recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Effektforstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Effektforstærker

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2013 kl. 00:39
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Hvis det er opdradering af lyden i surround du søger, synes jeg ikke det giver meget mening at gå efter en stereo effektforstærker. Så skal du have fat i mindst en 3-kanals effekt, da centeren i surround er vigtigst (sammen med sub). Men som Mufti skrev er pengene nok givet bedre ud ved at få en bedre sub end en effektforstærker (hvis det altså er surroundlyden du vil fobedre).

Hvis du vil have bedre stereolyd, giver det god mening med en stereoforstærker med HT bypass. 
Centeren er ikke vigtig, da lyden kan med godt resultat sendes til venstre og højre fronter.
Til top
jan203 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: dk
Point: 761
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jan203 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2013 kl. 01:19
Jeg vil nu mene at alle højtaler er lige vigtig hvis det skal spille godt
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.
Til top
Bassekat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-August-2012
Point: 340
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bassekat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2013 kl. 01:32
I surroundsammenhæng sker 70-80 % i centeren, så at sige den ikke er så vigtig er vist at overdrive en kende Big smile

At højre/venstre kan simulere en center er rigtigt nok, men det kommer aldrig op på højde med en separat center der hænger godt sammen med højre/venstre og spiller i fase på alle enhederne Wink
Til top
Wish Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Juni-2010
Point: 207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wish Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2013 kl. 07:10
Sorry, det er faktisk Zensor 7 jeg har som fronter. Dali Sub E-12 som subwoofer.

Planen er at skifte dem ud med Mentor 6 (eller andet i prisklassen, er ikke fast besluttet) på et tidspunkt.

Nogen der har kommentarer til de forstærkere jeg har kigget på?

Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2013 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Hvis det er opdradering af lyden i surround du søger, synes jeg ikke det giver meget mening at gå efter en stereo effektforstærker. Så skal du have fat i mindst en 3-kanals effekt, da centeren i surround er vigtigst (sammen med sub). Men som Mufti skrev er pengene nok givet bedre ud ved at få en bedre sub end en effektforstærker (hvis det altså er surroundlyden du vil fobedre).

Hvis du vil have bedre stereolyd, giver det god mening med en stereoforstærker med HT bypass. 
Centeren er ikke vigtig, da lyden kan med godt resultat sendes til venstre og højre fronter.
Det er jeg så bestemt ikke enig med dig i, som Bassekat skriver er det ca. 70% af lyden, der kommer fra centeren. Men hvorfor nævner du denne mulighed, når nu trådstarter HAR en center?
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2013 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Sorry, det er faktisk Zensor 7 jeg har som fronter. Dali Sub E-12 som subwoofer.

Planen er at skifte dem ud med Mentor 6 (eller andet i prisklassen, er ikke fast besluttet) på et tidspunkt.

Jeg er lidt usikker på, hvad det er helt præcist du gerne vil opgradere? Er det stereo eller surroundlyden? Jeg ville mene højttalerne eller subben ville være det bedste at opgradere i dit tilfælde, men hvis det skal være elektronikken, ville jeg som sagt finde en stereoforstærker med HT bypass (Så vidt jeg husker har Peachtree lavet sådan en, bare ikke lige den du linker til). Hvis det er surround du vil forbedre, ville jeg gå efter en effekt, der opgraderer mere end bare fronterne. Hvis jeg skal pege på en af dine forslag, ville jeg selv gå efter tre Vincent monoblokke Wink  
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2013 kl. 11:10

Jeg er lidt usikker på, hvad det er helt præcist du gerne vil opgradere? Er det stereo eller surroundlyden? Jeg ville mene højttalerne eller subben ville være det bedste at opgradere i dit tilfælde, men hvis det skal være elektronikken, ville jeg som sagt finde en stereoforstærker med HT bypass (Så vidt jeg husker har Peachtree lavet sådan en, bare ikke lige den du linker til). Hvis det er surround du vil forbedre, ville jeg gå efter en effekt, der opgraderer mere end bare fronterne. Hvis jeg skal pege på en af dine forslag, ville jeg selv gå efter tre Vincent monoblokke Wink  
Godt at få tråden tilbage på på sporet.

Du skal nok tænke hvad det er du vil forbedre.

Din forstærker er pænt strømstærk, så er enig med at du måske skal kigge på højtaler og sub.

Til top
Wish Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Juni-2010
Point: 207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wish Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2013 kl. 11:25
Det er primært surround lyden jeg gerne vil forbedre.

Det skal ikke forstås sådan at jeg udelukker alle andre forstærkere end dem jeg nævner, jeg er skam meget åben for forslag.

Men efter jeres kyndige input kan det være at jeg skal vende min opmærksomhed mod højttalerne istedet...
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Point: 1130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2013 kl. 18:21

Med dine fremtidige planer vil det være en god ide med effektforstærker. Og kan jo også høres på en zensor 7.
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Marts-2012
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2013 kl. 19:44

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Det er jeg så bestemt ikke enig med dig i, som Bassekat skriver er det ca. 70% af lyden, der kommer fra centeren. Men hvorfor nævner du denne mulighed, når nu trådstarter HAR en center?
Jeg nævner det grundet dette indlæg:

"Hvis det er opdradering af lyden i surround du søger, synes jeg ikke det giver meget mening at gå efter en stereo effektforstærker. Så skal du have fat i mindst en 3-kanals effekt, da centeren i surround er vigtigst (sammen med sub). Men som Mufti skrev er pengene nok givet bedre ud ved at få en bedre sub end en effektforstærker (hvis det altså er surroundlyden du vil fobedre). "

Jeg syntes at centeren er en forringelse, og syntes det ikke vil være godt at bruge penge på en forstærker dertil. De kunne istedet for bedre bruges på en god forstærker med to kanaler i bedre kvalitet.

Derfor mit indlæg så trådstarter kunne genoverveje sin center. Jeg ved at mange aldrig har prøvet at lytte til anlægget uden centeren og med lyden kanaliceret ud til venstre og højre kanal.
Jeg havde en oplevelse i hifiklubben i Lyngby. Jeg var inde fordi jeg overvejede for og imod en center. Jeg spurgte derinde og fik en masse rosende forklaringer på hvorfor man skal bruge en center højtaler. Vedkomne havde selv lige fået et større anlæg. Jeg spurgte om han havde prøvet at lytte til sit anlæg uden centeren. Det havde han nu ikke og hvorfor skulle han det. Nu var den jo købt og den var dyr.......

Jeg lægger op til, at man skal prøve sig frem og ikke bare gøre hvad man plejer. Og prøve før man udskifter sit grej.
Til top
Bassekat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-August-2012
Point: 340
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bassekat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2013 kl. 20:32
Jeg har bevidst kørt uden center i et års tid da jeg også "troede" at centeren var det dårlige led.

Men efter at ha prøvet både med og uden i lang tid og fundet en center som matcher og spiller i fase på alle enhederne (absolut ikke en hverdagsting Big smile ) er jeg slet ikke i tvivl.

Når jeg nævner centerhøjttaler, så er det selvfølgelig i surroundsammenhæng og kun til filmbrug / tv osv, selvom nogle både spiller musik i 3 og 5 kanaler.

Men de fleste centerhøjttalere med en bas/mellemtone på hver side af en diskant, gør tit mere skade en gavn.
Der kan dog reddes en del ved at stille den på højkant.

En god løsning kunne være en god 2 vejs højttaler på hver side af skærmen og er det projektor/lærred så stille dem med ca 1 meter i mellem.

Koblingen af de 2-vejs højttalere kan være seriekobling hvis ikke man er sikker på forstærkeren kan trække en parallelkobling på centerkanalen.

Men den rigtige center eller 2 gode 2.vejs højttalere placeret som nævnt, er flere klasser bedre end ingen center.

Igen skal de centerhøjttalerne, uanset hvilke, spille i fase på alle enhederne ellers ødelægger centeren meget mere end den gavner - Måske er det det der er problemet for mange Wink

Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2013 kl. 22:42
Jeg har prøvet at køre uden center flere gange. På mange forskellige processore. Og konklusionen er den samme. Ja - hvis man ikke har tre identiske fronter er samspillet klart bedre bare med to fronter...ingen center. Men det er på bekostning af dynamik. Samtlige af de processore jeg har hørt , har tabt dynamik i samme øjeblik at lyden skal downmixet væk fra centeren. Meridian. Lexicon. Primare. Alle processor havde den samme tendens. Hvad der sker , ved jeg ikke...måske noget med fasen . Så det handler om tradeoffs. For mig vil valget være umuligt . JEG ville have svært ved at skulle leve med nogle af delene......når man nu ved hvor godt det kan være
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu