recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Elegant centerhøjtaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Elegant centerhøjtaler

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Elegant centerhøjtaler
    Sendt: 26-August-2020 kl. 17:25
Hej
Jeg er ved at skitsere hvordan jeg gerne vil have reol eller hylde nedenfunder fjernsynet, for så at fjerne elektronikken til bag sofaen.
I den forbindelse blev jeg inspireret af Nagash' billede i anden gruppe.
Han har en B&O centerhøjtaler.
Jeg har nu en Proac center, som er lidt "robust".
Jeg tænkte om både på en anden, mere flad, men aflang type -eller en ældre B&O højtaler.
Jeg har f.eks. set en Beolab 7-1(2), som dog er en stereohøjtaler.

Er der nogen som har forslag til mere diskret center, dvs. mindre end den jeg har, som er 44*22*20 (b*d*h).
Den må gerne være bredede, og skal være knap så dyb.
Mine fronter er nogle ældre standerhøjtalere (Heybrook Quartet) Dem har jeg også luret på at skifte til nogle gulvhøjtalere med mere dybde.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2020 kl. 17:30
Hvis du skifter resten ud så kig her https://www.hifiklubben.dk/hojtalere/kompakt-hojtaler/ de flade Dali kan bruges både som front og som center. Men de levere jo ikke den dybe bas
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
blumenburg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 30-April-2012
Sted: mesinge/fyn
Status: Offline
Point: 383
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér blumenburg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2020 kl. 18:48
http://whathifi.com/us/bw/xt-series/reviewhar selv b&w xtc , meget elegant fåes i børstet alu, sort eller sølv metallak , men serien er udgået så du skal finde den brugt i Dba eller lign
prøv at Google den, du vil ku li denWink


Redigeret af blumenburg - 26-August-2020 kl. 19:01
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat
Marantz SR7009
fronter: xtz 99,26 mk2
center : B&W xtc
bag ht : B&W xt2
sub    : xtz 10.17 edge

       
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2020 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af blumenburg blumenburg skrev:

http://whathifi.com/us/bw/xt-series/reviewhar selv b&w xtc , meget elegant fåes i børstet alu, sort eller sølv metallak , men serien er udgået så du skal finde den brugt i Dba eller lign
prøv at Google den, du vil ku li denWink


Den er faktisk ret pæn - og jeg synes kun det er sjovt at købe brugt ;-)
Dem vil jeg kigge nærmere på.
Hvad har du ellers af højtalere til dem?

@T-Duck - har kigget lidt på nyt - men det er ikke en "flad" jeg går efter. Nok mere en i samme form som en soundbar
Til top
blumenburg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 30-April-2012
Sted: mesinge/fyn
Status: Offline
Point: 383
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér blumenburg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2020 kl. 20:13
den er super elegant og spiller rigtig godt.
jeg har bag-HT på standere i samme serie og fronter og sub er fra den svenske producent xtz.
er osse stor tilhænger af brugt, og man kan virkelig finde guld derude
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat
Marantz SR7009
fronter: xtz 99,26 mk2
center : B&W xtc
bag ht : B&W xt2
sub    : xtz 10.17 edge

       
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2020 kl. 20:59
Du kan jo også sagtens bruge Beolab 7.1, 7.2 eller 7.6 som en center. Ganske vist er det en stereohøjttaler, men du kan bare bruge en simpelt Y-splitter til at dele monosignaglet fra center pre-out ud i 2x mono. Det er jo alligevel det samme processoren gør på et Beovision, når man kører surround mode på den. 
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2020 kl. 20:59
Ah okay
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2020 kl. 21:42
FPM series fra b&w var også ret diskret 
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2020 kl. 23:34
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2020 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Du kan jo også sagtens bruge Beolab 7.1, 7.2 eller 7.6 som en center. Ganske vist er det en stereohøjttaler, men du kan bare bruge en simpelt Y-splitter til at dele monosignaglet fra center pre-out ud i 2x mono. Det er jo alligevel det samme processoren gør på et Beovision, når man kører surround mode på den. 


Hvordan har du monteret din center? Og hvad synes du om lyden fra den?
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2020 kl. 15:41
Som Nagash skriver vil en BeoLab 7.1/7.2 fungere som center. Montering kan ske enten med original fod, vægbeslag eller v.h.a. et hjemmelavet beslag. Smile
Og lydmæssigt er det en rigtig god løsning. Den fungerer super som centerhøjttaler og passer perfekt til netop gengivelse af stemmer m.v.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2020 kl. 15:59
Der findes originale beslag til alle Beolab centerhøjttalere. Det er bare at finde en brugt hvor det følger med.

I øvrigt, når den skal bruges udelukkende som center, så er der intet formål i at gå efter 7.2 eller 7.6. Enheder og forstærkere er helt magen til i 7.1. De andre er blot fysisk større.
Beolab 7.4 er i øvrigt helt magen til Beolab 10 inden i. 7.4 og 10 er de eneste ægte centerhøjttalere de har lavet. 

Men kig da efter en 7.1 brugt. De kan sagtens findes til en tusse i rigtig fin stand. Ellers kan de findes hos forhandlere brugt til 1500-2000kr og så får de 3-6 måneders garanti med.
Og selv til 2000kr er det et vildt godt køb. Du får en center der er super klar i tale og virkelig kan brøle igennem. Den har trods alt sammenlagt 750W forstærker til at fodre dens enheder :-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu