|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
tjensen02 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 15-December-2005 Status: Offline Point: 244 |
![]() Sendt: 23-April-2006 kl. 18:55 |
|
Ved ikke om det er det rigtige forum men Kunne ikke lige finde et andet Hvis man skal lave mellemtone og diskant skal man jo bruge elektrolyt men hvad skal man bruge for at lave en bas mørkere eller dybere. Har selv afstemt mine diskanter og mellemtone med elektrolytter men ved bare ikke hvad jeg skal bruge til bassen |
||
![]() |
||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|
For at afskære delefrekvens i toppen og dermed regulere bassens virkeområde bruges spoler. simpelt trevejs delefilter: 1. diskantens nedre frekvenser skæres i bunden med en kondensator Afhængig ved hvilken frekvens der ønskes at skære bruges spoler og kondensatorer i forskellige størrelser. Evt. bruges modstande i forskellige størrelser til at regulere og kompensere følsomhed af de enkelte højttalerenheder i forhold til hinanden. se meget mere her: http://www.danskaudioteknik.dk/sites/delefilteret.htm PS: du kan ikke gøre en bas "dybere" - bassens egen frekvensgang har en nedre grænse den er istand til at gengive, denne kan ikke gøres dybere med delefilterkomponenter, men du kan regulere hvor langt op i mellemtoneområdet bassen skal spille og dermed få bassen til at spille mere med, til en vis grænse. Skal man gøre bassen dybere eller kraftigere skal man arbejde med kabinettets udformning og type, eks. større kabinet, basrefleks fremfor lukket kabinet o.lign. kan øge bassens effektivit. Men et kabinet skal være nøje afstemt med basenhedens karakteristik for at give den rigtige lyd, så er det er ikke helt så simpelt som bare at øge volumen på kabinettet. Du kan evt. ringe og snakke med dansk audioteknik - de ved rigtig meget derinde og er meget behjælpelige - det var de ihvertfald i gamle dage da jeg selv designede og byggede højttalere.
Redigeret af spawn - 23-April-2006 kl. 19:33 |
||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
||
![]() |
||
Joho ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 25-Juli-2004 Sted: 2100, Denmark Status: Offline Point: 272 |
![]() |
|
Man bruger en kondensator for at filtrere bas væk fra en diskantenhed og en spole for at filtrere diskant fra en basenhed. |
||
Med god hilsen
John |
||
![]() |
||
Carser ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
![]() |
|
Spoler. Og til mellemtone i øvrigt ikke kun 'lytter. Det er IKKE "afstemning", men fusk, du laver m.h.t. mellemtone. Elektrolytkondensatorer kan man også søge at undgå - de har store tolerancer og holder ikke specifikationerne konstant, de kan simpelthen tørre ud. Og så lyder de heller ikke altid så godt. De har dog en fordel: De er billige! Der er en meget at vide og beregne m.h.t. delefiltre, og jeg har tidligere læst indlæg fra dig om billige og ændrede højttalere, efterlysninger om diagram over forstærker m.m. Hvis du hverken kan eller vil betale for gode højttalere (vi har været inde på en subwoofer) og en bedre forstærker eller har viden nok til at modificere, hvad du nu har, må du studere elektronik og du bør nok også være på gymnasieniveau e.l. m.h.t. matematik - et vigtigt støttefag for elektronikken. Du kan jo lægge ud med at søge på "beregning af delefiltre" på nettet eller "cross-over networks" hvis du er go' til engelsk. Måske finder du noget, der kan hjælpe dig i gang. Ellers er der udgivet faglitteratur om emnerne. Redigeret af Carser - 23-April-2006 kl. 20:03 |
||
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. ![]() |
||
![]() |
||
tjensen02 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 15-December-2005 Status: Offline Point: 244 |
![]() |
|
Tak for svaret
jo men det er slet ikke fordi jeg ikke vil give mange penge for en god højtaler og jeg vil gerne have at det lyder godt men det er bare sjovt at lave det selv og prøve sig lidt ad hvordan det hele virker. Jeg har lavet radioer siden jeg var lille hvis de gik i stykker og har fået rigtig mange til og virke og også med komponent fejl. Jeg har ingen uddannelse og det hele er næsten helt selvlært men jag har aldrig sådan lavet noget ved højtalere så det er jeg så i gang med at udforske |
||
![]() |
||
![]() |
|
tak for svaret og linket det vil jeg harve kikket på, har lige gemt siden |
||
![]() |
||
enand ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Januar-2006 Status: Offline Point: 819 |
![]() |
|
Hvis du "ikke lige kunne finde et andet forum" må du af uransalige årsager have overset www.hifi4all.dk. Der er svar på alt hvad du måtte have at spørge om vedr. højttalere.
Mvh. |
||
![]() |
||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
|
Måske kunne man tilføje at man egntlig godt kan lave en bas "dybere" eller få den til at spille højere. Lad os forestille os at vi har et 2 vejs system hvor diskanten spiller for højt. Det giver jo, sagt omvendt, en svagere bas når man spiller. De 2 enheder skal have samme følsomhed feks 90 db.
Ved at dæmpe diskanten kan man så få følsomheden til at passe, så frekvensgangen bliver mere lineær. Det kan gøres med faste trådviklede modstande eller et Lpad på diskanten. Impedansen (feks 8ohm) skal bibeholdes, men det sker automatisk for et lpad (8 ohm) Men modstande på en mellemtone dur ikke rigtigt fordi effekten er for høj, det samme gælder naturligvis i langt højere grad for en bas. Der er også andre grunde til at en bas ikke kan dæmpes. Manglene styring af basenheden feks. Jamen jeg modsiger ikke det der allerede er sagt, jeg tilføjer bare lidt. ![]() Mvh Ken |
||
![]() |
||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
|
Og så skal man ikke lave hjemmebyggede højtalere hvis man ikke har forstand på det. det er forholdsvist let at brænde en forstæker af hvis man laver et forkert sammensat delefilter. Feks kan et impedansdyk tage livet af en forstærker på et øjeblik hvis man skruer op.
Jeg anbefaler ikke at nogen experimenterer hvis de ikke ved hvad de gør helt præsist. det kan meget let blive en dyr løsning. Hjemmebygget er ikke altid "billigere" Mvh Ken |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |