|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
DonJensen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 841 |
![]() Sendt: 08-Juni-2009 kl. 17:28 |
|
Jeg har lige fået mig en Mac Mini (1,83GHZ) som jeg vil bruge som mediacenter med PLEX, tilsluttet mit Pioneer 436XDE.
Da det "kun" har en DVI udgang, har jeg selvfølgelig købt en DVI til HDMI adaptor som jeg så bruger. Problemer er at jeg ikke kan få den rigtige opløsning, og billedet er derfor ikke tilpasset skærmen. Jeg har googlet det bedste jeg kunne, men har ikke kunne finde den rigtige løsning endnu, og søger derfor her iblandt mange med samme tv. |
||
![]() |
||
DonJensen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 841 |
![]() |
|
Please help me, jeg har ingen glæde af min mac mini som det er nu.
|
||
![]() |
||
RogueAgent ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Maj-2009 Status: Offline Point: 859 |
![]() |
|
Jeg mener 436 er 1024x768 - har du prøvet denne opløsning..?
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Jeg det har jeg, men den laver en 5% overscale når den har fået signal fra DVI |
||
![]() |
||
TwinX ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 05-December-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 30 |
![]() |
|
Sådan er det bare. Tror ikke man kan undgå overscale.
Jeg har selv mac og kører DVI -> HDMI på Panasonic PX80 der også har en opløsning på 1024x768. Jeg kører bare med std. for 720P opløsning og toppen og bunden bliver ikke vist når jeg er på desktop, men billedet er perfekt til film. Tror desværre ikke du kan bruge din skærm som en perfekt monitor og tror ikke der er noget at gøre ved det. Hvis man har brug for det, skal man gå efter FullHD :) |
||
![]() |
||
![]() |
|
Ok, det må jeg vel prøve så. Ellers kan de være at Plex kan nedjustere billedet for mig. |
||
![]() |
||
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
|
med switchres kan du sætte præcis den opløsning du ønsker på en skærm tilsluttet en mac, det er shareware dvs. hvis du inden periodens udløb finder præcis den opløsning du har brug for, bliver den gemt på kontrolpanelet så når du vælger at bruge switcres har du den ene specifikke opløsning til rådighed.. du kan altid gå tilbage til apples egne opløsninger.. du kan bare ikke ændre inde fra switchres.. der skal du betale de 14 usd for at kunne blive ved med det. Det er muligt at den måske kan hjælpe med dit problem Redigeret af rhsin - 15-Juni-2009 kl. 08:08 |
||
Mvh
René |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40548 |
![]() |
|
Bruger du Overscan, eller er det deaktiveret.? |
||
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
|
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
![]() |
|
Det er meningen at der skal være overscan på et tv. Der ligger txt-tv signalet og nogle gange vises mikrofonen også i dette område på gamle film.
Kun Bluray udgivelser og tilsvarende har ikke behov for overscan, da der på forhånd er taget højde for dette i materialet. Hvis det skulle lykkedes dig at køre 1024x768 og derved få 1:1 pixelmapping, så vil alt det som vises på skærmen blive trukket, da pixels på dit plasma er rektangulære. Så du bør bare vælge køre 720p (1280x720 pixels) og undgå problemerne. ![]() Dit pio er ikke skabt til at at være computermonitor, derfor skal det behandles som værende et tv med de tilhørende opløsninger og overscan. Redigeret af Cyberguyen - 15-Juni-2009 kl. 09:15 |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Det kan ikke deaktiveres på den skærm. Såvidt jeg husker, så kan man kun få 1:1 mapping ved VGA på den skærm, ved at køre 1024x768, og softwaren skal så kunne håndtere at afspille dén opløsning som 16:9. Fungerer med MCE, men ikke windows desktop - ingen anelse om hvordan det virker på MAC. Det bedste alternativ, hvis det er primært til video-afspilning, er at bruge 720P og så i grafikkortet lave "underscan", dvs. lave en sort kant rundt om billedet som tv'et så klipper væk. Redigeret af AV Precision - 15-Juni-2009 kl. 09:35 |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Det er forkert, overscan har ikke noget med text-tv at gøre, og mens det da godt kan være det skjuler en boomstang ind imellem, så er det nu en sidegevinst... Der er 625 linier i et PAL signal, hvoraf de 575/576 linier selve billedet, resten er såkaldt Blanking time, beregnet til at give elektronstrålen i et billedrør tid til at bevæge sig ned til næste linie eller næste billede. Hvor meget af de 575/576 linier du så reelt ser, det styres af overscan - men det ER altså en del af selve billedindholdet der skæres væk ved overscan. Det er også derfor du ikke kan overføre tekst-tv i et HDMI signal - dér overfører man reelt kun de 576 linier, ikke 625. Når man oftest har overscan på analoge signaler, er det fordi der meget ofte kan være støj i toppen eller bunden af billedet. Hvis materialet er produceret ordentligt (hvilket aldrig er en selvfølge), så er der ikke behov for overscan på digitale kilder, uanset opløsning. |
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
![]() |
|
Hej Otto, der er jeg for en gang skyld ikke enig med dig. Hvis jeg fjerner overscan på mit udstyr, så kommer txt-tv til syne i toppen. Det er selvom jeg kører over HDMI kabel. Jeg kører dvb-c ind igennem et mediecenter og videre i 720p til projektor med 1:1 pixelmapping, her er det synligt, hvis jeg ikke havde sort kant på mit lærred. De signaler som er alm. opskalleret SD har txt-tv i toppen, jeg har ikke lagt mærke til det på HD kanalerne. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |