recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dybde bag lærred
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dybde bag lærred

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
The_Joshua Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér The_Joshua Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dybde bag lærred
    Sendt: 12-December-2021 kl. 12:56
Hej Forum

Jeg går med overvejelsen af skifte mine satellitter i biografen ud. Der er ikke plads ved siden af lærredet og derfor bliver det, såfremt det skal realiseres, bag lærredet.

Hvor meget plads skal jeg kalkulere med bag lærredet, jeg tænker jeg selvfølgelig på hvor lav en dybde kan jeg få fornuftige højtalere i?

Jeg havde håbet på max 30 cm ml. bagvæg og skillevæg og dertil kommer der nok ca. 2 cm ift. hvor langt lærredet stikker ud fra væggen.

Mvh

Chris
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2021 kl. 16:17
Mine LCR er 27 cm dybe, så det kan sagtens lade sig gøre. Kamfilter-effekt kan dog blive en udfordring, som du lige skal have med i overvejelserne.

Edit: hov, du skriver "mellem bagvæg og skillevæg" - planlægger du at benytte bafflevæg?


Redigeret af jacobe - 12-December-2021 kl. 16:19
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
The_Joshua Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér The_Joshua Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2021 kl. 16:47
Det er egentlig ikke en del af ideen. Ideen er egentlig "bare" at have et hulrum mellem bagvæg og så lærred (som så vil kræve en udskiftning), hvor kabler og højtalere kan gemmes af vejen.

Vil det give et akustikproblem?


Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2021 kl. 17:22
Har du noget som helst på bagvæggen i form af dæmpning?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2021 kl. 18:51
jeg bruger XTZ spirit 6 som LCR, de er super gode og ikke andet end 14cm i dybden
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
The_Joshua Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér The_Joshua Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2021 kl. 21:44
nej, jeg har ingen dæmpning af bagvæg lige pt, da det er ydervæggen lærredet hænger på. Jeg har dæmpning langs sidevægge og bagerst i bio i kraft af hjemmelavede absorbere.

Så jeg kan fornemme at projektet ville blive bedre af en rigtig bafflewall bag lærredet hvor højtalerne (dem jeg finder) kan stå i.
Jeg målte lige og kan til nød komme op på ca 40 cm fra ydervæg til skillevæg. Men jeg kan også fornemme jeg kan få udmærkede højtalere der kan stå i den dybde.

Er der nogle issues med fugt hvis man lukker helt af med isolering ml. Ydervæg og skillevæg som jeg ser det er det hvad man gør med bafflewall. Huset er fra 2013.

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2021 kl. 22:59
Oprindeligt skrevet af The_Joshua The_Joshua skrev:

Hvor meget plads skal jeg kalkulere med bag lærredet, jeg tænker jeg selvfølgelig på hvor lav en dybde kan jeg få fornuftige højtalere i?

Kommer an på dine højttalere og dit lærred. 

Højttalere: Hvor dybe er de? Har de en port? Hvis ja, hvor er porten?

Lærred: Har du et perforeret lærred, kræver det en vis afstand mellem lærred og højttalere. Et vævet lærred har ikke samme krav og kan placeres tættere på.

Bonus til beslutningen: Planer om opgradering på et tidspunkt? Så hav det med i tankerne.


Til top
The_Joshua Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér The_Joshua Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2021 kl. 16:53
Jeg har ikke kigget på lærred endnu, så den betragtning er da også relevant om det er perforeret eller vævet.

Jeg gætter på det perforerede er det billigste ;-) Hvilken respektafstand skal jeg arbejde med hvis det skal være den løsning?

Hvor har I jeres lærreder fra? Jeg har købt mit hos Priebe og de havde også transparente lærreder dengang, men er i tvivl om de stadig handler med private.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2021 kl. 17:27
Tror faktisk vævet er billigst - men er ikke sikker. 

Jeg har altid haft vævet, så er ikke helt stærk i hvilken afstand fra perforeret der er optimal. Har hørt alt fra 10-30cm. Prøv at google lidt hvis det er dét lærredet du ska have.

Men som du nok kan høre, så bør du finde ud af lærred+højttalere.. Og så kan du planlægge byggeri efter. 
Til top
The_Joshua Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér The_Joshua Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2021 kl. 15:14
Ok, nu har jeg læst op rundt omkring og er nået til den konklusion at det bliver bafflewall i stil med dem jeg har set herinde.

Hvis jeg indretter den med Sub/sub's direkte på gulvet er der vel ikke behov for at aflaste bafflevæggen mod betonmurene?
@jonas_h, hvordan placerede du dine højtalere i væggen? På selvstændige podier?
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2021 kl. 16:53
Jeg kommer også til at lave bafflewall næste gang jeg skal lave bio. Så smal som muligt så der lige er plads til subs i dybten

Til top
The_Joshua Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér The_Joshua Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2021 kl. 17:00
ja den har jeg også været inde at se på, den er nice 😊
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu