recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Elledningers betydning for et TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Elledningers betydning for et TV

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2437
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Elledningers betydning for et TV
    Sendt: 29-December-2015 kl. 20:31
Vi fortsætter debatten om betydning for strømforsyning mv når tv er til tilsluttet direkte til vægkontakt

Men ved lange tynde ledninger,hvad sker der så med spændingen? Bliver den øget ved indgang til tv?

Kandersen:
Næppe øget. Men tænk lige over scenariet. Mit umiddelbare bud er, at det næppe er relevant at snakke spændingstab.

For sjov skyld lavede jeg en hurtig udregning. 

Hvis TVét har en mærkestrøm på 2A, (Philips angiver det bruger 115watt ved EU angivelse), og ledningen er 1.5m langt, (samt i 1.5m2 kobber), så er der tale om et spændingsfald på lige godt: 0,0822volt.

Hvis tilledningen er 0,75m2, så er spændingsfaldet: 0,1602volt.

Hvis tilledningen er (sammenlagt) 3m, så ser resultatet således ud:

1,5m2 = 0,164volt
0,75m2 = 0,320volt

Du er velkommen til at efterregne (jeg kan have regnet forkert), ud fra denne formular:

http://elbogen.dk/uddannelsesmateriale/dimensionering/spaendingsfald/

Hvis det er tilfældet med Philips´s TV, så vil jeg mene det TV har et alvorligt problem. Det bør kunne håndtere mindst 2% (4% i virkeligheden) spændingsfald. (2% af de 230volt). Jeg gider ikke regne på, hvor tyndt et kvm ledning der skal bruges for at nå 2%. Det er urealistisk, fordi den tynde ledning vil brænde over længe før nogen når at få stavet til spændingsfald ved en mærkestrøm på 2A.

Alternativ er selvfølgelig at brugeren har en ekstrem lang forlænger ledning. Men jeg vil tro vi skal op i nærheden af 20-30m førend det er realistisk. Hvis man vælger den slags metoder, så skal man ligesom have lov at lide i meget lang tid med fejl på brugsgenstanden 

bentpetersson:

Tak til jer alle. Jeg prøver at lære, idet elektricitet desværre er noget som jeg har svært ved. Jeg kan følge jer og kan også regne ligesom du, Kim, giver et eksempel på.

Til jer alle og sær Klaus og Kim og trådstarter - jeg kommer lige med nogle spørgsmål for bedre at forstå.

1.Jeg havde for mange år siden en hel del ansatte, bl. andet tømrere I en afdeling. Jeg købte en ny, dyr og speciel gulvslibemaskine. En tømrer trak en lang tynd ledning og begyndte arbejdet, og hurtigt stod maskinen af, der ikke var sikret mod overspænding. Forklar mig venligst hvad der skete?

2. I de fleste apparater i dag finder overspændingssikring fx i boremaskiner og støvsugere, men næppe i et TV. Jamen det bruger jo ikke længere meget strøm, vil man måske sige. Men vi hører jo at LCDskærme har et strømforbrug, der er afhængig af brugen, fx kontrasten. Kan det ikke tænkes at selv om Kim eksempel viser så lille forskel,  at nogle strømforsyninger alligevel brænder sammen som følge af tynde eltilslutningsledninger?

3. Og hvad sker der, undskyld eventuel forståelsesfejl, inde i strømforsyningen, hvis den ikke brændes sammen, men kun belastes mere end normalt  - og hvad betyder det for elektrolytter? Kan de stå af som følge af overbelastning fra den ekstra strøm?

4. Og hvad er Philips og andres mening med at TVSTIKKET kun må gå ind i selve væggens strømafbrydelse? 

Referer blot til tallene, idet det er nemmere at svare.

Redigeret af bentpetersson - 29-December-2015 kl. 20:38
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2015 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

1.Jeg havde for mange år siden en hel del ansatte, bl. andet tømrere I en afdeling. Jeg købte en ny, dyr og speciel gulvslibemaskine. En tømrer trak en lang tynd ledning og begyndte arbejdet, og hurtigt stod maskinen af, der ikke var sikret mod overspænding. Forklar mig venligst hvad der skete?

Var det overspænding der brændte maskinen af, eller blot overbelastning af motoren?

2. I de fleste apparater i dag finder overspændingssikring fx i boremaskiner og støvsugere, men næppe i et TV.

Der er næppe overspændingssikringer i motordrevne enheder, switchmode strømforsyninger derimo, har det som regel

Jamen det bruger jo ikke længere meget strøm, vil man måske sige. Men vi hører jo at LCDskærme har et strømforbrug, der er afhængig af brugen, fx kontrasten. Kan det ikke tænkes at selv om Kim eksempel viser så lille forskel,  at nogle strømforsyninger alligevel brænder sammen som følge af tynde eltilslutningsledninger?

NEJ!

klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 00:06

Stop lige et øjeblik. Den del af sætningen der siger "der var ikke sikret mod overspænding", er det fagmæssigt konstateret, eller er det et gæt fra en der ikke ved det mere præcist?

Det er ikke nemt at komme med en konklusion ud fra detaljerne. Men umiddelbart vil jeg sige, elendig elektronik. Hvis du er i tvivl om hvordan det kan ske, så snak med Samsung og deres TV.. Det er sket rimelig tit for dem, og skyldes noget så simpelt som virkelig ringe elektronik komponenter, for at spare penge.

2. I de fleste apparater i dag finder overspændingssikring fx i boremaskiner og støvsugere, men næppe i et TV.

Findes også i TV. Enten via diode, overspændingsventil eller lign. En beskyttelse kan godt består i, at man lader noget brænde af, fremfor noget andet.

Jamen det bruger jo ikke længere meget strøm, vil man måske sige. Men vi hører jo at LCDskærme har et strømforbrug, der er afhængig af brugen, fx kontrasten. Kan det ikke tænkes at selv om Kim eksempel viser så lille forskel,  at nogle strømforsyninger alligevel brænder sammen som følge af tynde eltilslutningsledninger?

Stop igen.
Pas på du ikke blander det samme. Det som jeg påvist ved regnestykket, det var spændingsfaldet i ledningen.
Du snakker om det modsatte, hvor spændningen er højere end normal (fx et peak eller lyn nedslag/induktiv spænding).
Det har dog intet med tynde (for tynde) ledninger at gøre. Som jeg også skrev, så vil ledningen nok brænde over før den skaber spændingsproblemer (spændingsfald).

3. Og hvad sker der, undskyld eventuel forståelsesfejl, inde i strømforsyningen, hvis den ikke brændes sammen, men kun belastes mere end normalt  - og hvad betyder det for elektrolytter? Kan de stå af som følge af overbelastning fra den ekstra strøm?

Der kommer næppe meget mere strøm, men mere spændning er muligt. Og ja, så kan al elektronik futte af. Faktisk er det langt værre med for meget spænding end for lidt.

4. Og hvad er Philips og andres mening med at TVSTIKKET kun må gå ind i selve væggens strømafbrydelse?

Det burde forbydes at komme med så vanvittige udtalelser. Og sker det alligevel, så burde det være strafbart.

Der findes udstyr som ikke helt funger efter hensigten, hvis de fx sidder for tæt på andet udstyr i samme stikdåse. Men mig bekendt så er vi ovre i netværks/teleudstyr. Det skyldes at el ledningerne ikke er skærmet for støj, og hvis der er noget netværk og teleudstyr ikke kan lide, så er det støj. Men det brænder ikke af. Det virker i bedste tilfælde rigtig dårligt/ustabilt, og i andre tilfælde slet ikke.
Jeg testede på et tidspunkt Linksys´s første Homeplug. Den kunne ikke klare at sidde i en stikdåse med andet udstyr. Og det stod i vejledningen meget tydeligt. Men den gik ikke i stykker fordi jeg afprøvede det. Den kunne bare ikke få forbindelse til sin master enhed.

Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2013
Point: 2437
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2015 kl. 14:08
Tak til jer 😉 og samtidigt med ønsket om et godt nytår
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2015 kl. 11:37
Jeg har opdaget at min el-lednings betydning for mit tv er ret vigtig.

I går prøvede jeg at fjerne den fordi den passer dårligt i farve til mine hvide kabler, men bagefter havde jeg mange problemer med at tænde mit tv.
Det kom først til at virke da jeg satte ledningen til tv'et igen, men nu ved jeg ikke om det er korrekt eller om der er en bedre løsning?
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2015 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

I går prøvede jeg at fjerne den fordi den passer dårligt i farve til mine hvide kabler, men bagefter havde jeg mange problemer med at tænde mit tv.
Det kom først til at virke da jeg satte ledningen til tv'et igen, men nu ved jeg ikke om det er korrekt eller om der er en bedre løsning?

Du skal skifte til en grå ledning med vinkelstik. De beskytter klart bedst mod for høj/lav spænding og de kan være så lange som du vil... Dog må de ikke sidde i samme stikdåse som en Playstation 2.

Redigeret af Pallec - 31-December-2015 kl. 12:04
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2015 kl. 12:55

Mit tv tænder heller ikke, når jeg fjerner ledningen
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 2369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2015 kl. 13:05
Jeg plejer at trække en ledning hen over gulvet gennem div. rum og døråbninger og sætter den fast direkte på eltavlen. Det er ikke kønt, men DET virker.

Alternativt kan man sætte en dieselgenerator op ved siden af tv'et, og så slipper man også for alt det bøvl det giver hver gang strømmen går.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2015 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Mit tv tænder heller ikke, når jeg fjerner ledningen

Lol
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7237
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2015 kl. 13:35
Er der ikke noget med grå ledning giver bedre kontrast end de hvide ledninger ?
Til top
Peter.C Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Januar-2012
Point: 147
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.C Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2015 kl. 14:03
Nej, du skal se på grudfarverne i tv'et, rød-grøn-blå. Er den røde f.eks for kraftig skal du bruge en lang rød ledning.
Til top
nhj4 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 160
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nhj4 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2015 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af Peter.C Peter.C skrev:

Nej, du skal se på grudfarverne i tv'et, rød-grøn-blå. Er den røde f.eks for kraftig skal du bruge en lang rød ledning.
husk en sort & hvid ledning så du også kan justere der også.
Intet er svært når man først har får det lært, og man lærer så længe man lever, uanset hvem man er ;-)

Sølv er godt, sølv er sundt, derfor lytter jeg til det døgnet rundt ;-)
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu