recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - effekt eller ekstra sub
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

effekt eller ekstra sub

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
moler Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: effekt eller ekstra sub
    Sendt: 09-April-2019 kl. 13:17
Hej

jeg går og tænker i opgradering af mit anlæg. MK sound mp 150 II serien med en mk x10 sub.

Jeg har en Yamaha rx a-3050 og tænker enten at købe en effektforstærker til de 3 front eller en ekstra sub så jeg kører med 2 subs.

Hvad tænker i vil gavne mest i en 18m2 hjemmebio?

Jeg har kig på en emotiva gen 3 effektforstærker fra av connection. En ny x10 er der ikke lige plads til i budgettet men vil så vente på en brugt hvis det giver mest mening
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2019 kl. 14:17
På 18m2 burde der være effekt nok i din 3050.

2 subs er klart at fortrække så bassen er med ligeligt fordelt på dine lytte positioner, uden at kende til dine præferencer for bio lyd, så tror jeg du vil få mere ud af en ekstra MK X10.

Har i øvrigt selv haft et par stykker MK X12 med hjemme, sikken nogle store kasser.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
moler Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2019 kl. 14:24
jeg vægter nok punch fra sub mest. Har en antimode koblet til og den tager godt nok lidt af punch men har efter forskellige indstillinger givet en mere præcis bas. Har dog læst flere steder at mine Mk mp 150 der er 4ohm vil komme til sin ret med ekstra power. Derfor er jeg lidt i tvivl  
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2019 kl. 17:27
Højttalere kræver kun "meget power" hvis man skruer højt op ;-)

Om du skal vælge det ene eller andet, eller overhovedet noget kommer vel an på hvad der "mangler". Måske kan du få mere ud af at sætte noget akustik dæmpning op, hvis ikke allerede du har det.



Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2019 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af moler moler skrev:

jeg vægter nok punch fra sub mest. Har en antimode koblet til og den tager godt nok lidt af punch men har efter forskellige indstillinger givet en mere præcis bas. Har dog læst flere steder at mine Mk mp 150 der er 4ohm vil komme til sin ret med ekstra power. Derfor er jeg lidt i tvivl  

Ja, det har jeg også været ude i men faktum er at de små enheder bare ikke giver meget punch. Korrekt placerede og eq’et subs giver meget mere punch efter min mening og med 2 kan du opnå endnu bedre placering. 

Jeg deler selv ved 120hz frem for 80hz for at få mere lyd fra mine 2 x 15” subs. Det lyder bedre her synes jeg. 

Så nej, jeg ville helt sikkert kigge sub frem for effekt. Jeg ville først kigge effekt hvis jeg synes at lyden blev for skarp/skinger hvis jeg var dig


Redigeret af Berdel - 09-April-2019 kl. 17:41
Til top
moler Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2019 kl. 18:03
Tak for svar. Syntes jo egentlig at de spiller fantastisk så var nysgerrig om de ville spille endnu bedre med ekstra power😀

Jeg vil vente på at der dukker en brugt x10 op. Anyone??😁
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2019 kl. 20:09
Oprindeligt skrevet af moler moler skrev:

Tak for svar. Syntes jo egentlig at de spiller fantastisk så var nysgerrig om de ville spille endnu bedre med ekstra power😀

Jeg vil vente på at der dukker en brugt x10 op. Anyone??😁
Hvilken crossover benytter?
Hvor er din sub placeret? Er den sat der f.eks. efter kravle teknikken?
Har du efter justeret på YPAO efter auto Calibration f.eks. Distance og EQ? Og dine højtalere står til small?
Når du fyre den af, hvor højt står din Master volume f.eks -25 -20 -15 etc.?

Hvis jeg f.eks. ser Transformers på -5db Master volume, så skal jeg op og lægge mine beton teglsten på plads, og efter 30 min. ved det output så bliver man sgu lidt træt... det bliver mine naboer nede af vejen sgu ogsåConfusedCry


Redigeret af Potter - 09-April-2019 kl. 20:10
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
moler Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2019 kl. 10:43
jeg kører først antimode og derefter ypao. ypao sætter mine front til 120hz og center til 80. Jeg har sat dem alle til 100hz.

jeg spiller sjældent højere end -27 i starwars og vistnok også transformers helt ned til -22 da lyden på dem åbenbart er lagt lavere. På Yamaha er reference volume vist nok -17 og ikke nul Wacko

ifølge din signatur så har du jo også 2 monster subs :) de skulle gerne give lidt mere spark end en enkelt X10 Wink
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2019 kl. 18:54
Helt klart en eller flere subs. Kører pt. selv med 4 stk. 12" ported THX subs som er kalibreret med MSO (multi sub optimizer). I mit rum har det givet en liniær frekvenskurve i de laveste frekevenser i alle lytte positioner og det kan virkeligt høres.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2019 kl. 08:21
Hvis din Yamaha er indstillet til at reference er -17db og du sætter volume på -22db, så spiller du tordnende højt... Er du sikker på det er indstillet sådan? Så har du brug for både effeltforstærker og flere subs! :)

Men er enig med de andre. En ekstra sub tilføjer så meget ekstra potentiale for god bas.
Til top
moler Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2019 kl. 08:39

Jeg mener at da jeg i sin tid legede med radio shack level meter og AVIA disk at jeg endte på -17 for at ramme 75db.

 9 ud af 10 film  er jeg på -27-28 og det er rimeligt højt :) men især starwars skal jeg skrue meget op for.



The equaliser on Yamaha receivers can be set to the following:

  • FLAT: this is the default. You should set this if you listen to a lot of TV, not just movies or you listen below reference level (around -17 volume on Yamaha receivers, 0 volume on THX and Audyssey enabled receivers) and your room has lots of soft furnishings.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2019 kl. 09:16
Lyder mærkeligt i mine ører. Synes godt nok heller ikke han formulerer sig præcist i den artikel. Er de -17 tilknyttet "reference level" eller er de -17 tilknyttet "below reference level"?

Men det er en nem test: Sæt Yamaha på 0db, start dens test-toner og mål i lyttepositionen.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu