recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - EARC forbindelse - løst
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

EARC forbindelse - løst

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Benny From Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 11-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 816
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benny From Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: EARC forbindelse - løst
    Sendt: 30-September-2021 kl. 09:06
Jeg forstår ikke rigtigt hvordan tilslutningen/indstillingen via EARC virker, så derfor håber på lidt hjælp til tilslutningen

Jeg har følgende hardware:

Yamaha rx - D485 
Panasonic tx hz551000e
Fibia Tv boks Aities 7410x
Logitech harmony 950 med HUB
HDMI kabel 2.1

Jeg bruger Logigtech til at betjene enhederne med, jeg har lavet følgende aktiviteter på Logitech: se TV og hør radio

Jeg har tidligere overfladisk forsøgt, at tilslutte EARC for at hente lyd fra TVét til forstærkeren, men det gav nogle problemer. idet tv boksen ville ikke slukke, og det kunne ikke lade sig gøre, at skifte til radio, og forstærkeren troede at der var tilsluttet en HDMI forbindelse når jeg udelukkende skulle høre radio.

Grunden til at jeg vil have lyd fra TV til Receiveren er at jeg vil se nogle film fra en USB disk som bliver sat i TVét

Hvor og hvorfor går det galt, kan I hjælpe mig videre ??






Redigeret af Benny From - 27-Oktober-2021 kl. 12:00
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2021 kl. 09:53
HDMI ARC/eARC er lydforbindelsen. Det som styrer sluk/tænd mv. er såkaldt HDMI CEC. Det er to forskellige ting – men så alligevel ikke helt.

Der er et par faktorer er være opmærksom på i din opsætning. Din Yamaha receiver understøtter som udgangspunkt kun HDMI ARC – forgængeren til eARC – og ARC kræver at CEC er aktiveret. Den nyere eARC-standard kan derimod køre uden CEC aktiveret. eARC er så vidt jeg kan se kommet til din Yamaha receiver med en ny firmware. Hvis du har firmwaren installeret så burde du kunne slå HDMI CEC fra på bl.a. Panasonic TV (de kalder CEC for Viera Link) og receiver, så enhederne ikke længere tænder/slukker over CEC, men stadig kan sende lyd fra TV til receiver over eARC-forbindelsen.

Herefter kan du opsætte din Logitech til at udføre de opgaver, som du ønsker.
Til top
Benny From Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 11-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 816
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benny From Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2021 kl. 07:58
Tak for svaret, som virker tilforladeligt

Men jeg har forsøgt at slå Viera linket fra, på panasonic tv, men jeg får ingen lyd fra usb disken, og når jeg skifter aktivitet på logitechen fra tv og høre radio, så slukker recieveren sammen med tv boks og Panasonic tv

Det vil sige, at når viera er slået fra, og jeg ser tv, og vil skifte direkte over til radioen, så slukker alle enheder
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2021 kl. 14:39
Har du seneste firmware installeret på din Yamaha receiver?

Hvis Logitech slukker for enhederne, når Viera Link er deaktiveret, så må det være noget der skal justeres i indstillinger for Logitech fjernbetjeningen.


Til top
Benny From Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 11-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 816
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benny From Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2021 kl. 14:54
Hej rasmus

Jeg har installeet ver. 178, som burde være den seneste opdtaring, som kom her i sommer
Til top
Benny From Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 11-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 816
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benny From Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2021 kl. 12:03
Problemet er blevet løst, det var tilsyneladende mit HDMI kabel som alligevel var for gammelt, problemet blev løst da jeg satte HDMI 2.1 imellem tv og receiver

Men nu jeg alligevel et tillægs spørsmål - vil det gavne noget som helst at sætte nyt HDMI 2.1 kabel imellem min Fibia Tv boks og recieveren ?

Jeg er godt klar over, at lyd signalet der kommer ud af TV boksen til reciveren ikke bliver bedre, men alligevel


Redigeret af Benny From - 27-Oktober-2021 kl. 12:08
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2021 kl. 12:55
 Hvis lyd og billede er fejlfrit overført så kan jeg ikke se mening med at skifte.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2021 kl. 14:18
Godt det blev løst. Nej umiddelbart vinder du ikke noget med nyt kabel mellem Fibia boks og receiver da de ikke spiller en rolle i eARC-kæden.

eARC kræver ganske rigtig et særligt kabel, da der skal være datakanal i. Det er der i de såkaldte "Ultra High Speed" samt "High Speed with Ethernet" certificerede kabler. De regulære "High Speed" kabler virker ikke til eARC.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu