recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVDripper
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DVDripper

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2016 kl. 10:56
Jeg er ikke inde i juraen, hvorfor jeg overhovedet ikke forholder mig til, hvorvidt det er lovligt eller ej.

Det moralske ligger i, at jeg ikke kan se forskellen på det du vil gøre og at lave en ulovlig kopi.
Teoretisk set, kan du, med den metode du nævner, nøjes med at købe en film, og så sælge den til et familiemedlmem, som laver samme type kopi og sælger videre, til en anden som så fortsætter stilen etc.

Der sidder nogle mennesker, som lever af, at der bliver solgt film på en eller anden måde, og derfor kan jeg moralsk ikke stå inde for, at man laver en kopi og sælger. AF samme årsag slettede jeg også 400 film fra mit system, da jeg solgte lidt ud af  mine film.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2016 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:


Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Han samler dem vel i en cd/dvd mappe. ellers er det ulovligt


Tjah mit spørgsmål kommer sig af, at han skriver han vil frigive økonomi til nye film
Okay, det havde jeg ikke lige fået med
Til top
FwB Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 16-November-2010
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FwB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2016 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Jeg er ikke inde i juraen, hvorfor jeg overhovedet ikke forholder mig til, hvorvidt det er lovligt eller ej.

Det moralske ligger i, at jeg ikke kan se forskellen på det du vil gøre og at lave en ulovlig kopi.
Teoretisk set, kan du, med den metode du nævner, nøjes med at købe en film, og så sælge den til et familiemedlmem, som laver samme type kopi og sælger videre, til en anden som så fortsætter stilen etc.

Der sidder nogle mennesker, som lever af, at der bliver solgt film på en eller anden måde, og derfor kan jeg moralsk ikke stå inde for, at man laver en kopi og sælger. AF samme årsag slettede jeg også 400 film fra mit system, da jeg solgte lidt ud af  mine film.


Men du skelner du jo netop til om det er lovligt eller ej, når du fx nævner ulovlige kopier, hvilket det ikke er ;)
Og ja, det kunne jeg i teorien gør, men det gør jeg ikke om du tror det eller ej :)

Mht. om rettighedshavere "taber" på det, så er det heller ikke aktuelt, da de fleste film er købt brugt :)

Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2016 kl. 11:45
OFF topic:
Jeg sidder faktisk i samme situation som trådstarter, og leder efter den bedste måde at rippe og DVD'er og Blu-Ray på , men i lighed med aerik, kunne jeg aldrig drømme om at sælge de fysiske medier, da jeg også anser det som værende forkert. Resultatet er jo det samme som piratkopiering, nemlig at man profiterer på at lave en kopi.

Iøvrigt er det så vidt jeg husker ulovligt at omgå kopisikring på DVD'er og Blu-Ray, så for mig at se er det omsonst at argumentere for lovligheden i at sælge de fysiske film, når man lige har brudt loven (højst sandsynligt) ved at lave kopien.

Men det er bare min egen holdning.

On Topic:
Som jeg læser det får Handbrake rigtig mange anbefalinger, men jeg har endnu ikke fået et tilfredsstillende resultat ud af det. Enten er billedet for dårligt, ellers tager det 2 timer eller mere at få rippet en dvd film. Hvis nogle har tips til indstillinger mv, vil jeg være taknemmelig.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2016 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

OFF topic:
Jeg sidder faktisk i samme situation som trådstarter, og leder efter den bedste måde at rippe og DVD'er og Blu-Ray på , men i lighed med aerik, kunne jeg aldrig drømme om at sælge de fysiske medier, da jeg også anser det som værende forkert. Resultatet er jo det samme som piratkopiering, nemlig at man profiterer på at lave en kopi.

Iøvrigt er det så vidt jeg husker ulovligt at omgå kopisikring på DVD'er og Blu-Ray, så for mig at se er det omsonst at argumentere for lovligheden i at sælge de fysiske film, når man lige har brudt loven (højst sandsynligt) ved at lave kopien.

Men det er bare min egen holdning.

On Topic:
Som jeg læser det får Handbrake rigtig mange anbefalinger, men jeg har endnu ikke fået et tilfredsstillende resultat ud af det. Enten er billedet for dårligt, ellers tager det 2 timer eller mere at få rippet en dvd film. Hvis nogle har tips til indstillinger mv, vil jeg være taknemmelig.
Så vidt jeg husker står der i loven, men ikke på anstrange sig at bryde kopibeskyttelsen. Men det er et vidt begreb. Men i handbrake plejer at køre på kvalitet 23, og på medium til alm. dramaer, og slow på det mere action fyldte, på og så vælger animation og movie alt efter film type. virker perfekt til 40" skærm
Til top
dumb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Oktober-2008
Sted: Aalborg,Denmark
Status: Offline
Point: 439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dumb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2016 kl. 12:42
Jeg kan også varmt anbefale DVDFab, jeg bruger det selv til at rippe mine blu-ray/DVD'er til mit mediacenter.

TV: 60" Sharp LE636
Projektor: Sony HW55ES
Lærred: 110" HiViLux motoriseret
Front/Center: Paradigm MilleniaOne
Bag: S/A Talent
Sub 1: XTZ 10.16
Sub 2: Velodyne SPL-800i
Receiver: Yamaha RX-A3030
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2016 kl. 17:25
skal vi LIGE tage den EN GANG TIL - HANDBRAKE ER IKKE EN RIPPER! - det ER et video encodingværktøj og INTET ANDET! (du kan ikke engang lave en direkte demux->mux af videoen, det SKAL konverteres i handbrake!) - det er efterhånden rigtig lang tid siden at handbrake fjernede libDVDCSS fra programmet, som gjorde den kunne læse sikrede DVD'er direkte. Og det er nu temmelig let at få noget ganske fremragende video ud af det. Men hvis man ikke ved hvad man foretager sig, så er det nok bedre man enten holder sig helt fra det eller holder sig til de programmer med en enkelt eller 2 meget store knapper

UD over at jeg vil udtrykke mig helt klart på samme side som de andre med det uetiske i at rippe og videresælge så vil makemkv gøre arbejdet lynhurtigt. dvdfab, anydvdhd(koster penge) vil også kunne gøre arbejdet, men uanset hvad vil det tage tid hvis man begynder at ville "pille" i videoen for at presse det ned i størrelse for så skal computeren til at arbejde. Og afhængig af computerens kræfter vil det tage kortere eller længere tid. Nøjes man med at fjerne unødigt materiale og bare lader det oprindelige video være i fred, så er der absolut ingen problemer og det tager ikke særligt lang tid.


Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2016 kl. 18:10
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Jeg er ikke inde i juraen, hvorfor jeg overhovedet ikke forholder mig til, hvorvidt det er lovligt eller ej.

Det moralske ligger i, at jeg ikke kan se forskellen på det du vil gøre og at lave en ulovlig kopi.
Teoretisk set, kan du, med den metode du nævner, nøjes med at købe en film, og så sælge den til et familiemedlmem, som laver samme type kopi og sælger videre, til en anden som så fortsætter stilen etc.

Der sidder nogle mennesker, som lever af, at der bliver solgt film på en eller anden måde, og derfor kan jeg moralsk ikke stå inde for, at man laver en kopi og sælger. AF samme årsag slettede jeg også 400 film fra mit system, da jeg solgte lidt ud af  mine film.

Kan sagtens følge tankegangen, men Kulturministeriets vejledning er helt klar på området, der må laves en kopi af medier man selv ejer. Det originale medie må godt videresælges, og den digitale kopi må beholdes, som det fremgår af teksten, det er lovligt.
Til gengæld står der også, at det er ulovligt, at bryde en kopispærring på film. Så med andre ord, en dvd må ikke rippes, hvis den er kopisikret. Og hvilken dvd/bluray er ikke det?
En kopispærring må kun brydes, hvis spærringen umuliggører afspilning, men ikke med henblik på en kopiering.
Nedenstående saks fra Kulturministeriet :
"Det er desuden kun tilladt at fremstille digitale eksemplarer på baggrund af eksemplarer, som du ejer, dvs. du må ikke fremstille digitale kopier af film, som du har lånt eller lejet. Det afgørende er, om du ejer det originale eksemplar af filmen på kopieringstidspunktet. Hvis du efterfølgende sælger originalen, har det ikke betydning for lovligheden af kopien.
Det er ikke meningen, at kopispærringen skal forhindre dig i at se dine film, og du må derfor gerne bryde en kopispærring, hvis det er nødvendigt for at kunne afspille filmen. Derimod må du ikke bryde en kopispærring, hvis dit formål er at kopiere filmen – heller ikke selvom du kun vil lave kopien til personlig brug."



Redigeret af JeTex - 04-Januar-2016 kl. 18:11
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2016 kl. 19:17
Så det vil sige, os der ikke har en bluray afspiller det virker, kan trykt fjerne beskyttelsen? Og så rippe den?
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2016 kl. 23:59
T-Duck: kort sagt - nej det må du ikke.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2016 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

T-Duck: kort sagt - nej det må du ikke.
Jamen man må kopier ting der ikke er beskyttet, så når beskyttelsen er væk, så er det lovligt. For der står ingen steder om det
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2016 kl. 08:54
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

T-Duck: kort sagt - nej det må du ikke.
Jamen man må kopier ting der ikke er beskyttet, så når beskyttelsen er væk, så er det lovligt. For der står ingen steder om det
Problemet er blot, at der vel stort set ikke findes film på dvd og bluray uden kopispærring. Og hvis man fjerner kopisikringen, med henblik på kopiering, så har man foretaget en ulovlig handling.


Redigeret af JeTex - 05-Januar-2016 kl. 10:35
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu