recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Eksternt lydkort
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEksternt lydkort

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 13:35
Patriarken :

"
Med det sagt ville jeg til enhver tid vælge en IKKE elektrisk forbindelse fra en PC til AMP....DVS Toslink, og så kan det stort set være ligegyldigt hvilket lydkort du vælger.... Dertil kommer at du alligevel ikke har mere end 5.1....Så er SPDIF vel godt nok er det ikke det?"

spdif > toslink > optisk kan kun vidre sende 2 kanaler så når man sender 5.1 HD lyd via den måde, komprimere det lyden og av resiveren opkomprimere det igen...
spdif kan ikke anbefales til HD lyd overhoved, da der er begrænsninger på den bitrate som kan overføres.

jeg kender desvære ikke noget til PC kort i den klasse som du søger

Redigeret af henrik-t - 23-Januar-2009 kl. 13:38
+100HD Film
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Kan du forklare mig hvorfor der er et marked for seperate spdif-lydkort som koster mere end et bundkort med onboardlyd, hvis du mener valg af lydkort med spdif er ligegyldigt?

Nej, det kan jeg ikke. Jeg vil til enhver tid påstå at der ikke er særlig stor forskel fra lydkort til lydkort når du kører SP/DIF. Nogle producenter har jo udover SPDIF andre ting at tilbyde, som fx ordentlige drivere der er nemme og fleksible at bruge etc... 

Men der skal nok være en der begynder Jitter debatten... SP/DIF er en utrolig fleksibel standard, men som alt andet har den også downsides... Men du har jo muligheden for fuldstændig at isolere dig fra elektrisk støj med SP/DIF via Toslink. En PC sagtens kan introducere støj mv på COAX signalkabler der enten kører Analogt eller Coaxialt SPDIF(Elektrisk)

Hvis man er fineschmecker.....Så er USB i øvrigt en lortestandard til lydkort...Firewire er klart at foretrække pga latency og båndbreddereservation.
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
- Dark Nebula - Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-December-2008
Point: 109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 13:42
spdif > toslink > optisk kan kun vidre sende 2 kanaler så når man sender 5.1 HD lyd via den måde, komprimere det lyden og av resiveren opkomprimere det igen... spdif kan ikke anbefales til HD lyd overhoved, da der er begrænsninger på den bitrate som kan overføres.

Det er sikkert det mb1søger at kunne udnytte HD-lyden

Redigeret af - Dark Nebula - - 23-Januar-2009 kl. 13:45
Diablo 3 On It's Way

Now Four Characters:

|| Barb. || Witch Doc. || The Wizard || The Monk ||
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af henrik-t henrik-t skrev:

Patriarken :

"
Med det sagt ville jeg til enhver tid vælge en IKKE elektrisk forbindelse fra en PC til AMP....DVS Toslink, og så kan det stort set være ligegyldigt hvilket lydkort du vælger.... Dertil kommer at du alligevel ikke har mere end 5.1....Så er SPDIF vel godt nok er det ikke det?"

spdif > toslink > optisk kan kun vidre sende 2 kanaler så når man sender 5.1 HD lyd via den måde, komprimere det lyden og av resiveren opkomprimere det igen...
spdif kan ikke anbefales til HD lyd overhoved, da der er begrænsninger på den bitrate som kan overføres.

Jeg er klar over at der er bitratebegrænsninger på SP/DIF....Men det er nu en del af Bluray standarden at der skal være et 5.1 AC3 eller 2.0 AC3 spor når der findes fx LPCM 7.1 eller DTS MASTER på disken.

5.1 DTS eller Dolby Digital som AC3 er en compressed bitstream med 2 eller 6 kanaler og den kan sagtens sendes over SPDIF - optisk eller elektrisk. Derudover kan der sendes alm PCM i to kanaler....

5.1 DTS eller Dolby Digital er en Compressed Bitstream, det er DTS Master og TrueHD også.... Hvis disse lydspor findes på en DVD/Bluray, er det sådan den er tiltænkt at skulle afspilles, så det forstår jeg ikke hvad du vil med...

I øvrigt nævnes der specifikt at at han kun har 5.1 på sin forstærker...Hvorfor han under alle omstændigher ikke kan få såkaldt HD audio...

Redigeret af Patriarken - 23-Januar-2009 kl. 14:50
Mit Setup
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2005
Point: 2047
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Kan du forklare mig hvorfor der er et marked for seperate spdif-lydkort som koster mere end et bundkort med onboardlyd, hvis du mener valg af lydkort med spdif er ligegyldigt?

Nej, det kan jeg ikke. Jeg vil til enhver tid påstå at der ikke er særlig stor forskel fra lydkort til lydkort når du kører SP/DIF. Nogle producenter har jo udover SPDIF andre ting at tilbyde, som fx ordentlige drivere der er nemme og fleksible at bruge etc... 

Men der skal nok være en der begynder Jitter debatten... SP/DIF er en utrolig fleksibel standard, men som alt andet har den også downsides... Men du har jo muligheden for fuldstændig at isolere dig fra elektrisk støj med SP/DIF via Toslink. En PC sagtens kan introducere støj mv på COAX signalkabler der enten kører Analogt eller Coaxialt SPDIF(Elektrisk)

Hvis man er fineschmecker.....Så er USB i øvrigt en lortestandard til lydkort...Firewire er klart at foretrække pga latency og båndbreddereservation.

Kan du anbefale et Firewire lydkort med 5.1 analoge udgange?

Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 13:58

Jeg havde fået forståelsen af at man også kunne opnår HD-lyd på et 5.1 anlæg?

Og at lyden HD-DTS lyden var bedre end DTS også på et 5.1 anlæg?

Redigeret af mbm1 - 23-Januar-2009 kl. 13:59
Til top
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-August-2007
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 14:52
ja seføli er det da det.......og der er masser af film med 5.1 hd master audio

og mig bekendt kan spdif ikke overføre et eneste af de nye formater , kun via 2 kanaler downmixet..... ret mig bare hvis i ved bedre....spidf-->> nej tak når vi taler bluray eller hd dvd.

Redigeret af henrik-t - 23-Januar-2009 kl. 14:55
+100HD Film
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 14:52
Dvs  du vil have et LPCM 5.1 over i din 5.1 forstærker? I såfald har jeg misforstået... Silly me!

Ja det kan du med Analogt....

Skulle jeg selv købe et lydkort i dag måtte det blive dette...

Redigeret af Patriarken - 23-Januar-2009 kl. 18:52
Mit Setup
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 17:55

Ja men han vil ha det med externt. Noget i retning af

1. USB>ekstern box>6 analoge udgange>forstærker

eller

2. 1394>ekstern box>6 analoge udgange>forstærker

Nummer 1  kan  man godt med den Creative box jeg linkede til tidligere, men om kvaliteten er tilfredsstillende ved jeg ikke, bruger selv kun toslink kabel

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 18:51
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Ja men han vil ha det med externt. Noget i retning af

1. USB>ekstern box>6 analoge udgange>forstærker

eller

2. 1394>ekstern box>6 analoge udgange>forstærker

Nummer 1  kan  man godt med den Creative box jeg linkede til tidligere, men om kvaliteten er tilfredsstillende ved jeg ikke, bruger selv kun toslink kabel

Ja, og kvaliteten er fremragende på det kort du har og linker til.

Mit indslag om USB lydkort(Fineschmekkere) betyder at highend entusiaster og musikproducenter bruger firewire af nævnte årsager.....

Redigeret af Patriarken - 23-Januar-2009 kl. 18:52
Mit Setup
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2009 kl. 20:08

jeg synes lidt du vender på en tallerken Patriaken. Først starter du med at feje alle mine spørgsmål af med at jeg ikke fatter en skid, og at lydkort er noget opreklameret noget.

Nu er er er xfi pci til en plovmand blevet til et kort med fremragende kvalitet! Nu bliver jeg sku forvirret?

Du har på din egen hjemmeside lavet en fin guide med FFdshow som lyd-processor. Det var jo netop sådan noget jeg ville prøve noget 5.1 analogt. Derfor søger jeg et godt lydkort som jeg kan bruge mange år frem istedet for at skifte min reciever ud.

Jeg ved at FFDshow som video-processor gør underværker med DVD-materiale. Kunne jo være det gjorde det samme på audiodelen?

Hvad med AISO er det ikke også noget jeg vil kunne udnytte med et godt lydkort? Bær over med min eventuelle uvidenhed.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2009 kl. 04:07

jeg synes lidt du vender på en tallerken Patriaken. Først starter du med at feje alle mine spørgsmål af med at jeg ikke fatter en skid, og at lydkort er noget opreklameret noget.

Nu er er er xfi pci til en plovmand blevet til et kort med fremragende kvalitet! Nu bliver jeg sku forvirret?

Du har på din egen hjemmeside lavet en fin guide med FFdshow som lyd-processor. Det var jo netop sådan noget jeg ville prøve noget 5.1 analogt. Derfor søger jeg et godt lydkort som jeg kan bruge mange år frem istedet for at skifte min reciever ud.

Jeg ved at FFDshow som video-processor gør underværker med DVD-materiale. Kunne jo være det gjorde det samme på audiodelen?

Hvad med AISO er det ikke også noget jeg vil kunne udnytte med et godt lydkort? Bær over med min eventuelle uvidenhed.

Jeg misforstod hvad du ville. Jeg siger ikke at du ikke fatter en skid, men at det er svært at vide hvad du vil udfra det du skriver.

Det jeg skrev med forskellige lydkort, er når man bruger SPDIF Optisk.

Det med USB lydkort(Dvs USB som interface til lydkort) er en generel betragtigtning som jeg indtager.

Jeg har ligeledes skrevet at visse lydkort kan tilbyde noget ekstra ift driver mv. Analogt er X-FI serien ganske gode, og det kort jeg nævner har derudover lidt ekstra gejl der kan komme in-handy blandt andet Dolby Digital Live som jeg selv sætter pris på men igen det jeg foretrækker SPDIF, hvis altså jeg skal afvikle lyd 5.1 lyd.

Redigeret af Patriarken - 24-Januar-2009 kl. 07:36
Mit Setup
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu