recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - >Elektronikkæde< har nulstillet computeren
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

>Elektronikkæde< har nulstillet computeren

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jgjensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jgjensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: >Elektronikkæde< har nulstillet computeren
    Sendt: 01-December-2022 kl. 11:11
Hej,
Har fået et kæmpe problem med min Huawei bærbar PC efter den har været indleveret til reparation ved en (unavngiven) stor elektronik kæde i DK.

Al data er væk og computeren er fuldstændig nulstillet.

Fik fat i forretningen og det er normalt iflg GDPR at de nulstiller computere for ellers kan de ikke teste om reparationen er gennemført.

Der var tale om et bogstav på tastaturet som skulle skiftes (løsningen blev at skifte tastaturet).

Mit spørgsmål er, om jeg er helt galt på den hvis jeg påstår at det er vanvittigt at det kan finde på at nulstille en PC ved en reparation??

Jeg er med på at en back-up kan redde mange ting, men alligevel ?? 

Iflg. butikken har vi skrevet under på at det er ok på indleveringssedlen - vi har overhovedet ikke skænket det en tanke at det kunne komme på tale og jeg kan virkelig ikke forestille mig at jeg er den eneste, som har stået med den oplevelse efterfølgende?

Vil gerne høre Jeres meninger og kommentarer om dette så jeg ved hvordan jeg lige skal forholde mig til det - og jeg er som nævnt bekendt med at back-up løser mange ting - men det er ikke det der er diskussionen for mig Smile

Mvh Jesper
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2022 kl. 11:19
Man nulstiller da ikke en PC for at skifte et tastatur. Hvis der lå noget vigtigt/uerstatteligt på den ville jeg i dit tilfælde forlange erstatning. Du er selvfølgelig helt sikker på der ikke var andet galt med PC'en end det manglende bogstav?

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
jgjensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jgjensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2022 kl. 11:29
Forklaringen var at for at kunne teste om det nye tastatur virker skulle de tænde for den og derved ville de bryde GDPR lovgivningen hvis den ikke blev nulstillet først....det lyder fuldstændig vanvittigt - men jeg kan ikke få svar på nogen steder om det er normal kutyme at det 'gør' man...

Og hvorfor nævner de det ikke verbalt ved indleveringen? Det er en kæmpe ting...og jeg tror ikke på vi er de eneste der har oplevet det.

Ja det var kun det ene bogstav der var i stykker på tastaturet. Computeren er 9 mdr gammel og repareret under garanti.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2022 kl. 11:36
Det er ikke nødvendigt. Dog tager jeg dem i forsvar, fordi det er noget som Fona, Elgiganten og Power altid haft gjort. Og man er som regel også bleve orienteret om dette, at man skulle huske at tage backup af sine ting

Redigeret af T-Duck - 01-December-2022 kl. 11:36
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
jgjensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jgjensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2022 kl. 11:41
Jeg takker for jeres svar

...men jeg forstår ikke hvad det er de skulle kunne komme ind og se?? 
Adgangen er jo netop beskyttet af et log-in med adgangskode.

....så de kunne jo bare taste hvad de ville i log in feltet for at teste tastaturet - uden at trykke 'enter' og så var der ikke mere i det.
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2022 kl. 12:17
For et stykke tid siden brændte strømforsyningen i min PC pludselig sammen.
Jeg kunne altså ikke tage back-up eller slette følsomme oplysninger som fx kontonumre, adgangskoder eller andre private oplysninger.
Inden jeg afleverer PC'en til reparation piller jeg derfor harddisken ud, da jeg under INGEN OMSTÆNDIGHEDER vil overlade PC'en til fremmede, hvis der ligger følsomme data på harddisken.
Selv om der er adgangskoder ved log-in, vil det næppe være et større problem for reparatøren at finde frem til indholdet på PC'ens harddisk. Det var ikke noget besvær for reparatøren, at harddisken var taget ud.
Trådstarter har selvfølgelig ret i, at butikken godt kunne have advaret om, at nulstilling af PC'en muligvis ville finde sted, men der har sikkert været en forventning om, at der var taget back-up inden indleveringen, da det netop ikke er usædvanligt, at nulstilling finder sted.

Til top
jgjensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jgjensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2022 kl. 12:36
Okay - jeg må indstille mig på, at det bare er mig der ikke forstår nødvendigheden af dette (nulstillingen) ved en hardware reparationen på computeren og noterer mig at det er normalt at der nulstilles ved reparationer.

Mange tak for inputs!


Redigeret af jgjensen - 01-December-2022 kl. 12:48
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4250
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2022 kl. 13:06
For et stykke tid siden sendte jeg min Macbook Pro til reparation i en stor butikskæde, batteriet blev for hurtigt tømt. Det blev lavet på garantien, men jeg fik computeren tilbage med en meget synlig ridse på låget. Havde det været billigt sort plastiklåg, havde jeg ikke reageret. Men Macbook Pro er jo i aluminium. Så jeg indleverede den igen, og fik en meget fornærmet besked tilbage fra reparatøren, fordi han var nødt til at skifte låget/skærmen.

Det har så senere vist sig at computeren nu lider af forskelligt, så den er langsom og taber hurtigt strøm. Det opdagede jeg ikke med det samme, men kan ikke slippe tanken om at reparatøren har hævnet sig på kritikken af den ridse han havde lavet, og har ført det oprindelige batteri skift tilbage og måske lavet andre narrestreger. Oplevelsen betyder at jeg ikke mere tør aflevere noget elektronik til reparation!!! 
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2022 kl. 15:18
Det er normalt - og oplyses stort set altid i forbindelse med reklamation/reparation, på både computere og mobiltelefoner.
Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2022 kl. 23:17
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

For et stykke tid siden sendte jeg min Macbook Pro til reparation i en stor butikskæde, batteriet blev for hurtigt tømt. Det blev lavet på garantien, men jeg fik computeren tilbage med en meget synlig ridse på låget. Havde det været billigt sort plastiklåg, havde jeg ikke reageret. Men Macbook Pro er jo i aluminium. Så jeg indleverede den igen, og fik en meget fornærmet besked tilbage fra reparatøren, fordi han var nødt til at skifte låget/skærmen.

Det har så senere vist sig at computeren nu lider af forskelligt, så den er langsom og taber hurtigt strøm. Det opdagede jeg ikke med det samme, men kan ikke slippe tanken om at reparatøren har hævnet sig på kritikken af den ridse han havde lavet, og har ført det oprindelige batteri skift tilbage og måske lavet andre narrestreger. Oplevelsen betyder at jeg ikke mere tør aflevere noget elektronik til reparation!!! 

Vær opmærksom på at der er samme (ny)garanti på reparationer som havde det været en ny Mac, så hvis reparationen ikke er i orden skal de fikse den igen. 
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2022 kl. 05:46
Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:


Vær opmærksom på at der er samme (ny)garanti på reparationer som havde det været en ny Mac, så hvis reparationen ikke er i orden skal de fikse den igen. 

Det er der ikke.



Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4250
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2022 kl. 09:42
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:


Vær opmærksom på at der er samme (ny)garanti på reparationer som havde det været en ny Mac, så hvis reparationen ikke er i orden skal de fikse den igen. 

Det er der ikke.



Ja der tages ikke højde for svigagtige reparationer. Men som jeg også regnede med, falder min klage sikkert for tidsfaktoren.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu