recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Elendig udført basport
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Elendig udført basport

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Baune Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baune Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Elendig udført basport
    Sendt: 05-Februar-2020 kl. 16:33
Hej godtfolk.
Jeg har lige købt et sæt Saxo 50, og tjekker basporten, som jeg synes ligner indersiden af et gammelt udstødningsrør. Samme på begge højtalere.
System Audio påstår det er OK.
Vil det ikke give unødig støj, eller jeg en navlepiller. Undrer mig bare, når man ser hvordan andre producenter gør ret stort nummer ud af udførelsen på netop en basport.


Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2020 kl. 07:46
Kan du høre mislyd?

Kønt er det ikke. Synes dog det er ret svært at forestille sig at det skulle være en basrefleks port.
Til top
Baune Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baune Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2020 kl. 10:53
Hej Mufti
Nu er de helt nye og vel knap spillet varme, og de har helt sikkert ikke den optimale placering pga. begrænset plads. Men jeg synes ikke at kunne høre mislyd.
Så jeg indstiller navlepilleriet.
Vh Henrik


Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2020 kl. 11:02
ser underligt ud, dem jeg kunne finde via google billede søgning ser helt anderledes ud. Er det ikke hul ind eller er hullet blokeret?
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2020 kl. 13:56
Det er helt normalt med en skumprop i porten.
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2020 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Det er helt normalt med en skumprop i porten.

Den skal vel kun bruges hvis der er for meget (bulder) bas? 

Ning
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2020 kl. 21:52
Nogle fabrikanter leverer forskellige skumpropper. På den måde kan man fintune bassen til rummet.

Men det er da dumt at lave et hul for derefter at proppe det til.

Istedet burde man kalibrere porten så bassen ikke buldrer.

Til top
Peter.C Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2012
Status: Offline
Point: 139
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.C Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2020 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Nogle fabrikanter leverer forskellige skumpropper. På den måde kan man fintune bassen til rummet.

Men det er da dumt at lave et hul for derefter at proppe det til.

Istedet burde man kalibrere porten så bassen ikke buldrer.



Om bassen buldre eller ej er afhængigt af rummet og placering. Hvis du laver den så den ikke buldre i et lille rum vil den ikke lyde af noget i et større rum.

Derfor følger der propper med så man kan lege med propper og placering af højttaleren.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2020 kl. 23:06
Hej Baune

Når jeg ser på billedet du har postet ligner det at det er et paprør og at det er ved at gå fra hinanden. Det kan godt være at de lyder fint nu, men hvordan ser røret ud om 5 år?


Jeg har lige været en tur rundt i huset og kigget på vores DLS højttalere. Her er alle basporte udført i plastrør og de er ikke ved at gå fra hinanden - på trods af en alder på 15 år.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2020 kl. 08:20
Jeg synes som dig, at det ikke ser specielt godt ud, nærmere defekt.

Man kan mene hvad man vil omkring brug af paprør som åbenbart er brugt her, jeg kan godt se gode grunde til at benytte paprør, men ud fra dit billede ser det nærmest ud som om det er gået i stykker flere steder. Jeg går ud fra at billedet ligner virkeligheden.

Lyder som om du har snakket med SA.... Ved du hvem du snakkede med? Hvis det ikke var Ole Witthøft så ville jeg nok sende ham en mail med billedet og spørge (stille og roligt i et pænt sprog *1) om han mener dette er ok eller en fejl.

*1: Skal ikke forestås som jeg mistænker dig for andet!
Til top
Baune Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baune Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2020 kl. 15:42
Hej alle.

Altså der sidder ikke noget propværk i. Der er hul igennem.
Jeg har fået hurtig respons fra SA

Hej Henrik

Der er forskel på, hvor meget porten bidrager med til det samlede lydbillede.

Derfor er der også forskel på, hvor stort et nummer, man behøver at gøre ud af den.


Jeg har stadig en god portion returret på dem, så er ikke 100% sikker på at jeg beholder dem. 

Havde jeg set udførelsen af porten inden køb (uanset om det har noget at sige eller ej), ja så havde jeg ikke købt dem.

Men de spiller sgu godt synes jeg. 

Hvis Saxo 40 spiller lige så godt, kan jeg godt finde på at nappe dem i stedet for pga. højden på kabinettet. Men dem har jeg ikke hørt.

Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2020 kl. 20:59
underligt svar fra SA, synes jeg mister noget for dem og deres "kvalitet"
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu