recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVE - Hjælp mig
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDVE - Hjælp mig

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 267
Direkte link til dette indlæg Emne: DVE - Hjælp mig
    Sendt: 30-November-2006 kl. 14:13
Har endelig fået DVE ind af brevsprækken. Skal bruges til at indstille mit N71.

Men pyha, det er ikke så simpelt som jeg troede. For det første er alt den konstante snak ved at drive mig til vanvid. For det andet, har jeg svært ved at forstå hvad han siger. Dette skyldes ikke at jeg er dårlig til engelsk, men derimod at jeg nok ikke forstår mange af de begreber der bruges.

Brightness: Som jeg forstår det, skal brightness sættes sådan at den yderste bjælke forsvinder, mens de den midterste og inderste bjælke stadig skal være synlig. Korrekt?

Contrast: Har jeg forstået det ret, hvis jeg skal holde mig helt fra at sætte noget ved den første contrast setting? Der siges i hvert fald noget med, at dette er til CRT skærme, og at andre display typer vil blive indstillet senere. Det jeg så bare ikke forstår er, at der stadig snakkes om CRT ved Contrast setting nr. 2.

Håber der en venlig sjæl der vil guide mig lidt igennem det.

På forhånd tak.

Redigeret af Hanga - 30-November-2006 kl. 14:16
Til top
FeTA Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2006 kl. 14:34
Hej med dig
Her kommer et link til en norsk side hvor der står lidt om kalibrering via DVE

http://avforum.no/forum/kalibrering-tweaking/14315-bildekali brering-hjelp-av-dve.html

Jeg kan desværre ikke tilføje hyperlink jeg ved ikke hvorfor, så der er fejl i linket der er et mellemrum i bildekalibrering der skal væk SORRY

Hilsen FeTA

Redigeret af FeTA - 30-November-2006 kl. 14:39
Til top
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2006 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af FeTA FeTA skrev:

Hej med dig
Her kommer et link til en norsk side hvor der står lidt om kalibrering via DVE

http://avforum.no/forum/kalibrering-tweaking/14315-bildekali brering-hjelp-av-dve.html

Jeg kan desværre ikke tilføje hyperlink jeg ved ikke hvorfor, så der er fejl i linket der er et mellemrum i bildekalibrering der skal væk SORRY

Hilsen FeTA

Tak tjekker det lige ud...

Redigeret af Hanga - 30-November-2006 kl. 14:57
Til top
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2006 kl. 15:34
Den hjalp, men har jeg har et problem med kontrasten. Selv med en kontrast på 100, kan jeg skimte de grå felter helt ud til kanten. Dette undrer mig utroligt meget, da jeg synes at kontrasten generelt plejer at blive skruet meget ned ved de kalibreringer jeg har set.

Nogen forslag?

De øvrige indstillinger jeg er havnet på er i øvrigt:

Kontrast: 80 (som sagt formentlig ikke korrekt indstillet)
Lysstyrke: 52
Skarphed: 12
Farve: 47

Bortset fra sparphed, stort set det samme som udgangspunktet. Og skarphed var jeg i forvejen klar over, skulle sænkes.

Redigeret af Hanga - 30-November-2006 kl. 16:07
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2006 kl. 21:10

Oprindeligt skrevet af Hanga Hanga skrev:

Den hjalp, men har jeg har et problem med kontrasten. Selv med en kontrast på 100, kan jeg skimte de grå felter helt ud til kanten. Dette undrer mig utroligt meget, da jeg synes at kontrasten generelt plejer at blive skruet meget ned ved de kalibreringer jeg har set.

Jeg kan ikke forklare dig _alt_ om hvordan man justerer kontrast optimalt i et forum-indlæg, det er mere kompliceret end som så (eller rettere: Kan være det). Men det korte af det lange er, at klipnings-punktet som man leder efter ved at kigge på om felterne forsvinder eller ej, ikke altid kan nås, og det er ikke altid klipnings-punktet der er den optimale indstilling. Det afhænger en del af konstruktionen af tv'et. Klipnings-punktet er den _maksimale_ anbefalede kontrast, og når du finder klipnings-punktet, så ved du at højere end dette må du under ingen omstændigheder indstille det. Herefter er opgaven så at finde ud af hvor den SÅ skal stå, for at billedet er optimalt - og dét er som sagt ikke helt så simpelt som det lyder. Den korte version: Kig på gråskalaen og se hvilken indstilling der giver det mest jævne forløb, uden misfarvninger af gråtonerne og uden blooming (uskarpe overgange). Samtidig skal du naturligvis sørge for at kontrasten er justeret højt nok til at du har den lysstyrke du føler du har brug for, alt efter lysforholdene i rummet.

CRT klipper ikke, derfor bruger man andre måder at fastlægge et CRT's maksimale kontrast på, men det er altid en god idé at kigge efter klipning alligevel, da et CRT med digital signalbehandling godt kan klippe. Præcist hvad de snakker om hvornår på DVE kan jeg dog ikke lige huske...

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2006 kl. 22:30
Tak for forklaringen Otto.

Hvad angår blooming, så er det noget der bliver snakket meget om DVE, og jeg har sådan set aldrig rigtigt kunne konstatere det, men det er jo sådan set bare en god ting, med mindre jeg simpelthen er for stor en spade til at kunne se det

Jeg skal lige have justeret nærmere imorgen, og vil forsøge at finde den mest glidende forløb i gråskalaen. Hvordan en misfarvning i en gråtone ser ud har jeg ingen anelse om, men må vel forsøge mig frem. Det bliver så dog først imorgen, da jeg virkelig burde ligge i sengen nu, da jeg har den fornøjelse at møde på arb. kl 04 hver morgen

Vender tilbage imorgen.
Til top
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2006 kl. 18:04
Puha synes det er svært... Anyway, jeg synes sådan set, at når jeg er indne for 70-90 er forløbet glidende, men kan godt være min opfattelse af glidende er forkert. Jeg endte på en kontrast på 88, som jeg til sidst blev enig med mig selv om, var det mest korrekte (kan også godt være jeg bare overbeviste mig selv om dette). Umiddelbart synes jeg jo det lyder højt, sammenlignet med hvad jeg har set andre kalibrere deres tv til.

Det skal lige siges, at jeg har indstillet under film profilen. Så lige nu er mine indstillinger:

Kontrast: 88
Lysstyrke: 58
Skarphed: 5
Farve: 47

Så vidt jeg kan se, er DNIe slået fra under film profilen (man kan i hvert fald ikke slå DNIe-demo til), imodsætning til de andre profiler. Nogen der ved om jeg har ret i dette?

Har også forsøgt at indstille den brugertilpassede profil, og her får jeg følgende:

Kontrast: 80
Lysstyrke: 52
Skarphed: 12
Farve: 50

Vedr. lysstyrke, skal man der sætte den til lige der hvor den yderste bjælke forsvinder, eller lige der hvor den inderste dukker op? Har hørt/læst begge dele.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu