|
DVE vs DVE HD Basics ? |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
lbm_ ![]() Bruger ![]() Oprettet: 19-April-2011 Status: Offline Point: 86 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 06-September-2012 kl. 20:16 |
Jeg har kigget lidt på disse kalibrerings skiver, for at få et bedre billede / bedre farver på skærmen.
Har især problemer med farverne på DVD / HTPC. Men hvad er forskellen. Kan se at den ene er DVD og den anden er Blu-Ray. DVE indeholder tilsyneladende også kalibrering til lyd, men hvad bør jeg vælge og hvorfor ?
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19818 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå, det er der du bor, så kan du da bare kigge forbi og låne en DVE (DVD) af mig.....
Klaus |
|
![]() |
|
Bor på sjælland, men tak for tilbudet. Har kun kigget på dem på nettet. :)
|
|
![]() |
|
bantam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-August-2006 Status: Offline Point: 1371 |
Der er reelt set ikke nogen testmønstre på DVE (eller andre testskiver), der kan hjælpe dig med indstilling af farverne uden brug af måleudstyr. Farvefiltre falder ikke rigtigt under denne kategori. Du kan næsten lige så godt prøve dig frem - og gerne med et billede på en anden eller samme skærm, som er gengivet nogenlunde eller mere korrekt fra en anden kilde. Hvis du har erfaring med, hvordan demoklippene på DVE (f.eks. restaurantscenen) skal se ud, når den gengives korrekt, kan det måske være en hjælp.
|
|
/lars
|
|
![]() |
|
Tak for inputs, det var dog ikke det jeg havde håbet.
Havde ellers læst godt om disse skiver, uden dog de overhoved kan måle sig med rigtig måleudstyr!.. Jeg synes jeg har prøvet at stille, men enten får jeg det helt skarpt, med meget stærke kontraster i farverne, eller også, så har jeg et billede hvor at der ligesom er en "hvid" film henover, for at gøre billedet blødere... (Og der er sateme mange indstillingsmuligheder på kassen)...
|
|
![]() |
|
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Jeg tror måske du lidt misforstår Bantam. En kalibreringsdisk kan godt bruges til at få visse grundindindstillinger på plads. F.eks kontrast, brithtness og skarphed, men den kan ikke bruges til at få farverne rigtige. I det mindste er det min erfaring at de farvefiltre der følger med til visse diske i praksis ikke fungerer ret godt.
Jeg skal skynde mig at sige at jeg ikke kan huske hvilke testbilleder der ligger på DVE, selvom jeg har haft den, så jeg ved ikke om den er det rigtige valg for dig. Kontakt evt brugeren "Otto J" via PB, han arbejder i Tape Connection som du selv linkede til og kan sikkert vejlede dig. MVH Redigeret af tvkartoffel - 07-September-2012 kl. 09:32 |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Jeg er nu ikke helt enig med Bantam i at skiverne ikke kan bruges uden målegrej. Man skal bare ikke forvente at skiven gør tingene for en. Man skal betragte det som et redskab, og som en vej til at blive klogere, hvilket vil hjælpe en til at blive bedre til at indstille. Jeg startede selv med at købe en test dvd (avia), og fik en masse aha-oplevelser der gjorde mig nysgerrig, og så udviklede det sig derfra. Hvis jeg ikke havde købt sådan en skive, så ville jeg formentligt aldrig have nået til at købe måleudstyr. Så jeg siger, kast dig ud i det, det værste der kan ske er at du lærer noget... Hvis du har en bluray afspiller skal du helt klart købe hd basics, der er også lydtests på den, men dens tutorial er meget mere lærerig.
Og mht at demo-sekvenserne er gode hvis man kender dem - det er de nemlig, men man lærer dem altså kun at kende ved at se dem... Så køb skiven og se de sekvenser på så meget grej som muligt. |
|
![]() |
|
bantam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-August-2006 Status: Offline Point: 1371 |
Det er korrekt, at det er farverne, som jeg snakkede om ovenfor. Derudover er jeg helt enig i Ottos betragtninger, og som han også udtrykker, er det vigtigt at prøve det af på forskellige setups for som minimum at skabe sin egen referenceramme.
|
|
/lars
|
|
![]() |
|
Har ikke Blu-Ray i HTPCen, og det er umiddelbart den jeg har det ringeste billede på...
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |