afspiller vil det være nødvendigt at konvertere dem til et dvd-kompatibelt format først.

Det vil efter min mening være det enkleste fremfor at forsøge at finde en fornuftig (og billig) løsning på at forbinde computer og Bose systemet.

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2006 kl. 13:18

 

 En DVD afspiller er til DVD. AVI er til en PC og til at gemme tilbage på et Digitalt videocamera. Så man er nødt til at konvertere til et format som understøtte af afspilleren, det er ret enkelt at lave en VCD, og en sådan kan afspilles i de fleste DVD afspillere. Men heller ikke her undgås konvertering. Ellers må man som du skriver afspille via PCen til TV.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
A.Morup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2006 kl. 16:08

Der er et helt generelt problem med AVI på TV / DVD - nemlig at næsten alle digitalkamera'er optager i enten 15 fps eller 30 fps (frames per sekund).

PAL TV er 25 fps, så hvis man f.eks. konverterer sin 30 fps AVI til MPEG, så kan man se et lille ryk hvert 5. del sekund fordi der her droppes en frame - det er faktisk ret irriterende, når man først har lagt mærke til det!

En mulighed er at konvertere til NTSC som er 29,97 frames per sekund (= 30 fps), men så skal man have et TV der kan fremvise NTSC-signaler og det går ud over billedkvaliteten (pixels).

Jeg søger selv efter en løsning på problemet i denne tråd - uden at nogen har kunne give et svar

Med venlig hilsen
Anders

Til top
koldstar Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2006 kl. 14:57

Hej igen

Tak for svarene alle sammen.

Da computeren står nogle rum væk fra tv'et tror jeg vi prøver at lave en bilig pc til tv løsning i kombination med disse to produkter:

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?SKU=120269&Cam paignID=5

og dette:

http://www.computercity.dk/index.aspx?Identifier=DK35601

Er der nogen der kender produkterne og ved hvor langt de kan række? - Eller om vi hellere skal vælge nogle andre produkter?

Få en personlig startside på Minstartside.net
Til top
henrikkrebs Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-September-2005
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2006 kl. 21:43

AVI er et generelt format der kan indeholde forskellige typer video, både den tabsløse komprimering der normalt kommer fra et DV videokamera - det vi normalt kalder AVI. Men det kan også indeholde video komprimeret som den mere effektive mpg som det kendes fra VCD-skiver eller den bedre mpg2 (kendt fra SVCD- og DVD-skiver).

Ingen tvivl om at dit digital-kamera lagrer video i en mpg-form, og ingen tvivl om at DVD-afspillere kan afspille denne type. Men om den kan klare en disk med en 'ren' mpg-fil eller om den kræver den indpakning i form af filstruktur og headere som er defineret i VCD-standarden, det må komme an på en prøve.

Tilfreds ejer (siden 12.2005) af JVC DR-MH200
Irriteret bruger (OOS) af STUDIO 9 og tidligere gennem en årrække
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2006 kl. 22:24

Det er helt korrekt som henrik skriver at en AVI container kan indeholde mange forskellige komprimerede formater, men en dvd afspiller kan aldrig afspille mpeg lagret i en AVI container som er tilfældet i disse filer.

Nogle afspillere kan godt spille rene mpeg filer fra roden af en cd/dvd, jeg har en gammel raite/yamakawa afspiller og en gammel lumatron der kan, men det kræver at mpeg filen ligger i rent .mpg format - ikke kapslet ind i en .avi container. Så det vil i alle tilfælde være nødvendigt med en eller anden form for konvertering. Enten til en ren mpeg fil hvis der idag kan findes en afspiller der kan dette, eller også til VCD, SVCD eller DVD.

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2006 kl. 22:40

Hej koldstar,

Oprindeligt skrevet af koldstar koldstar skrev:

Er der nogen der kender produkterne og ved hvor langt de kan række? - Eller om vi hellere skal vælge nogle andre produkter?

Jeg kender ikke de specifikke produkter du linker til, men generelt er trådløs A/V overførsel 'noget hø'. A/V-Link systemet deler frekvenser med trådløst netværk (802.11) og gør det tit svært at få et nogenlunde billede. Jeg bliver selv nødt til at slukke for mit Access point for at bruge det trådløse A/V Link.

Hvis din far i forvejen har et trådløst netkort i PC'en, kunne en Media Player som eksempelvis denne D-Link DSM-320 også være en mulighed. Jeg har ikke selv prøvet en sådan, men kunne forestille mig at den var mere stabil og kunne give et bedre billed end A/V Link alternativet.

Opdatering: Se iøvrigt også her om D-Link DSM-320.

/Lars



Redigeret af laursen
Redaktør, recordere.dk
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2006 kl. 23:24

Hej Koldstar.

Mit svar har intet med overskriften at gøre! Men er et velment alternativ.

Din far har et anlæg med DVD-afspiller. Han har et kamera med indbygget afspiller af både slideshows og filmklip. Hvad du og han måske ikke ved eller har tænkt over er, at når medfølgende special-kabel* sættes i kameraet, slukkes LCD-skærmen og hvis der på hans TV er tilslutning til billede (gul RCA-bøsning) og lyd (mini-jack), kan han afspille slideshows og filmklip på TV'et direkte fra kameraet.

Og ved at købe en (evt. billig) DVD-optager kan han optage signalet fra TV'et via SCART eller evt. tilslutte kameraet direkte til recorderen afh. af dens tilslutningsmuligheder. Mange har tilslutninger til den slags ekstern A/V på fronten bag en lille klap - mere brugervenligt end at skulle famle i blinde bagpå apparatet. 

Fordele:

  • Kameraet hakker aldrig i egne optagelser, heller ikke de store filer.
  • Billedet er ret godt. "Nul hø".
  • Still-billeder optegnes også mere som lysbilleder (øjeblikkeligt skift) end fra en CD/DVD på en billig afspiller, der lader store billeder optegne nedad i en proces, der let kan tage flere sekunder.
  • Der brændes på en alm. DVD, der med garanti kan afspilles på BOSE-anlægget, når den er finalized.

Ulemper:

  • Det koster en DVD-recorder, der er lidt dyrere end en afspiller.
  • DVD'en backer ikke billeder up i fuld opløsning, kun i TV-opløsning = PAL og kan derved ikke erstatte de CD'er eller DVD'er, der absolut stadig bør brændes af still-billederne - om så de også ligger på en pc eller ej.
    Men ved AVI-filmklip spiller det ingen rolle, da de alligevel har en lavere opløsning (max. er "TV-kvalitet" på 640x480).

* hæng mig ikke på op det, men de Canon'er, jeg kender bedst har dette kabel med i æsken.



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
koldstar Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2006 kl. 09:02

Hej igen

Tak alle sammen, så er det lidt at vælge imellem :)

Lars> Okay, det vil jeg så overveje. Har også tænkt på den Medie player, som du linker til, men den giver vel ikke helt de samme muligheder som det andet da man er bundet til Medie playerens menu? En anden bagtanke med den anden opsætning, var at vi på et tidspunkt kunne udvide hans pc med et tv-kort, så han kunne optage på den. Men hvis billedet bliver noget hø ved afspilning, går der jo lidt af ideen :(
Han har ikke trådløs netværk i forvejen, så det skulle ikke forstyrre, men jeg kan jo ikke afvise at han gerne vil have det på et tidspunkt :)

Carser> Han har faktisk sådan et kabel, og det giver nemlig et perfekt billede når han viser film og billeder fra DVD'en. Men del hele kommer vel bare ind som en lang film? Eller kan en DVD-optager selv finde ud af at lave chapters imellem hver billede?

 

 

Få en personlig startside på Minstartside.net
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2006 kl. 10:05
Oprindeligt skrevet af koldstar koldstar skrev:

Tak alle sammen, så er det lidt at vælge imellem :)

Carser> Han har faktisk sådan et kabel, og det giver nemlig et perfekt billede når han viser film og billeder fra DVD'en. Men del hele kommer vel bare ind som en lang film? Eller kan en DVD-optager selv finde ud af at lave chapters imellem hver billede?

Velbekomme.

Det kommer ind som en lang film, og der vil ikke blive sat kapitelmærker ved hvert billede (normalt sættes der på DVD højst mærker hver 5. minut, men det er både model- og indstillingsafhængigt. På harddiskoptagere kan man ofte sætte alle de mærker, man vil, men desværre ikke få dem overført til DVD)

Men et rigtigt lysbilledshow kan jo også være som "en lang film", nok især for tilskuerne. 

Og så er pauseknappen jo opfundet. På en DVD-afspiller står et pauset billede som regel nogenlunde roligt, men der kan ske det, at opløsningen halveres (halvbilledscan p.g.a. at PAL er interlaced). Spørgsmålet er, om nogen bemærker det - for det sker i givet fald også på købefilm.

Desuden kan kameraet styres manuelt m.h.t. afspilning, og optagelser kan også pauses. Dog vil der så også blive optaget lidt ikoner og anden grafik fra kameraet, men lidt forskellige muligheder er der bestemt. 

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu