recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVDO EDGE
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVDO EDGE

 Besvar Besvar Side  <12345 11>
Forfatter
Besked
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2008 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Det er derfor du skal havde en DVDO 50/50pro, hvor man netop kan ændre frekvensen fra HTPC.


Du kan da ikke ændre eksternt at den PAL frame som bliver afspillet ikke rammer den frekvens på 25/50/75/100 Hz som dit grafikkort spytter ud med. Så opstår der tearing i materialet som fremvises. Jeg tror ikke DVD0 er istand til at fjerne tearing.
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2008 kl. 15:04
Gad vide hvad en DVDO Edge kan gøre ved S-video signalet fra min Pioneer DVL-909 Laserdisc afspiller?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2008 kl. 16:15

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Gad vide hvad en DVDO Edge kan gøre ved S-video signalet fra min Pioneer DVL-909 Laserdisc afspiller?

Alt afhængigt af tv'et/projektorens signalbehandling: _Meget!_ Nu ved jeg jo ikke med Edge, da jeg ikke har haft den i fingrene endnu, men en af fordelene ved de eksterne scalere er normalt blandt andet at A/D konverteringen er langt bedre end det der sidder i typiske TV. Eksempelvis Pioneer er dog heller ikke ringe på dette punkt, mens mange projektorer har decideret elendige analoge kredsløb. Samtidig er analoge signaler ofte sværere at de-interlace perfekt, fordi den analoge overførsel kan sløre signalet så meget at de-interlaceren får sværere ved at matche de enkelte fields til hinanden, og netop dét er ABT chipsettets helt store force. Så du skal kort sagt forvente at forskellen ved laserdisc (og TV for den sags skyld) er endnu større end ved DVD. Jo ringere kildemateriale, jo mere skal signalbehandlingen arbejde, og jo mere vinder en kvalitets-scaler.

Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2008 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Gad vide hvad en DVDO Edge
kan gøre ved S-video signalet fra min Pioneer DVL-909 Laserdisc
afspiller?


Alt afhængigt af tv'et/projektorens signalbehandling: _Meget!_ Nu ved
jeg jo ikke med Edge, da jeg ikke har haft den i fingrene endnu, men en
af fordelene ved de eksterne scalere er normalt blandt andet at A/D
konverteringen er langt bedre end det der sidder i typiske TV.
Eksempelvis Pioneer er dog heller ikke ringe på dette punkt, mens mange
projektorer har decideret elendige analoge kredsløb. Samtidig er analoge
signaler ofte sværere at de-interlace perfekt, fordi den analoge overførsel
kan sløre signalet så meget at de-interlaceren får sværere ved at matche
de enkelte fields til hinanden, og netop dét er ABT chipsettets helt store
force. Så du skal kort sagt forvente at forskellen ved laserdisc (og TV for
den sags skyld) er endnu større end ved DVD. Jo ringere kildemateriale, jo
mere skal signalbehandlingen arbejde, og jo mere vinder en kvalitets-
scaler.



Gælder det samme ved gamle TV-signaler? Jeg tænker ikke så meget på,
om de er analoge, det kunne fx være et DVB-T-signal af en gammel TV-
serie som MASH eller hvad nu, men altså programmer som pga tiden er
meget 'soft' i billedet.

Har jeg forstået det rigtigt, at scalere som disse også er ret gode til noise
reduction, edge enhancement og alle de ting, som man normalt slår fra
på et tv?

Nu regner jeg ikke med, at man kan få Familty Ties til at ligne HD, men er
det generelt ting som disse, hvor fx en EDGE ville kunne gøre en stor
forskel, eller er den slags materiale bare noget man skal holde under
20"-skærme?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2008 kl. 16:46

Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:



Gælder det samme ved gamle TV-signaler? Jeg tænker ikke så meget på,
om de er analoge, det kunne fx være et DVB-T-signal af en gammel TV-
serie som MASH eller hvad nu, men altså programmer som pga tiden er
meget 'soft' i billedet. 

Ja, absolut. Det giver dog ikke nødvendigvis bedre skarphed som sådan, men et mere rent billede med færre artifacts i billedet. Det er hér jeg er allermest imponeret over min VP50. Fornuftig billedkvalitet fra DVD kan fås i DVD-afspillere til rimelige penge (var der nogen der sagde Oppo?). Men forbedringen af tv-signaler er klart dér hvor de eksterne scalere rykker, som sagt især fordi det ofte giver et problem at man ikke kan slippe for opskalering til 1080i i modtagerne, og ABT chippen har en edge adaptive de-interlacing der gør virkeligt meget for at modvirke "trappe-effekter" i tv-signaler. Det er klart at det aldrig kommer til at ligne HD, men det er den klart bedste håndtering af SD signaler jeg har set.

Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:


Har jeg forstået det rigtigt, at scalere som disse også er ret gode til noise
reduction, edge enhancement og alle de ting, som man normalt slår fra
på et tv?

De er generelt bedre, men jeg har ikke leget med det på DVDO'erne. Edge enhancement mener jeg per definition er fy-fy, og støjreduktion har min VP50 ikke.

Sådan overordnet set, så vil jeg sige at hvis man "bare" vil have god kvalitet af blu-ray og DVD, så kan man lige så godt købe noget Oppo i stedet, da det i bund og grund gør det samme, men prisen på Edge og dens i mine øjne meget overlegne behandling af SD TV-signaler gør det til en yderst interessant mulighed for dem der gerne vil have bedre billedkvalitet fra Yousee/Stofa eller CanalDigital boxen, i en grad så jeg vil sige at for alle der har et TV i 15-20k+ klassen og en ekstern tv-modtager (og man ser meget tv), bør man sætte dén øverst på indkøbslisten (under forudsætning af at lovningen om VP50Pro billedkvalitet holder, men der er ingen grund til at tro andet). Næst efter en kalibrering er det den billigste, effektive opgradering man kan gøre for sit tv-signal.

Med andre ord, når man har købt sit tv, er opgraderings-processen som følger:

1: Sørg for et ordentligt digitalt signal. Parabol hvis det kan lade sig gøre, ellers Yousee/stofa eller DVB-T.

2: Få tv'et kalibreret.

3: Køb en DVDO Edge.

Har man fulgt dét, så har man groft sagt gjort hvad man kan for at opnå den bedst mulige TV-kvalitet, og er det et godt tv, kan man tillade sig at melde sig ind i high-end klubben...

For alle der så min opstilling på udstillingen i KBH sidste år, hvor rigtigt mange var imponerede over det billede jeg viste fra TV og DVD på en Planar LCD, kan jeg sige at en Edge sammen med et kalibreret Sony eller Samsung top-LCD vil give mindst tilsvarende billede, og sammen med et Panasonic eller Pioneer vil det være bedre. Det vil med andre ord være muligt at matche dén kvalitet jeg viste der for noget der ligner 20-30.000,-, hvilket skal måles op mod at dén opstilling jeg lavede dengang såvidt jeg husker stod i omkring 70.000,- (VP50 Pro + Planar LCD)

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2008 kl. 16:48
Det kunne være sjover, at smide en gammle VHS/S-VHS video igemmen,
EDGE og se hvad der så sker med bilde ?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2008 kl. 16:52

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Det kunne være sjover, at smide en gammle VHS/S-VHS video igemmen,
EDGE og se hvad der så sker med bilde ?

Nogenlunde som at dømme en dåse Axe på en hundelort. Det lugter bedre, men det er stadig noget lort

Seriøst, så sker der jo altså ingen mirakler, men hvis du endelig vil se VHS på et fladskærms-tv, så vil det HELT sikkert gøre en mærkbar forskel at sende det igennem en Edge først.

En detalje jeg lige skal have undersøgt nærmere, er dens aspect ratio control - det vil jeg egentlig gerne have lidt input til. Er der stadig problemer med Yousee/Stofa boxenes håndtering af letterbox, og hvis der er, præcist hvordan er det problemet tager sig ud? Så skal jeg lige nærlæse specs'ne og se om det er noget Edge'n kan tage sig af. En VP50 vil helt sikkert kunne, men Edge er en smule mere begrænset på det punkt.



Redigeret af AV Precision - 22-September-2008 kl. 16:52
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2008 kl. 18:18
Hvordan vil et Pioneer 42 tommer tv med 1024x768 klare sig med en scaler?

Billede vil jo komme fra DVD 576i og blive lavet om til 1080p og bagefter i panelet sat ned til 1024x768 pixels.

Eller vil det være bedre at køre DVD over til 720p i scaleren og så ind i Pioneer tv'et?

Man skal måske have et bedre tv for at få det vilde ud af sådan en scaler?
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2008 kl. 20:36
Måske kan DVDO Edge, lave de 576i om til 1024x768p, men spørsmålet er
og Tv ville gørre det bede end DVDO Edge (hvis TV modtage et rent 576i
signal)?
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2008 kl. 08:41
Jeg tror ikke Pioneer 428XD kan modtage 1024x768 ved 24/25/30 frames i sekundet?

Otto, hvad gør man med sådan et 42 tommer tv?
Jeg går ud fra at problemet er det samme med et PX80?
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2008 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Gad vide hvad en DVDO Edge kan gøre ved S-video signalet fra min Pioneer DVL-909 Laserdisc afspiller?

Alt afhængigt af tv'et/projektorens signalbehandling: _Meget!_ Nu ved jeg jo ikke med Edge, da jeg ikke har haft den i fingrene endnu, men en af fordelene ved de eksterne scalere er normalt blandt andet at A/D konverteringen er langt bedre end det der sidder i typiske TV. Eksempelvis Pioneer er dog heller ikke ringe på dette punkt, mens mange projektorer har decideret elendige analoge kredsløb. Samtidig er analoge signaler ofte sværere at de-interlace perfekt, fordi den analoge overførsel kan sløre signalet så meget at de-interlaceren får sværere ved at matche de enkelte fields til hinanden, og netop dét er ABT chipsettets helt store force. Så du skal kort sagt forvente at forskellen ved laserdisc (og TV for den sags skyld) er endnu større end ved DVD. Jo ringere kildemateriale, jo mere skal signalbehandlingen arbejde, og jo mere vinder en kvalitets-scaler.

Nu har jeg kun prøvet at se laserdisc på mit 427XD via composite, men det resultat var jeg bestemt ikke begejstret over. Alm. DVD står langt bedre. S-video, som er det bedste signal min LD kan afgive, vil nok gøre billedet lidt bedre, men stadig ikke noget at råbe hurra for. Jeg tror også en DVDO Edge kan gøre underværker med LD signalet - der er trods alt tale om et signal på højde med analog PAL tv.

Jeg så godt din demo af en Cosby & Co. optagelse på Hifi & Surround 2007, via DVDO VP50 og Planar tv'et. Det var ret utroligt så "rent og nyt" billedet virkede, selvom der var tale om en gammel tv-optagelse.

Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2008 kl. 13:14

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg tror ikke Pioneer 428XD kan modtage 1024x768 ved 24/25/30 frames i sekundet?

Nej, der findes praktisk talt ingen tv på markedet, der kan modtage et 1024x768 signal. Dog kan visse tv via analog VGA, men det kan ikke anbefales.

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Otto, hvad gør man med sådan et 42 tommer tv?
Jeg går ud fra at problemet er det samme med et PX80?

Med et tv med 1024x768 panel og 1080p understøttelse, fx Pioneer 427XD/428XD m.fl., må det formodes at give et lidt bedre resultat, hvis DVDO'en opskalerer SD til 1080p, og tv'et derefter nedskalerer til de native 1024x768, frem for at lade tv'ets egen scaler opskalere SD materiale.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 11>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu