recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dyb, stram, mudret, buldrende....
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDyb, stram, mudret, buldrende....

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 13:27
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er helt ude i skoven at påstå et DIY kabinet til en sub skal koste 40k. Og nu prøver du så at "pynte" på prisen ved at medregne enheden - dybt useriøst! Du kan sq bygge en dobbelt carport for de penge TongueLOL

hvis du ikke tror på mig, så kan du jo selv regne efter. en 21" eller 30" enhed kan hurtigt kræve min 700 liter kabinet, sandwich konstruktioner koster det dobbelte i træ, og man er nød til at bruge det stærkeste lim og de kraftigste skruer man kan få fingrene i, koblet med temmeligt store mænder dæmpemateriale.

enhederne var for at illusterer at et system med "dyb og stram gengivelse" altså ikke kan gøres for 10k.

jeg vil for øvrigt gerne have nummeret på en tømrer der kan bygge en dobbelt carport for 40k og nej, det er ikke en joke

Der er ingen tvivl om at man kan bygge et kabinet meget billigere end jeg har givet eksempler på, men skidtet skal jo også kunne holde til eks et par 18" jbl enheder, eller eq enheder på 50 kg stykket. hertil kommer de kræfter der afsættes i kabinettet når enhederne kører for fuld skrue.

min fejl er så at jeg nok har tænkt mere på reference sub end på hvad der i sin mest skrabede udgave er nødvendigt for at få en ordentlig bas. at spørgsmålet så egentlig drejer sig om hvad der skal lyttes efter, i en højttaler, og ikke hvad der kræves rent materielt tager jeg fuldt ud på min kappe.
Crown - there is no substitute.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4468
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 14:13
< ="utf-8">
Kim: JBL's 4645C eller 4642A kan fåes til hhv. 9k og ca 12k vejledende (eller deromkring - har ikke checket de præcise priser)... Så dyb og stram gengivelse kan sagtens fåes for omkring 10k. (Medmindre du snakker under 20hz - der kan de ikke følge med). EDIT: Men det kan de JBL enheder du linker til heller ikke - så går ikke ud fra <20hz er med i din reference-sub du snakker kabinet til).

Mht. mudret/stram/bulderbas, er min opfattelse:

Mudret/stram er IMO hinandens "modsætninger". En mudret bas sker som resultat af, at enheden ikke er i stand til at starte/stoppe hurtigt nok i forhold til signalet. Det kan være som konsekvens af en for tung enhed med for svag motor eller en for svag forstærker. 

Bulderbas forbinder jeg med en masse peaks grundet dårlig akustik. Det giver bestemte frekvenser et kæmpe boost og giver en buldrende dominerende bas.

Redigeret af Jonas_h - 18-Marts-2011 kl. 14:23
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

< ="utf-8">
Kim: JBL's 4645C eller 4642A kan fåes til hhv. 9k og ca 12k vejledende (eller deromkring - har ikke checket de præcise priser)... Så dyb og stram gengivelse kan sagtens fåes for omkring 10k. (Medmindre du snakker under 20hz - der kan de ikke følge med). EDIT: Men det kan de JBL enheder du linker til heller ikke - så går ikke ud fra <20hz er med i din reference-sub du snakker kabinet til).

Mht. mudret/stram/bulderbas, er min opfattelse:

Mudret/stram er IMO hinandens "modsætninger". En mudret bas sker som resultat af, at enheden ikke er i stand til at starte/stoppe hurtigt nok i forhold til signalet. Det kan være som konsekvens af en for tung enhed med for svag motor eller en for svag forstærker. 

Bulderbas forbinder jeg med en masse peaks grundet dårlig akustik. Det giver bestemte frekvenser et kæmpe boost og giver en buldrende dominerende bas.
Okay.. Så er vi enige om hvad bulderbas er. Det oplever jeg fra tid til anden. Det er nemlig helt bestemte lydpeaks i bassen som bliver kraftigt forstærket.
Nu er vores lejlighed heller ikke det bedste akustiske rum. Klapper man hårdt kommer der en grim efterklang. Væggen hvor højttalerne står er stort set en stor bar murstens væg og bagvæggen med surroundhøjttalere og lytteposition er en blød gasbetonvæg. Vi har dog et par reoler, to sofaer, gulvtæppe og bord, men jeg overvejer at sætte et par billeder op eller noget i den retning.

Kender du et musiknummer man kan lytte til, for at finde forskellen imellem mudret/stram bas? Jeg tænker især på noget i retning af Eagles' Long Road Out of Eden eller Gary Moore's Stille Got the Blues. Smile

Redigeret af mfhansen82 - 18-Marts-2011 kl. 14:36
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
mureren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Oktober-2005
Sted: Silkeborg
Point: 710
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 15:22
Jeg vil HELT VILDT gerne sælge byggematerialer til Kim Olsen Big smile
Mvh. Mureren

"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Okay.. Så er vi enige om hvad bulderbas er. Det oplever jeg fra tid til anden. Det er nemlig helt bestemte lydpeaks i bassen som bliver kraftigt forstærket.
Nu er vores lejlighed heller ikke det bedste akustiske rum. Klapper man hårdt kommer der en grim efterklang. Væggen hvor højttalerne står er stort set en stor bar murstens væg og bagvæggen med surroundhøjttalere og lytteposition er en blød gasbetonvæg. Vi har dog et par reoler, to sofaer, gulvtæppe og bord, men jeg overvejer at sætte et par billeder op eller noget i den retning.

Kender du et musiknummer man kan lytte til, for at finde forskellen imellem mudret/stram bas? Jeg tænker især på noget i retning af Eagles' Long Road Out of Eden eller Gary Moore's Stille Got the Blues. Smile

Det er faktisk nemmest at høre, hvor en bas og trommer spiller i samme takt. Så skal man klart kunne skelne, hvad der er stortromme, og hvad der er bas. Prøv fx at høre nummeret Time med Pink Floyd (Dark Side Of The Moon, 3. nummer). Efter cirka et minut (efter de øredøvende vækkeure) kommer en forspil med trommer, percussion, bas og guitar. Når det spilles højt, og bassen ikke er ordentligt styret, kan det nemt lyde mudret; men det skal lyde stramt som en tætsiddende trikot med masser af luft mellem de dybe instrumenter.
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Men fejlen lå i at vi talte om højtalere af helt forskellig størrelse og karakter.

Ud over vores lille sidetrack, er det en interessant tråd.
Der ligger meget i dimensioneringen af forstærker i forhold til højtaler. Kan forstærkeren blive FOR stor? (altså hvis man ikke skruer højere op end at der ikke opstår forvrængning)

Det forholder sig faktisk omvendt, du tænker helt rigtigt, men du skal tænke på bil analogi igen.

forstærkere der kører lige på grænsen, kan risikerer at klippe, og det giver forvrængning / afbrænding af højttalere. jo mere power, jo mindre (meget forsimplet) belaster man forstærkeren, og jo mere overskud vil der være.

Nogle forstækrere har eks. en inbygget begrænser der gør at der altid er 10db's headroom, hvis der er mindre til rådighed, så skruer forstærkeren selv ned for udgangsniveauet. 

Jeg er med på at forstæreren ikke må være for lille. En overanstrengt forstærker kan ikke styre højtalerne. Især ikke bassen. Men kan den blive for stor? Hvis ellers impedansen passer?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19815
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Jeg er med på at forstæreren ikke må være for lille. En overanstrengt forstærker kan ikke styre højtalerne. Især ikke bassen. Men kan den blive for stor? Hvis ellers impedansen passer?

Forstærkeren kan ikke blive for stor.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 17:29
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Det er faktisk nemmest at høre, hvor en bas og trommer spiller i samme takt. Så skal man klart kunne skelne, hvad der er stortromme, og hvad der er bas. Prøv fx at høre nummeret Time med Pink Floyd (Dark Side Of The Moon, 3. nummer). Efter cirka et minut (efter de øredøvende vækkeure) kommer en forspil med trommer, percussion, bas og guitar. Når det spilles højt, og bassen ikke er ordentligt styret, kan det nemt lyde mudret; men det skal lyde stramt som en tætsiddende trikot med masser af luft mellem de dybe instrumenter.
Jeg har lige lyttet til nummeret. Jeg synes ikke at storetromme og bas på noget tidspunkt mudrede sammen, men ligefrem at kalde det meget veldefineret, det ved jeg ikke. Jeg hørte også i samme omgang Hotel California. Der er storetromme og bas langt mere veldefineret eller stram, hvis vi skal holde os til terminologien.
Det samme gælder egentlig for long road out of eden og still got the blues. Smile

Men jeg er bestemt blevet klogere på hvad det dækker over. Så er spørgsmålet bare hvordan jeg for "kvalt" de peaks der er. Spiller jeg "vi skal nok få gjort en mand ud af dig" med danser med drenge er det særligt tydeligt. I starten buldrer bassen godt med.
Vi skal med tiden have sat billeder op, men jeg tror nu ikke alligevel jeg får tilladelse til at sætte rockfon plader op eller lign. Wink
Vi skal også have sat gardiner op på et tidspunkt.
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2011 kl. 10:06

Men min mening med indlægget var nu mere, om jeg kunne få et par af jer til at sætte ord på hvad man skal lytte efter, for at afgøre om bassen er mudret, buldrende etc.

Dit spørgsmål kan ikke besvares. Og hvis det endelig skal besvares, så må det være, at du kan kun vide det, hvis du ved det. (Det lyder åndsvagt, men det giver mening, fordi):

En mudret bas forudsætter, at du ved, hvad en ikke-mudret bas er. Hvis du aldrig har hørt lige præcis den bas før, som du lige sidder og lytter til, så aner du ikke hvordan den skal lyde, og dermed har du ingen som helst reference. Men selve lyden (oplevelsen) kan godt give dig et indre billede af, hvad det er der foregår.

Eksempelvis, du sidder og lytter til en trommeslager, som sidder og hamre på stortrommen. Lyden kan du få et indre billede af, en følelse eller fornemmelse, hvordan fodpedalen rammer trommeskindet, og det giver en vis lyd,

Lyden kan du så oversætte til et grafisk billede (igen et indre billede), hvor du forestiller dig, at det nu ikke er en stortromme, men derimod en skarp tyng streg, der tegnes i et grafisk program på computeren (eller penselstrøg på et maleri). Og så kommer vi til det egentlige formål med dette.
Denne skarpe tynde streg definere du (i dit indre) som værende reference for, hvor "mudret" det er. Jo skarpere og jo mere præcist optegnet, desto mindre "mudret". Alternativ er, du forestiller dig, hvor skarp/glat/ren denne streg er, eller om den er strøget ud med en pensel/spray.

Det er den måde jeg selv vurder lyd på, og det kan bruges rigtig godt, hvis man studerer det nærmere, og virkelig tænker i detaljer. Det betyder også, at meget af det man hører, det kassere man ganske enkelt, eller definere det som værende bras, simpelthen fordi man har et andet billede af, hvordan man selv synes det bør lyde.

Det størreste problem kommer, når man skal finde årsagen til det. Og her kan det kun lade sig gøre, hvis du ved, hvordan det SKAL lyde. Du vil famle i blinde (udskifte højtalere, forstærkere, kabler og alt muligt andet), og ikke have en jordisk chance for at ramme det rigtige, uanset hvor mange penge du poster i dit anlæg. Men du kan derimod ramme noget, som du synes lyder rigtigt (eller mere rigtigt).

Jeg har en lille fordel, (eller rettere, jeg havde), dengang jeg lavede musik. Jeg kendte min reference og vidste præcis, hvordan den skulle lyde, ihvertfald på mit anlæg/studie. Så ved hjælp af dette, så kunne jeg dømme andres anlæg ud fra min egen reference. Ikke fordi det var specielt morsomt, men fordi det er ekstremt interessant at opleve, hvor forskelligt den samme reference faktisk kan lyde. Jeg har sågar oplevet at min egen reference har lydt bedre på en andens anlæg end mit eget. Det er her hvor man bider sig selv i læben og tænker, fu***! Embarrassed

Men jeg havde og har stadigvæk ikke nogen som helst chance for at vide, hvordan andres værker skal lyde. Jeg har kun en ide om det ud fra en erfaring og de billeder jeg danner mig i mit indre, når jeg lytter til lydene.

Eksempelvis sad jeg og så RH - FOTR i foregårs og selvom jeg havde skruet langt ned, så virkede det som om at bassen "buldrede", men jeg er bare i tvivl om det ikke er meningen.
Det er fordi du ingen reference har. Du er nødt til at lytte til, om du selv synes det lyder rigtigt, om du tror det skal lyde sådan.
Alternativ skal du ud og lave sammenligninger med samme lyd på andre anlæg, og finde det du synes lyder mest rigtigt. (Det er den måde man finder nyt anlæg på).

Og engang imellem når jeg lytter musik er der et par særlige basfrekvenser der fremhæves meget kraftigt, nærmest som om hele lejligheden synger med.

Igen, du mangler reference. Men det er klart, hvis det lyder helt skævt, så bør du undersøge, om det måske skal være anderledes, og dermed forsøge finde årsagen. Det kunne også være optagelsen det er galt med.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2011 kl. 10:19

Det er faktisk nemmest at høre, hvor en bas og trommer spiller i samme takt. Så skal man klart kunne skelne, hvad der er stortromme, og hvad der er bas.

I relation til mit forrige indlæg for få minutter siden, så må jeg sige, at ovenstående er helt dit eget postulat. Men det beskriver meget godt min pointe med forrige indlæg. Det er nemlig din helt egen vurdering af, hvad du mener. Problemet er bare, du har ingen reference at forholde dig til. Du vil med det postulat, fejlbedømme udfatteligt meget musik, fordi du aner ikke, om intensionerne med lige præcis det musik, netop er, at du ikke skal kunne skelne imellem dem.

Men du gør intet som helst galt i at have den mening. Det er faktisk den helt rigtig måde, for dig, for det er jo (oftest) også dig, der skal betale for det. Så hvis du synes Time skal lyde sådan, så er det sådan et anlæg du skal have. Du skal bare huske, vi er måske nogen, som netop synes det lyder bedst, når bas og trommer falder sammen Wink

Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2011 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er faktisk nemmest at høre, hvor en bas og trommer spiller i samme takt. Så skal man klart kunne skelne, hvad der er stortromme, og hvad der er bas.

I relation til mit forrige indlæg for få minutter siden, så må jeg sige, at ovenstående er helt dit eget postulat. Men det beskriver meget godt min pointe med forrige indlæg. Det er nemlig din helt egen vurdering af, hvad du mener. Problemet er bare, du har ingen reference at forholde dig til. Du vil med det postulat, fejlbedømme udfatteligt meget musik, fordi du aner ikke, om intensionerne med lige præcis det musik, netop er, at du ikke skal kunne skelne imellem dem.

Men du gør intet som helst galt i at have den mening. Det er faktisk den helt rigtig måde, for dig, for det er jo (oftest) også dig, der skal betale for det. Så hvis du synes Time skal lyde sådan, så er det sådan et anlæg du skal have. Du skal bare huske, vi er måske nogen, som netop synes det lyder bedst, når bas og trommer falder sammen Wink

Nu bliver det nemt til en gang pindehuggeri - alternativt til en diskussion, der ender med, at enhver er sin reference nærmest. Og i mine øjne holder det ikke at påstå, at man kun ved, hvordan det skal lyde, hvis man 1) selv har frembragt musikken eller 2) har været i studiet/rummet, mens musikken blev indspillet. Det er for så vidt sandt nok, men er et ubrugeligt råd for 99 procent af os.

Det er muligt, at nogen mener, det lyder bedst, hvis bas og trommer er mudret sammen, men trådstarter efterspørger, hvordan man definerer en stram og ikke mudrende bas, og det mener jeg, at Time er et udmærket eksempel på. Jeg har hørt nummeret på B&W's helt store 800 D spændt for et sæt Classé monoblokke, og her var der utrolig klar afstand mellem stortrommeanslagene og basanslagene. Hører jeg nummeret på et dårligt anlæg bliver de to instrumenter mundret sammen. Jeg tager ikke stilling til, om det lyder bedre (hvad jeg i øvrigt synes, det ikke gør), men blot at det er en fint pejlemærke. 

Det kan jo også være, at man foretrækker et penselstrøg fremfor en tynd streg.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2011 kl. 10:48

Så er spørgsmålet bare hvordan jeg for "kvalt" de peaks der er. Spiller jeg "vi skal nok få gjort en mand ud af dig" med danser med drenge er det særligt tydeligt. I starten buldrer bassen godt med.

Hvorfor tror du de skal kvæles?
Det nummer du henviser til, har netop en meget "mudret" indledning, (netop her ville jeg have foretrukket en meget kraftigere skarphed). Prøv at lyt til bas og stor tromme på det nummer. Skift bagefter til nummeret "Hvor længe vil du ydmyge dig", fra samme CD. Bemærk, at her er både bas og stor tromme meget mere skarp. Det får mig til at tro, at det netop er ganske bevidst, da jeg ikke tror Klaus Kjellerup har skiftet stortromme numrene imellem, han har måske valgt at stramme den op, (eller det er redigeret). Bassen er derimod skiftet eller slået hårdere. Jeg er lidt i tvivl om, hvad der er akustisk instrumenter, så det kan snyde lidt. (Ikke at det gør nogen forskel på resultatet).

Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu