|
|
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | |||||
kim olsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1384 |
![]() |
||||
jbl, 30k for 2 18" http://www.lydrommet.dk/dk/produkter/hojttalere/koncert-pa/jbl-custom-shop-subbass-til-vertec/
EQ, 15k for en 15" http://earthquakesound.dk/produkter/loesdele-til-diy/holees-15.aspx
så er vi oppe på 30k bare for enhederne alene... så skal der termilnaler dæmpematerialer, lim, skruer og træ til. Det er så under forudsætning af at man ikke vil bruge dobbeltkasser (2x2) eller gøre systemet flektibelt også (4x1). samtidigt er det uden slaveenheder. her skal så iberegnes en slaveenhed per aktiv enhed.
Men nu var diskussionen vist ikke hvor meget man kan eller vil bruge, men om hvad man skal lytte efter. beklager afsporingen.
|
|||||
Crown - there is no substitute.
|
|||||
![]() |
|||||
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() |
||||
Jeg skal ikke blande mig i konstruktionen af en sub i den forstand, for det ved jeg ikke så meget om. Dog ved jeg, at min sub er den absolut tungeste højtaler som jeg har, med den største højtaler membran, og er forsynet den absolut kraftigste forstærker i en enkelt kanal i mit setup. Ud fra Kims definition er det formentligt noget forfærdelig bras jeg har - det mener jeg så ikke
![]() Hvis jeg skal forsøge at svare på trådstarterens spørgsmål (lyd er uhyggeligt svært at forklare og definere), så ANTAGER jeg, at en mudret bas opstår i de tilfælde, hvor en sub i realiteten ikke er i stand til at følge med de basfrekvenser som den forsynes med, eller er forsynet med en forstærker (aktiv sub), som overbelastes og giver forvrængning i forhold til det lydniveau, som den er indstillet til, eller belastes med.
Desuden antager jeg, at det spiller ind hvad lytteren egentlig ønsker af aktiviteter fra sin sub. Nogle ønsker en meget overvælende bas, hvor man ikke er seer af en film - men næsten er deltager i filmen. I det sidste tilfælde er sub´en vel formentlig i volumen stillet ret højt, og man har vel forsynet sit lyd setup med en sub som er egnet (dimensioneret) til det formål.
Jeg ser ofte sub´s som har en relativ lille forstærker indbygget, måske på 500W eller derunder. Her kunne jeg egentlig godt forestille mig, at der i visse lydsituationer kunne opstå mudring, fordi der opstår forvrængning - suben er overbelastet - den blafre en kende.
Den stramme sub er for mig den sub, som er egnet til at gengive de bastoner, som forekommer i en given film. Og husk, at sub´en i realiteten kan blive fodret med bastoner af forskellige lavfrekvenser på stort set en gang - men som alligevel er i stand til hurtigt at omstille sig til de forskellige frekvenser, og dermed give et ret detaljeret lydindtryk.
Sub´en tager jo typisk over fra 80Hz og derunder, og din buldren kan meget nemt opstå, som du er inde på, ved resonans fra omgivelser. f.eks. har jeg en skøn gammel købmandsskænk stående ganske tæt ved min sub, og resonans herfra kan meget nemt spredes til resten af beboerne i opgangen. Dette problem er så løst ved et underlag af lydisolerende materiale under min sub. Min overbo har faktisk fortalt, at min bas kan (unden underlag), give ham en glimrende omrøring i hans kaffekop
![]() Mit eget setup høre ikke til de største, mit rum er ikke specielt stort - og kraftigt møbleret. Og mine krav til en sub er kun, at den gengiver bastoner i det omfang som er naturligt til en given aktivitet i en scene. Jeg er altså seer - og ikke deltager i en film.
Til trådstarteren, du må gøre op med dig selv hvad du egentlig ønsker af din sub, dimensionere den rigtigt ud fra din ønsker (måske en overdimensioneret enhed), og så der udfra udvælge nogle muligheder, og lytte til det som er interessant for dig.
God fornøjelse - det er ikke bare ![]() Redigeret af Hother - 18-Marts-2011 kl. 01:02 |
|||||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|||||
![]() |
|||||
kim olsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1384 |
![]() |
||||
hother, trådstarter snakker om bas generelt, og vist nok i højere grad i højttalere.
Det var mig der afsporede debatten over i subwoofere da jeg mener at det er her den dybe bas hører til. beklager hvis jeg har ledt andre på afveje.
|
|||||
|
|||||
![]() |
|||||
mfhansen82 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 23-Februar-2011 Sted: Kbh, Danmark Status: Offline Point: 460 |
![]() |
||||
Jamen, jeg har en Dali Basis 100 og et par Lektor 6. Jeg vil gerne kunne se film hvor jeg er deltager af filmen, som du snakker om. Jeg synes eksempelvis at scenen fra U-571 hvor de bliver tæppebombet af dybdevandsbomber virker meget overbevisende.
Men min sub er faktisk ikke skruet mere end 1/3 op og min delefrekvens er sat til 80 hz. Og den virker stadig til at give et rimeligt punch.
![]()
Det håber jeg ikke. Alle Dali's subs hele vejen op til Ikon MK2 sub er under 500W forstærker. Men forstærkerens størrelse må vel i den grad også afhænge af membranens størrelse og drift-styring.
Den er jeg med på, men hvordan lyder det. Hvordan registrerer man en stram bas, en blafrende og buldrende bas?
Når jeg eksempelvis spiller Red Letter Days med Nabiha, så er der en bestemt bastone som kommer specielt godt igennem. Men jeg kan ikke rigtig skelne om det er en buldrende bas eller en resonanstone.
Til ære for underboen hos os, har jeg også investeret i et sæt Argon dæmpende fødder og sat korkstykker under sub'ens gummifødder. Men jeg kan stadig mærke at gulvet "spiller" med, men mest ved musik. Jeg har dog på sin vis indskrænket det til hovedsagligt at komme fra fronterne. Derfor overvejer jeg at sætte et par korkstykker ind under Argon fødderne.
Nu har jeg allerede købt en sub og har ingen planer om at skifte den ud pt.
Men som sagt, jeg ville høre om i kunne sætte ord på hvad man skal lytte efter for at opdage en stram bas, buldrende etc. Især i forbindelse med musik. Redigeret af mfhansen82 - 18-Marts-2011 kl. 03:23 |
|||||
Mvh
Michael Hansen Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS ------------------------ Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround |
|||||
![]() |
|||||
Muele ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 747 |
![]() |
||||
Ok, jeg tog udgangspunkt i en højtaler af nogenlunde samme kaliber (størrelse) som jamoen til de 1499,-
Hvis vi skruer endnu en tand op og snakker de højtalere der spiller området foran orange scene op, så snakker vi selvfølgelig træ, skruer, jern, beton(?) osv for flere 100k. The sky is the limit.
Jeg tror ikke der er nogen der har ment at du løj, bare en smule uvidende/overdrivende måske. Men fejlen lå i at vi talte om højtalere af helt forskellig størrelse og karakter.
Og jeg er ikke et sekund i tvivl om at du ved meget mere om det end jeg gør.
Ud over vores lille sidetrack, er det en interessant tråd.
Der ligger meget i dimensioneringen af forstærker i forhold til højtaler. Kan forstærkeren blive FOR stor? (altså hvis man ikke skruer højere op end at der ikke opstår forvrængning)
|
|||||
![]() |
|||||
Slettet_120331 ![]() -- ![]() Oprettet: 10-Maj-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1123 |
![]() |
||||
Jeg har prøvet men kan ikke finde armeret krydsfiner nogen steder på nettet. Hvad er det armeret med? har aldrig hørt om det før. Skruer kommer næppe over 300kr, Hvis man bruger en liter lim (dunno hvor meget man bruger) så koster det 2600kr i de små pakker. Er ikke i tvivl om at prisen med enhed kan runde de 40k men det du skrev var
Med lidt overslag bliver det 30.000 kubikcentimer træ (håber jeg har regnet rigtigt ) Det dyreste jeg lige kunne finde var til 10øre per cm3 så det er 3.000kr. Men det er jo så heller ikke armeret som jeg ikke kunne finde. Så er der dæmpningsmateriale som jeg ikke har nogen ide om hvad koster. Beklager off-topic men synes ikke lige jeg kunne lade den hænge her. edit: Behøver ingen kviterring. Vil gerne tage dig på ordet, kan bare ikke se hvor den store pengesluger er henne. edit2: ..... tog 5x15" som 5 sider af en firkant hvor så den 6 side ikke skulle tælles med da mængden af træ der var betydeligt mindre fordi enheden skulle være der :) Troede vi snakkede om subs som folk reelt har i stuen (som har en kæreste/kone) Men kan se vi snakker forbi hinanden.
Redigeret af Briam - 18-Marts-2011 kl. 11:27 |
|||||
![]() |
|||||
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() |
||||
@mfhansen82, jeg misforstod vist dit spørgsmål - beklager
![]() Redigeret af Hother - 18-Marts-2011 kl. 10:17 |
|||||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|||||
![]() |
|||||
mfhansen82 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 23-Februar-2011 Sted: Kbh, Danmark Status: Offline Point: 460 |
![]() |
||||
Tja, ikke helt alligevel. Og under alle omstændigheder var det god info.
![]() |
|||||
Mvh
Michael Hansen Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS ------------------------ Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround |
|||||
![]() |
|||||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() |
||||
![]() ![]() |
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
![]() |
|||||
Mvh
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Det forholder sig faktisk omvendt, du tænker helt rigtigt, men du skal tænke på bil analogi igen.
forstærkere der kører lige på grænsen, kan risikerer at klippe, og det giver forvrængning / afbrænding af højttalere. jo mere power, jo mindre (meget forsimplet) belaster man forstærkeren, og jo mere overskud vil der være.
Nogle forstækrere har eks. en inbygget begrænser der gør at der altid er 10db's headroom, hvis der er mindre til rådighed, så skruer forstærkeren selv ned for udgangsniveauet.
|
|||||
|
|||||
![]() |
|||||
![]() |
||||
Det kan jeg faktisk heller ikke, men de lokale XL byg her i odense har det
Det kommer an på hvor mange du bruger og af hvilken kvalitet. Min egen har 200 rustfri i en ret stor tykkelse, fuldstændigt unødvendigt, men den oprindelige designer besluttede sig for en en anden enhed end den endte med at have. så man kan i teorien kan du gøre det for en 20'er, men det behøver ikke at det er hensigtsmæssigt.
Det kommer helt an på hvad man vil have, det kan gøres fra 40 til 1500 per kvadratmeter, alt efter om man vil have no name fra t hansen, eller som nogle få insisterer på at få originalt materiale fra en bestemt producent.
så har jeg formuleret mig forkert, det kan laves som to kasser med to enheder i hver, eller mest optimalt 4 kabinetter med hver sin enhed. Dette ændre naturligtvis kraftigt på hvor meget træ der skal bruges.
Det er skam også konstruktioner der står i hjem med koner og kærester det her, forskellen er nok om hvorvidt man har et rum til hifi, eller om det skal stå i stuen
Jeg kan se at min manglende præcisering af hvad jeg mente mht. kvantitet og størrelse har haft en afgørende betydning for at der er opstået misforståelser.
|
|||||
|
|||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |