recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Effektforstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Effektforstærker

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2013 kl. 23:37
@ Wish

Jeg tror du er vokset fra dine Zensor. Glem effekten og kig nye højtalere. Køb en effekt den dag du ikke har behov for at spørge til råds om du burde, først da vil du føle du får hvad du betaler for.

Ang. diskussionen om vigtigheden af visse højtalere i surround, så burde den i mine øjne begrænses til 5.x vs 7.x.. Alt andet er omsonst og handler om hvad man kan leve med.. Man kan lære at leve med et ben, men det er bare ikke lige så optimalt som to.

Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Point: 1130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2013 kl. 23:39
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Jeg har prøvet at køre uden center flere gange. På mange forskellige processore. Og konklusionen er den samme. Ja - hvis man ikke har tre identiske fronter er samspillet klart bedre bare med to fronter...ingen center. Men det er på bekostning af dynamik. Samtlige af de processore jeg har hørt , har tabt dynamik i samme øjeblik at lyden skal downmixet væk fra centeren. Meridian. Lexicon. Primare. Alle processor havde den samme tendens. Hvad der sker , ved jeg ikke...måske noget med fasen . Så det handler om tradeoffs. For mig vil valget være umuligt . JEG ville have svært ved at skulle leve med nogle af delene......når man nu ved hvor godt det kan være

Min erfaring er at hvis du ikke har plads til en STOOOOR center (tæt på dine fronter i str.) er det bedre uden.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 00:02
@ Mr. Claude

Er man til seriøs surround, så er 3 ens LCR det man skal have. Som JEG ser det, så er der 3 fronter i surround.
Til top
Bassekat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-August-2012
Point: 340
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bassekat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 00:08
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:

@ Mr. Claude

Er man til seriøs surround, så er 3 ens LCR det man skal have. Som JEG ser det, så er der 3 fronter i surround.

Er man ordentlig seriøs er der ens HT hele vejen rundt Wink
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 00:22
@ Bassekat

Jeg er mere eller mindre enig. At vi så opfatter lyd der kommer bagfra og fra siden anderledes gør dog der kan "snydes" her i modsætning til fronterne. Desværre er det bare de absolut færreste systemer der skruet sammen og solgt sådan - ens hele vejen, og man ser det stort set ikke i mainstream segmentet.. Det gør det problematisk..
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2011
Point: 517
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 08:05
Hej.

Jeg har selvsamme receiver, hvor jeg har en Emotiva XPA-5 på til center kanal og fronter. Det giver et klart løft med 200 nogenlunde solide watt kontinuerligt til disse højttalere. Der ER mere punch og kontant afregning med den effekt, end uden! Det kan sagtens høres og mærkes.

Des mere god effekt højttalere får, des bedre reaktion på indkommende signal!

En sub vil dog derimod give noget mere punch. Men til stereo/musik, ville jeg nok vælge en effekt, da dine højttalereikke spiller bedre af den grund, da det kun vil "høres" sådan, da en sub pludselig er indblandet.

Mellemtone vil med mere uforvrænget effekt kunne give eks. Bedre lydbillede, større, flottere.. Etc. Det ændrer en sub ikke på.
Til top
Wish Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Juni-2010
Point: 207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wish Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 08:08
Igen mange tak for de mange svar, det er fedt med så meget respons.

Som jeg også har observeret andre steder på nettet er her lidt delte meninger om værdien af sådan en opgradering.

Jeg vil holde alle jeres råd i tankerne når jeg kigger effekt, men jeg tror I ka' ha' ret mht. højttalerne.

Jeg får heldigvis snart mulighed for opgradere til noget i tidligere nævnte klasse. For eksempel har Dali's Mentor-serie jo også en center-højttaler i en ganske fin størrelse Smile

Til top
Wish Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Juni-2010
Point: 207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wish Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 08:10
Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

Hej.

Jeg har selvsamme receiver, hvor jeg har en Emotiva XPA-5 på til center kanal og fronter. Det giver et klart løft med 200 nogenlunde solide watt kontinuerligt til disse højttalere. Der ER mere punch og kontant afregning med den effekt, end uden! Det kan sagtens høres og mærkes.

En sub vil dog derimod give noget mere punch. Men til stereo/musik, ville jeg nok vælge en effekt, da dine højttalereikke spiller bedre af den grund, da det kun vil "høres" sådan, da en sub pludselig er indblandet.

Mellemtone vil med mere uforvrænget effekt kunne give eks. Bedre lydbillede, større, flottere.. Etc. Det ændrer en sub ikke på.

Lyder da interessant!

Hvilke højttalere bruger du?

Hvad har du betalt for Emotiva'en?

Jeg har allerede en sub... eller mener du at jeg skulle tilføje en og lave "5.2"?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 08:16
Sjovt nok har jeg;

Mentor 6 LE (til salg ;-) )

Samt Mentor Vokal. (Dejlig basse).

Gav 5000kr for Emotivaen/3 måneder gammel.

Er du interesseret i Mentor 6LE, så sig til.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 08:24
Link til mentor 6le/emotiva. :-)

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=90800&PN=1&TPN=4
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 08:26
Mht. Sub. Hvis en er nok, umiddelbart, så ikke ændre det. (Læste ikke du havde en i forvejen)
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 08:52
Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

Hej.

Onkyo TX-NR818 er opgivet til 7 x 180 w i 8ohm. Altså 10% mindre effekt. Jeg tvivler på den helt store gevinst. Det er muligt at Emotiva har andre og måske bedre lydegenskaber end Onkyo.

Trådstarter skriver at han vil forbedre surround.

Nej for subben kører på sin egen forstærker. Den kan dog aflaste sidehøjtalere/forstærker i de allerdybste toner og dermed give bedre lyd.

Hvis trådstarter vil opgradere mener jeg at største gevinst i hans tilfælde opnås på højtalerne.

Redigeret af Mufti - 26-Juli-2013 kl. 08:55
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu