recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Elektronik på loftet - fugt og varme ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Elektronik på loftet - fugt og varme ?

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 17:08
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Elektronik med indbygget blæser... Jeg har en DVD-optager med indbygget blæser. Den sidder ikke som normalt på bagpanelet, hvor der så er kølehuller for blæseren. (Bruger den ikke meget...)

Nej... Der er OVERHOVEDET ingen kølehuller nogen steder! DVD-optageren er bare en lukket kasse!
Blæseren sidder ovenpå spilleværket - hvordan dælan kommer aparaturet så af med varmenQuestion

Kabinettet kan være konstrueret som en varmeleder/køleplade.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 17:40
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:


Jeg var i gang med, at tilrette tidligere indlæg, hvor du i mellemtiden skrev et nyt. Så se forrige indlæg som svar.
Undskyld
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Og hvad skulle formålet være, at elektronikken får samme temperatur som omgivelserne plus tilført varme fra effektforbrug.
Udstyret har vel bedst af ikke at være i en kasse, ventilation eller ej, her vil energien vel bedst afsættes i den omkring liggende luft. Og der tilføres ikke energi fra eventuelle blæsere til luften, og der spares energi. Og risikoen for at blæsere står af er elimineret, så en kasse ikke bliver til en bageovn. .
Jeg taler for blæserne, ikke om kassen. Personligt vil jeg generelt meget nødigt have mit elektronik på loftet (ligesom dig).
 
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 17:52
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Er det ikke skide lige gyldig, bare det virker - Teoretiker --- Humlen er vel at få en koldere temp ? Eller er det at rette på andre - Konstant ?
Hvis du fremover skriver lidt mere anstændigt som de fleste andre her på siden, så er det ikke sikkert at det gør så ondt næste gang at du opdager at du tager fejl.
 
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Formålet var at der skulle blive en koldere................ og bliver der koldere, så bliver der koldere som målet er og så er det sgu da ligefedt hvorfor --- Med mindre man vil være overklog
Din tilsvining af JeTex virkede ikke som om at det var lige fedt, det virkede som om at det var lige lovligt FEDT at svine andre til.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Nej... Der er OVERHOVEDET ingen kølehuller nogen steder! DVD-optageren er bare en lukket kasse!
Blæseren sidder ovenpå spilleværket - hvordan dælan kommer aparaturet så af med varmenQuestion


Apparatet er nok i en metalkasse.

Metalkassen fungerer som en køleplade og blæseren fordeler varmen ud til hele kølepladen, så der bedre kan afkøles.

Via mit arbejde har vi et godt eksempel herpå. Inde i elektronikken til en printer, sidder der en blæser. Blæseren får lufte til at cirkulere rundt om elektronikken og ikke mindst op til hele toppladen. Toppladen fungerer som køleplade/varmeveksler.

Jeg var ude at lave service hos en kunde, der har flere af samme type printer, som laver samme opgave. På de ene af printerne var blæseren stået af. Denne printer rapporterede om næsten 10 grader højere temperatur end de andre - indtil jeg skiftede blæseren.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 18:13
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Fortæl mig hvorfor der er betydeligt koldere i den blæserkasse hele tiden end udenfor kassen, fortæl mig hvorfor tv-tunerne slukkede konstant pga for meget varme, men slet ikke gør det længere.



Fordi kassen var lukket og den varme tunerne udviklede gjorde at temperaturen inde i kassen blev højere end omgivelsestemperaturen. Når du så lukker (varm) luft ind, fjerner du egenvarmen fra apparaterne og "køler ned" til omgivelsestemperaturen (i bedste tilfælde).


Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Og fortæl så alle med bilstereo at de er nogle fjolser, når de blæserkøler deres forstærkere i bagagerummet på bilerne på præcis samme måde.



De fjerner stadigvæk luft fra nogle enheder der udvikler en voldsom varme. At luften de "køler" med så er 50 grader, er bedre end ingen luftudskiftning, så der bliver 100 grader inde i bagagerummet.


Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:


Prøv bare for sjov at holde en PC blæser i den ene hånd og tag så din anden hånd og sæt skiftes vis på den ene side af blæseren og så den anden og fortæl mig så at det er samme temperatur.



Læs og forstå:
http://www.duda.dk/Temaer/chillfaktor/chillfaktor.html


Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Sådan en her gavner jo slet ikke nogle i en almindelig stue............... Sikke noget bavl at prøve at sælge til helt almindelig fuldstændig uvidende mennesker, den gør jo at der bliver varmere i stuen........... Stakkels ældre mennesker 

Jeg synes du skal få stoppet blæserproduktionen på verdensplan........... Bare fortæl om dine teorier Dead



Vi skal altså bare have nogle atomkraftværker der kan lave masser af strøm og så ellers lade alle de nuværende opstillede vindmøller køre motordrift, så kan vi modvirke global opvarmning!

Klaus


Redigeret af KlausDM - 12-Juli-2014 kl. 18:17
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 18:16
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Og det vil stadigvæk give en temperatur på +50 grader, når sommervejret er bedst. Udstyret i kassen er mindre varmt, end den omgivende luft, så hvad hjælper ventilation på.


Hvis kassen er lukket og isoleret vil langt det meste af den (fra nettet) optagne effekt ende som varme. Denne varme vil jævnt hurtigt akkumulere og lave "pænt varmt" inde i kassen.

Her vil selv 50 grader varm luft virke kølende.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 18:27
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Fortæl mig hvorfor der er betydeligt koldere i den blæserkasse hele tiden end udenfor kassen, fortæl mig hvorfor tv-tunerne slukkede konstant pga for meget varme, men slet ikke gør det længere.



Fordi kassen var lukket og den varme tunerne udviklede gjorde at temperaturen inde i kassen blev højere end omgivelsestemperaturen. Når du så lukker (varm) luft ind, fjerner du egenvarmen fra apparaterne og "køler ned" til omgivelsestemperaturen (i bedste tilfælde). Og på den måde fik jeg altså temp i kassen under temp i omgivelserne, næh, det kan jo ikke lade sig gøre


Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Og fortæl så alle med bilstereo at de er nogle fjolser, når de blæserkøler deres forstærkere i bagagerummet på bilerne på præcis samme måde.



De fjerner stadigvæk luft fra nogle enheder der udvikler en voldsom varme. At luften de "køler" med så er 50 grader, er bedre end ingen luftudskiftning, så der bliver 100 grader inde i bagagerummet.
Hvis varmen bare er "fjernet" må der på kort tid blive ligeså varmt igen i så lille et rum...... Hvor bliver den fjernet hen ?



Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:


Prøv bare for sjov at holde en PC blæser i den ene hånd og tag så din anden hånd og sæt skiftes vis på den ene side af blæseren og så den anden og fortæl mig så at det er samme temperatur.



Læs og forstå:
http://www.duda.dk/Temaer/chillfaktor/chillfaktor.html
Lær at lave link

Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Sådan en her gavner jo slet ikke nogle i en almindelig stue............... Sikke noget bavl at prøve at sælge til helt almindelig fuldstændig uvidende mennesker, den gør jo at der bliver varmere i stuen........... Stakkels ældre mennesker 

Jeg synes du skal få stoppet blæserproduktionen på verdensplan........... Bare fortæl om dine teorier Dead



Vi skal altså bare have nogle atomkraftværker der kan lave masser af strøm og så ellers lade alle de nuværende opstillede vindmøller køre motordrift, så kan vi modvirke global opvarmning!

Klaus er rigtig sjov
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 18:33
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Er det ikke skide lige gyldig, bare det virker - Teoretiker --- Humlen er vel at få en koldere temp ? Eller er det at rette på andre - Konstant ?
Hvis du fremover skriver lidt mere anstændigt som de fleste andre her på siden, så er det ikke sikkert at det gør så ondt næste gang at du opdager at du tager fejl.
 
Der er intet der gør ondt.......... Det jeg har lavet virker uanset teori og den idé gav jeg videre......... Det fortryder jeg da der kom de sædvanlig kloge mennesker ind over og fortalte mig at jeg var forkert på den...... Jeg skal derfor også ned og fjerne det jeg har lavet, for det virker jo ikke
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Formålet var at der skulle blive en koldere................ og bliver der koldere, så bliver der koldere som målet er og så er det sgu da ligefedt hvorfor --- Med mindre man vil være overklog
Din tilsvining af JeTex virkede ikke som om at det var lige fedt, det virkede som om at det var lige lovligt FEDT at svine andre til.
Han er ganske enkelt hamrende irriterende at debattere med, med sin bedreviden evig og altid og ligegyldig hvad der skrives om og han har selv skrevet at man nærmest er et kvaj i andre tråde pga han ikke evner at høre forskel på single amp og biamp, så lidt igen er vel ok ?

Og skal vi så ikke holde her ? Dvs jeg skriver endnu engang OUT og så undlader i at citere mig, men skriver almindeligt videre i tråden


Redigeret af Bastianboxer - 12-Juli-2014 kl. 18:40
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 18:50
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Og på den måde fik jeg altså temp i kassen under temp i omgivelserne, næh, det kan jo ikke lade sig gøre


Nej, det kan det ikke, men der kan være forskel på placeringen af dine temperaturmålere.

Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

l
[Hvis varmen bare er "fjernet" må der på kort tid blive ligeså varmt igen i så lille et rum...... Hvor bliver den fjernet hen ?


Ud i det store rum, som så optager varmen. Jeg har også lavet seriøs bilstereo, det er bare 20 år siden.......



Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

l
Lær at lave link


Ja, hvad kunne jeg forvente, du forholder dig ikke til emnet, når dine misforståede hjemmeteorier svigter!

Inden du korrekser for meget på andres debatform, skulle du måske lære at citere?


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 18:52
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Han er ganske enkelt hamrende irriterende at debattere med, med sin bedreviden evig og altid og ligegyldig hvad der skrives om og han har selv skrevet at man nærmest er et kvaj i andre tråde pga han ikke evner at høre forskel på single amp og biamp, så lidt igen er vel ok ?

Og skal vi så ikke holde her ? Dvs jeg skriver endnu engang OUT og så undlader i at citere mig, men skriver almindeligt videre i tråden



Du stiller to spørgsmål og beder folk lade være med at svare på det.........


Klaus

Redigeret af KlausDM - 12-Juli-2014 kl. 18:52
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Og på den måde fik jeg altså temp i kassen under temp i omgivelserne, næh, det kan jo ikke lade sig gøre


Nej, det kan det ikke, men der kan være forskel på placeringen af dine temperaturmålere.

Måske en hel mm eller 2





Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

l
Lær at lave link


Ja, hvad kunne jeg forvente, du forholder dig ikke til emnet, når dine misforståede hjemmeteorier svigter!

Inden du korrekser for meget på andres debatform, skulle du måske lære at citere?


Klaus

Synes farver er pænere
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 19:15
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Han er ganske enkelt hamrende irriterende at debattere med, med sin bedreviden evig og altid og ligegyldig hvad der skrives om og han har selv skrevet at man nærmest er et kvaj i andre tråde pga han ikke evner at høre forskel på single amp og biamp, så lidt igen er vel ok ?

Og skal vi så ikke holde her ? Dvs jeg skriver endnu engang OUT og så undlader i at citere mig, men skriver almindeligt videre i tråden



Du stiller to spørgsmål og beder folk lade være med at svare på det.........


Klaus

Forlanger ikke svar og der er ikke svarkrav nogle steder.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu