recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Plasma TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVD-film og undertekster på TX-P42G20
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVD-film og undertekster på TX-P42G20

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
TorbenKBH Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 21-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Emne: DVD-film og undertekster på TX-P42G20
    Sendt: 12-December-2010 kl. 14:13
Hej

Når jeg ser DVD-film på min P42G20 vælger jeg indstillingen "automatisk" i billedaspekt, således at film uanset format konverteres således, at det fylder så meget af skærmen som overhovedet muligt. Det er jo bl. a derfor, at man har valgt at investere i en bredformatskærm, netop for at kunne undgå så meget "letterbox" som overhovedet muligt.
Men skal man også kunne læse undertekster, og det skal man jo, så må man desværre forholde sig til et irriterende kompromis ved 21:9 optagne film og vælge imellem enten:
1) Bibeholde indstillingen "automatisk", hvor 21:9 formatet forvrænges minimalt og fylder næsten hele skærmen, men til gengæld er kun en lille del af underteksterne synlige.
2) Vælge indstillingen 16:9, hvor man så til gengæld får hele underteksten med, men selve
billedet indsnævres en del, og objekterne i billedet trykkes næsten flade. 

Jeg kan simpelthen ikke finde nogen udvej mht at omgå disse kompromiser. Det ideelle ville jo være, at man i billedaspektet "automatisk" kunne flytte underteksterne lidt længere op i billedet, men det kan man tilsyneladende ikke.
Nogen som har en god ide, altså ud over naturligvis at investere i en Philips 21:9 skærm? Confused

Mvh Torben 

TV: Panasonic TX-P42G20..Yousee
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2010 kl. 15:35
Det var dog en underlig ting at gøre ved billedet. DVD og BD film er jo biograffilm hvor formatet oftest er bredere end 16:9. Så derfor SKAL der være sorte bjælker ved visning på et TV. Alt andet er forkert Unhappy
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2010 kl. 15:47
Du har misforstået et eller andet.
Det er meningen der skal være sorte bjælker ved i toppen og bunden når filmen har et aspect ratio på mere end 16:9. Filmen bliver strukket ud og folk bliver lange i ansigterne når du bruger zoom (med mindre der også skæres væk i siderne).
Det er jo netop kompromisløst at have bjælker i top og bund, mens det er et kompromis det du laver når du zoomer i billedet. Det ville du i øvrigt også være nødt til hvis du køber en 21:9 skærm, da der mig bekendt ikke bliver lavet noget i det format.
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 2368
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2010 kl. 16:08

Som andre er inde på er filmen skabt i det format den bliver vist i. Hvis du ændrer det, vil billedet se forkert ud. På samme måde, vil det se meget forkert ud hvis du strækker et 4:3 signal til 16:9.

Til top
TorbenKBH Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 21-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2010 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

Du har misforstået et eller andet.
Det er meningen der skal være sorte bjælker ved i toppen og bunden når filmen har et aspect ratio på mere end 16:9. Filmen bliver strukket ud og folk bliver lange i ansigterne når du bruger zoom (med mindre der også skæres væk i siderne).
Det er jo netop kompromisløst at have bjælker i top og bund, mens det er et kompromis det du laver når du zoomer i billedet. Det ville du i øvrigt også være nødt til hvis du køber en 21:9 skærm, da der mig bekendt ikke bliver lavet noget i det format.

Jeg tror vi taler lidt forbi hinanden. Naturligvis skal der være sorte bjælker i toppen og bunden ved en 21:9 film på en 16:9 skærm. Alt andet er naturligvis ukorrekt. Men min pointe omhandler ikke det "korrekte" og det "ukorrekte". Desuden bruger jeg ikke zoom-indstillingen, men derimod indstillingen "automatisk". En funktion som faktisk formår at udstrække billedet en anelse, hvorved de sorte bjælker samt forvrængningen af billedet minimeres, så der stort set ikke opleves nogen forskel i aspekt ratio. Igen, det er ikke matematisk "korrekt", men i min optik lidt mere seervenligt i en hjemmebiograf.
Min pointe er så, at når nu billedaspekt-indstillingen "automatisk" gør et så godt stykke arbejde, så er det jo ærgerligt, at man ikke har tænkt på, at få hele underteksten med i billedet også.
Måske er der en funktion som gør at man kan "skubbe" underteksten op.
Jeg har dog ikke fundet den endnu.  

Mvh Torben  

Redigeret af TorbenKBH - 13-December-2010 kl. 17:31
TV: Panasonic TX-P42G20..Yousee
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 2368
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2010 kl. 17:37

Man kan vist få nogle afspillere hvor man kan flytte teksten. Bl. a. fra Philips, da det vist er en nødvendighed hvis man vil se nogen form for tekster placeret i den sorte bjælke der vel bliver minimeret eller forsvinder helt på deres 21:9 tv. Muligvis også BD afspiller fra Oppo. Om det er noget der også virker ved DVD eller kun ved BD, ved jeg ikke. 

Redigeret af kaizer - 13-December-2010 kl. 17:37
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2010 kl. 17:48

Oprindeligt skrevet af TorbenKBH TorbenKBH skrev:

Desuden bruger jeg ikke zoom-indstillingen, men derimod indstillingen "automatisk". En funktion som faktisk formår at udstrække billedet en anelse, hvorved de sorte bjælker samt forvrængningen af billedet minimeres, så der stort set ikke opleves nogen forskel i aspekt ratio. Igen, det er ikke matematisk "korrekt", men i min optik lidt mere seervenligt i en hjemmebiograf.  

Du laver om på formatet, som det jo ikke er tiltænkt at man gør, så derfor vil der være problemer.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu