|
Effektforstærker eller ej? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
bony ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2007 Sted: Fredensborg Status: Offline Point: 358 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 10-November-2013 kl. 21:13 |
|
Hej alle,
Jeg har lige et hurtigt spørgsmål, da jeg har spekuleret over en ting. :) Hvis man påtænker at koble en effektforstærker til en receiver, har receiverens power så indflydelse på lyden eller er det ene og alene effektforstærkeren der overtager? Spekulationen stammer fra, at min nuværende Onkyo 606 står til at ryge på pension efter fem års tro tjeneste, da jeg er gået tilbage til gulvhøjttalere og derfor mangler lidt muskler. Jeg er blevet lidt varm på Yamahas AVANTAGE serie, da de har hvad jeg søger. Features, god lyd, god byggekvalitet og så er de slet ikke slemme for øjnene at kigge på. Da jeg lige nu bor i en mindre lejlighed med dertilhørende lille stue, er det dog begrænset hvad jeg har brug for af power. Derfor vil en RX-A830 være fin til mit nuværende behov, men kan på sigt vise sig at være mangelfuld i fremtiden. Da jeg ikke har erfaring med ekstra effekt, kan spørgsmålet sagtens virke dumt, men bær da over med mig. Spekulationen og spørgsmålet går på om man vil ende med det samme udgangspunkt ved at koble en tilfældig effektforstærker til to forskellige modeller af receivere, f.eks. en RX-A830 og en RX-A2030? Når jeg sidder og tænker scenariet i gennem, så kan jeg sagtens forestille mig, at den ekstra power i 2030 vil kunne give lidt ekstra, men ved tilkobling af en effektforstærker af god kvalitet, vil man da opnå noget nævneværdigt..? Med venlig hilsen Bony
|
||
—
|
||
![]() |
||
Denraretiger ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Januar-2013 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 551 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hvis forforstærker delen i begge modeller er ens vil du ikke vinde noget når først en ekffekt blok er koblet til.
|
||
![]() |
||
bony ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2007 Sted: Fredensborg Status: Offline Point: 358 |
|
Lad mig lige forstå dig ret. Fiktivt eksempel: Man tager to NAD M25'ere og kobler dem til henholdsvis en A830 og en A2030, men opnår alligevel samme slutresultat? Eller hvad mener du..? :)
|
||
—
|
||
![]() |
||
fiskerendk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
|
Når du kobler en effektforstærker på linjeudgangen fra din receiver som man gør så ja så er det effektforstærkeren der bestemmer hvor meget effekt der skal ud uanset hvilken receiver du satte på. Da effekttrinnet aldrig bliver brugt når du ikke kobler højtaleren til for.
|
||
![]() |
||
|
Tak for svar. Svaret overrasker mig dog meget, for så har jeg umiddelbart lidt svært ved at forstå baggrunden for at købe en kraftigere receiver i f.eks. AVANTAGE-serien, hvis man alligevel påtænker at tilkoble en effektforstærker.
I så fald kan jeg ihvertfald sagtens nøjes med en RX-A830 og så kan jeg jo altid supplere med en effektforstærker hvis behovet skulle vise sig engang i fremtiden.
![]() |
||
—
|
||
![]() |
||
Denraretiger ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Januar-2013 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 551 |
|
Nu ved vi jo ikke om forforstærkerdelen, surround processor er ens i de to omtalte modeller. Udover det kan der være forskel på udstyrs liste i antal indgange, udgange, indbygget AirPlay, kalibrerings system osv osv. Men valget kan falde på den kraftige netop for at kunne undgå at skulle koble effektblokke på eller nøjes med blokke til fronterne. |
||
![]() |
||
therazz ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 07-Januar-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 529 |
|
- og her bryder jeg så ind med et afledt spørgsmål, hvilken effekt forstærker vil i anbefale til en Onkyo tx 1007 som driver disse højttalere fra Pioneer:
http://www.pioneer.eu/images/products/speakers/pioneer/sh810vw_detailpage.jpg Mener de hedder Pioneer 810 (jeg har hele pakken - og de spiller fantastisk)
|
||
![]() |
||
|
Det var selvfølgelig et tænkt eksempel sat lidt på kanten, men valget af netop A830 og A2030 skyldtes, at man måtte formode at de stort set var ens, lige med undtagelse af udgangseffekten. ![]() I min tidligere spekulation havde jeg derfor svært ved at forstå bevæggrunden for, at vælge en kraftigere receiver indenfor en bestemt modelserie, så længe der var pre-out til en effektblok. Jeg må derfor konkludere, at forskellen på de to receivere skal være mere end blot power for at det giver mening at investere i en større model, hvis man i sidste ende alligevel har planer om at tilslutte en effektblok. Det får mig til at tænke på en anden ting? Kan det ske, at det er lidt et status symbol at have en effektblok tilkoblet sit anlæg? Det kan selvfølgelig skyldes størrelsen og behovet for luft omkring sig, men man ser ofte at effektforstærkeren (eller måske endda i flertal), står frit fremme til skue. Oftest koblet til i forvejen meget kraftige forstærkere, der når alt kommer til alt, måske slet ikke har behov for den yderligere hjælp til at trække højttalerne. Hvad tænker i..? Er det lidt en potensforlænger til et i forvejen fedt anlæg, der kan give enhver HIFI-entusiast øjeblikkelig hard on..?
![]() Redigeret af bony - 13-November-2013 kl. 11:55 |
||
—
|
||
![]() |
||
fiskerendk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
|
Bony. Potens forlængere eller ej men man kan principielt aldrig få for meget power. Jo mere effekt jo længere er man fra forvrængning. Og nogle store højtalere har måske en effekt på 250-500w også vil det ikke skade at have en forstærker der kan levere det samme. tror bare de færreste receivere kan levere som min. 2x250W Rms og med surr. Endnu mere.
|
||
![]() |
||
Leviathan.jk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 26-April-2009 Sted: Købrnhavn Status: Offline Point: 823 |
|
Nu har jeg ikke fulgt meget med i Yamahas nyeste serie, men hvorfor må man formode, at de er ens bortset fra effekten? Forforstærkerkredsløbene, DACs etc. kan vel sagtens også være bedre i den større model?
|
||
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
||
![]() |
||
|
Men er det så rigtigt forstået, at mere power vil give mere kontrol over musikken, selv ved en lav volumen? For så giver det selvfølgelig mening. Sorry, but i'm still learning here.
![]() |
||
—
|
||
![]() |
||
|
Indrømmet, jeg har ikke nærstuderet de nøjagtige forskelle, men omvendt, så har jeg heller ikke kunne finde nogle påstande der modsagde det. Alle specifikationer jeg har læst og sammenlignet af de to har været ens, lige med undtagelse af udgangseffekten. Men det ville selvfølgelig ikke undre mig hvis jeg tog fejl. Jeg håber at jeg tager fejl, der er jo trods alt et par tusind til forskel på de to. Ovenstående skal heller ikke ses som en konstatering, generalisering eller andet i den dur, men ene og alene et tankeeksperiment der, overdrivelse fremmer forståelsen, har holdt mig vågen om natten.
![]() |
||
—
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |