recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVE HD Basics resultater forkerte med grøn filter?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVE HD Basics resultater forkerte med grøn filter?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Zavior Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 165
Direkte link til dette indlæg Emne: DVE HD Basics resultater forkerte med grøn filter?
    Sendt: 01-Januar-2010 kl. 23:47

Jeg har fornyligt forsøgt at kalibrere mit Sony LCD og projektor med DVE HD Basics via Blu-ray skive.

Jeg vil mene at jeg har fået kalibreret begge så godt jeg kan med sådan en skive. 

Jeg oplever dog at farvemønstret med det grønne filter viser forkerte grønne nuancer.

Jeg har forsøgt at illustrere det herunder: 

DVE uden filter

DVE Blå vises rigtig:

Rød vises også rigtig:

Grøn viser forkerte farvemønster(kun en eksempel ser ikke sådan ud):

Nogen som kan give en forklaring på hvorfor dette fremkommer? Eller om det er fejl i min kalibring som skaber dette? Kan nemlig ikke rette den grønne ind. :-/

Ikke at jeg er utilfreds med de kaliberet resultater da jeg vil mene at billedet er blevet en del bedre :-D

På forhånd tak!

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8683
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2010 kl. 08:49
Så vidt jeg husker nævnes det vist at det ikke er unormalt at alle tre farver kan rettes korrekt ind - specielt ikke med de normale brugertilgængelige indstillingsmuligheder.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2010 kl. 11:07

Det er en relativt normal fejl, som kan skyldes flere ting, men som du sandsynligvis ikke kan løse i dit setup. Fejlen ligger i dét man kalder farvedekodning, hvilket kort fortalt betyder at lysstyrken af de enkelte farver i forhold til hinanden er forkert. Desværre har de fleste displays ikke en justering af det, kun en "farve" kontrol der styrer mængden af alle farver på én gang, uden mulighed for at justere det individuelt. Årsagen kan som sagt være forskellige ting, men når kilden er blu-ray er der formentligt tale om at producenten, bevidst eller ubevidst, har valgt en skæv farvedekodning for at "kompensere" for en for høj farvetemperatur, eller skæve grundfarver. Hvis f.eks. den grønne farve ikke er mættet nok i grundfarven, kan det være en subjektiv fordel at gøre den lidt lysere i stedet. Det kaldes ofte for Green Push.

Bemærk at når du justerer på RGB gain/offset, justerer du IKKE på farven af rød, grøn og blå, men på sammenblandingen af dem. Der skal være et decideret CMS system, som skal give mulighed for at justere på lysstyrken af RGBCMY, hvis problemet skal løses fuldt ud, og det findes mig bekendt ikke (ikke implementeret ordentligt i hvert fald) på nogen af Sony's LCD projektorer. I dén forbindelse: Filtrene kan ikke bruges til at styre mætningen af farverne, kun styrken af farverne. At justere farvemætning præcist kræver måleudstyr.

Normalt justerer man farvestyrken ved hjælp af det blå filter (på displays hvor filtrene virker!), fordi blå er dén grundfarve hvis lysstyrke er længst fra den hvide, hvilket gør det nemmere at justere. Men det kræver faktisk at farvedekodningen er korrekt, det er i praksis vigtigere at den røde er forkert, så hvis man må vælge, er det oftest en fordel at sørge for at rød er så rigtig som muligt. Har man erfaring nok, vil man gøre det på øjemål i dén situation, eller hvis man har udstyret (og stadig erfaringen...), bruge målinger i stedet for filtrene, og forsøge at minimere fejlene. Det største problem er at mange nyere displays ikke er kompatible med farvefiltrene, så i praksis er brugen af farvefiltrene at betragte som en rettesnor der er bedre end ingenting, men ikke endegyldigt fakta.

Det korte af det lange er: Lev med det, og accepter at intet display er perfekt.
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2006
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2010 kl. 11:31
Jeg har "kalibreret" en del LCD-Skærme med DVE, og det er altid det samme. Den grønne farve har jeg ikke kunnet gengive korrekt, om det har været en billig eller dyr skærm (Øhm, Philips til 20000 Kr). Til gengæld kan selv de helt billige skærme vise blå og rød forholdsvis, eller helt korrekt på ovenstående illustrationer.

Redigeret af vasif - 02-Januar-2010 kl. 11:33
Til top
Zavior Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-April-2007
Point: 165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2010 kl. 16:41

Tak for de fine svar! :-D

Som sagt er jeg også godt tilfreds med de indstillinger som DVE har givet mig på mit Sony KDL 46W3000. Før kalibrering benyttede jeg mig af hdtvtest.co.uk D65 indstillinger.

Da jeg investeret i en Sonyo Z3000 ville jeg have indstillet det mere korrekt. Jeg har også benytte mig af Z3000 CMS til at indstille de rigtige farver men uden at ramme helt!

Jeg har idag også forsøgt at indstille de gamles Pioneer 50PDP5090 uden helt at ramme de rigtige farver i de grønne.

Men helt perfekt kan men ikke komme med DVE vil jeg tro :-) Det er dog bedre end standard indstillinger.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu