recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Elmutanten og fremtidens priser
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketElmutanten og fremtidens priser

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
slettet.18124 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 13-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 781
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2008 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

[QUOTE=hedberg]

min første fladskærm gav jeg 60000kr for, og hvad kan man ikke få for det i dag? det tør jeg dårlig tænke på.

Det samme gælder anlæg, pcer, alt elektronik, mindre priser, flere funktioner.

Da jeg købt min første dvd brænder da de lige var kommet på markedet, gav jeg 3500,- idag koster en der kan meget mere 250,-

Gav 1000,- for et 1x speed cdrom drev.

Gav 2000,- for et modem med fax

Mit tv var faldet 3000,- efter ½ år skulle jeg sælge det nu som brugt, mister jeg nok 5-6000,- under 1 år.

Det hele går ufattelig stærkt idag, elektronik mister sin værdi utrolig hurtig nu.

Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2006
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2008 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Nu var det vist prisen på medierne, der var omdrejningspunktet.

Hvordan mener du da krigen imellem HD-DVD og Blu-Ray har påvirket os positivt i Danmark når vi taler priser på film?

Jeg syntes ikke rigtigt jeg kan få øje på nogen priskrig her - andet end den der selvf. føres imod forbrugeren

Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: 2630 Taastrup
Point: 24817
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2008 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af Jan.Larsen Jan.Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Uanset hvordan man vender og drejer den HD-krig, så gjorde Elmutantens tilbudsavis for næste uge, det utroligt spændende at være den almindelige forbruger.

Hvis den prissætning er fremtidens priser for Blu-ray film, så begynder det at lysne og hvis der så samtidig gøres noget ved antallet af film med danske (Nordiske) tekster, så skal HD-DVD godt nok til at stramme sig an hvis det her ikke er ved at få en ende.

Grunden til at prisen er så høje er nok fordi at Blu-ray skiverne er meget dyrer end en dvd skive, men de falder også i pris i takt med at der bliver brugt flere Blu-ray skiver, så det vil ikke undre mig at priserne vil falde lidt mere med tiden.

Ang HD DVD, så er løbet kørt for det format, der er så mange forskellige der har valgt det fra og satser på Blu-ray.

Jeg har selv købt en Blu-ray maskine for 3 uger siden, jeg ventede også på hvilken vej det skulle gå, men da der var så mange firmaer der valgte Blu-ray, var jeg sikker i min sag. Har allerede fået købt 12 film.

ja jo flere brændbare blu-ray disc som, bliver solgt jo billigere bliver de også. til min første dvdoptager, dengang der ikke var harddisc i, købte jeg jo nogle dvd+rw. og på det tidspunkt kostede de over 120kr pr stk. og den pris kan man altså få en del for i dag. og når de falder i pris, så kommer film også ned.

man kan jo allerede se priserne på blu-ray drev til pc, de kan købes til en rimelig pris efterhånden.

Så det kommer.

Mvh
Flemming Larsen
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2008 kl. 14:18

Grunden til at prisen er så høje er nok fordi at Blu-ray skiverne er meget dyrer end en dvd skive, men de falder også i pris i takt med at der bliver brugt flere Blu-ray skiver, så det vil ikke undre mig at priserne vil falde lidt mere med tiden.

Er jeg ikke helt enig i. Produktionsprisen pt. enhed er pænt minimal. Dengang vi stadig købte VHS kostede sådan et bånd fra fabrikken omkring 15-25 kr afhængig af antal.

Produktion af DVD'er er nede i under 5 kr pr. enhed i de rette antal og kan masseproduceres til mange lande samtidigt pga. de mange tekster en skive kan indeholde og med HD medierne med mere plads er mulighederne kun blevet bedre for producenterne.

De eneste der kan være ramt at seriøst højere produktions omkostninger er niche produktioner.

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2008 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

[QUOTE=Jan.Larsen]

De eneste der kan være ramt at seriøst højere produktions omkostninger er niche produktioner.

Det er Blu-ray også endnu, en Blu-ray skive til at skrive på koster ca. 100,- en dvd skive koster 2,5,- de tal siger alt. Det skal vi som private betale, det kan godt være de er billigere for de selskaber der laver Blu-ray filmene, men slet ikke så meget.

Det er logik at priserne er så høje endnu, jeg har set Blu-ray film herhjemme til 300,- de priser falder jo noget nu og i den kommende tid, elgiganten har dem til 199,- andre bliver nød til at følge med, hvis de vil sælge, og vi har som bekendt også internettet at handle over, så markedskrafterne er allerede igang og vi kommer til at se priserne falde herhjemme nu og i fremtiden, hvilket også er sket indenfor bare de sidste 14 dage.

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2008 kl. 21:45

Det er Blu-ray også endnu, en Blu-ray skive til at skrive på koster ca. 100,- en dvd skive koster 2,5,- de tal siger alt. Det skal vi som private betale, det kan godt være de er billigere for de selskaber der laver Blu-ray filmene, men slet ikke så meget.

Selvfølgelig er en Blu-ray skive MEGET billigere end 100,- for de firmaer der trykker Blu-ray film! Der er overhovedet ingen sammenligning. Prisen på medierne har MEGET, FORSVINDENDE lidt at gøre med prisforskellen på dvd og Blu-ray film i butikkerne.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2008 kl. 21:59
Der er forskel på pressede medier (købefilm) og brændbare medier. DVD dual layer skiver (DVD9) er meget dyrere (x10) end single-layer DVD5, hvilket der er flere grunde til. Derimod er det næppe væsentligt dyrere at producere end presset DVD9 end en ditto DVD5.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2008 kl. 22:15

1: Du kan slet ikke sammenligne skrivbare medier med trykte medier.

2: Start med at læs nedenstående og overvej så ovenstående igen.

Lad os for argumentets skyld sige at en DVD koster 10,- pr. stk når den forlader fabrikken, så koster en Blu-Ray 11,- ifølge nedenstående tekst.

Fra Blu-ray Disc Key Characteristics

Cost
Blu-ray Disc is developed to offer the best long-term profitability model for content providers. Although it might require a nominal investment in advance, it provides greater and longer-term profit potential. This is because the format is designed to last for a period of at least 10 to 15 years. Due to its enormous storage capacity, short-erm replacement of the technology is unnecessary, unlike other format proposals that might require less investment in advance, but higher investments in the long term due to the replacement of the technology when it becomes outdated. At comparable volumes, Blu-ray Disc production costs are within 10% of DVD production costs, although a Blu-ray Disc offers 5-10 x the capacity. It is by far the cheapest format measured in cost per GB. Since Blu-ray Disc requires fewer slots in a replication line compared to other formats, it will bring costs on par with DVD, or even cheaper, much sooner. Production facilities can produce many more Blu-ray Discs in the same time period as DVDs. Also, contrary to some rumors circulating, Blu-ray Discs do not require cartridges for any of the format variations (BD ROM, BD RE, and BD R).

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2008 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

1: Du kan slet ikke sammenligne skrivbare medier med trykte medier.

2: Start med at læs nedenstående og overvej så ovenstående igen.

Lad os for argumentets skyld sige at en DVD koster 10,- pr. stk når den forlader fabrikken, så koster en Blu-Ray 11,- ifølge nedenstående tekst.

Fra Blu-ray Disc Key Characteristics

Cost
Blu-ray Disc is developed to offer the best long-term profitability model for content providers. Although it might require a nominal investment in advance, it provides greater and longer-term profit potential. This is because the format is designed to last for a period of at least 10 to 15 years. Due to its enormous storage capacity, short-erm replacement of the technology is unnecessary, unlike other format proposals that might require less investment in advance, but higher investments in the long term due to the replacement of the technology when it becomes outdated. At comparable volumes, Blu-ray Disc production costs are within 10% of DVD production costs, although a Blu-ray Disc offers 5-10 x the capacity. It is by far the cheapest format measured in cost per GB. Since Blu-ray Disc requires fewer slots in a replication line compared to other formats, it will bring costs on par with DVD, or even cheaper, much sooner. Production facilities can produce many more Blu-ray Discs in the same time period as DVDs. Also, contrary to some rumors circulating, Blu-ray Discs do not require cartridges for any of the format variations (BD ROM, BD RE, and BD R).

Som de skriver bliver Blu-ray disc meget billigere på længere sigt, og hvis de er så billige i forhold til DVD skiver, så modsiger de lidt sig selv, for der er da begrænsninger i hvor meget de kan falde, og hvis prisen på en Blu-ray film skal afgøres på prisen af denne artikel, burde den allerede være på samme pris som en alm. DVD.

Så det er som jeg skriver, at jo flere Blu-ray film der sælges, jo lavere pris kommer der på filmene.

Men der står jo ikke noget der giver ny information om prisen på en DVD og på en Blu-ray skive, kun den vil falde på længere sigt.

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2008 kl. 13:56

Tror slet ikke det er produktionsomkostninger der bestemmer detail-salgspriser, men et helt andet parameter. Så som, hvad er den højest mulige pris dette produkt kan sælges til, da det er så nyt og attraktivt for et tilpas stort segment. Når produktet så nærmer sig mainstream status og salget er mangedoblet, kan det betale sig at nedjustere profitten pr. enhed for at sætte yderligere skub i foretagenet.

Synes ikke VHS er et godt eksempel da produktionen for længst er ophørt og lagrene bare skal tømmes. Men DVDen er et strålende eksempel på det jeg mener. Det er da rimeligt let at finde gode titler til en 50er.

Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2008 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Tror slet ikke det er produktionsomkostninger der bestemmer detail-salgspriser, men et helt andet parameter.

100% korrekt.  Produktions omkostninger har intet med det at gøre (på de store mainstream titler). Det handler om hvor meget man KAN sælge den til. Var bare træt af at høre om de høje fabrikations udgifter til Blu-Ray/HD-DVD.

Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2008 kl. 14:27

Som de skriver bliver Blu-ray disc meget billigere på længere sigt ....

Så det er som jeg skriver, at jo flere Blu-ray film der sælges, jo lavere pris kommer der på filmene.

Der tales udelukkende om fabrikations udgiften til Blu-Ray - ikke salgs prisen på det endelige produkt.

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu