recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - En afløser skal findes
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

En afløser skal findes

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Valget kommer an på om det skal være med Ambilight eller ikke - Ambilight synes jeg er rigtig praktisk og behageligt om aftenen. Ambilight er Philips, med mange modller, vær ops på en 50PFL7956 pt fås til 8.000.

Ellers Sharp, som jeg mener pt laver de bedste LCD TV ( og TV i ikke-mørke rum iøvrigt ) 
LC-46LE830E eller hvis for dyre en billigere i serien. Både Sony og Philips bruger Sharps paneler i de lidt dyrere modeller.

Det var et mærkeligt kriterie for at vælge et godt TV med et godt billede. Tivoli-lys må da ligge helt nede i bunden af nødvendige features.

Udover Ambilight faktisk har et praktisk formål ( uden at gå i detaljer her ), er Ambilight jo en beslutnings parameter på linje med design, farve, blank/mat skærm, 21:9, buzzzzz og støj, indbrænding, etc etc ( som ikke nødvendigvis har noget med billedet at gøre ).
Ja det er lige så langt nede på listen som hvilke skruer der sidder i dørhåndtaget...
Til top
Bøje_fra_nr_16 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 16-August-2012
Point: 333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bøje_fra_nr_16 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 19:22
Er ens mani skruer i dørhåndtag, eller plasma TV af bestemt model ..... er vel et fedt
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 19:26

Udover Ambilight faktisk har et praktisk formål ( uden at gå i detaljer her ), er Ambilight jo en beslutnings parameter på linje med design, farve, blank/mat skærm, 21:9, buzzzzz og støj, indbrænding, etc etc ( som ikke nødvendigvis har noget med billedet at gøre ).

Jeg synes da bestemt vi skal gå i detaljer. Ambilight uden farveskift har et praktisk formål. Ambilight der skifter farve har ikke et praktisk formål, men er ødelæggende for billedkvaliteten.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 19:30

Er ens mani skruer i dørhåndtag, eller plasma TV af bestemt model ..... er vel et fedt
Tivolilys mani'en står helt for din egen regning
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 19:46
Nu må vi se, om Sharp overhovedet overlever den truende konkurs! Hvis ikke den japanske regering går ind ig hjælper med lån, har Sharp ikke mulighed for at indfri de lån de har, i inkonvertible obligationer, om som forfaldef til indfrielse i 2013. Så vil det være slut med Sharp...

M.v.h.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bøje_fra_nr_16 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg synes da bestemt vi skal gå i detaljer. Ambilight uden farveskift har et praktisk formål. Ambilight der skifter farve har ikke et praktisk formål, men er ødelæggende for billedkvaliteten.

Jo - men det er erfaringsmæssigt spild af tid med faglig snak.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bøje_fra_nr_16 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 20:02
Bortset fra det, er der efterhånden ikke den store forskel på de forskellige modeller i prisklasserne.

Vigtigste måske er gøre sig klart, om det skal være et night-only TV, eller et der bruges allround. 
Der er ikke den store forskel fra sidste år til i år - måske man kan finde en topmodel fra sidste år til en god pris - restudsalg etc.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 20:06
Oprindeligt skrevet af Stephensen Stephensen skrev:

Jeg er ganske klar over fordele ved plasma men vores brug er 99% alm tv og lidt film, og det eneste sport der bliver vist er f1. Derfor bliver det aldrig plasma :)

Det er en meget fejlagtig opfattelse hvis man går rundt og tror at plasma er bedre til sport, og LCD er bedre til "almindeligt tv". Det synes jeg godt vi kan bruge lidt energi på at mane i jorden, det generer mig lidt at dén opfattelse tilsyneladende er alment accepteret.

De egenskaber der skal til for at et TV er godt til at gengive fodbold, er _nøjagtigt de samme_ som dét der skal til for at gengive "almindeligt tv". Man kan diskutere om der er nogle andre egenskaber der skal til for at gengive film optimalt (film er generelt mørkere og kan være 24 Hz i stedet for 25 eller 50). Der er en fælles egenskab ved et tv, som gør det godt til at gengive _alt_ materiale: Det skal kunne gengive kildematerialet korrekt. Sværere er det ikke. Hvis dit tv er dårligt til at vise fodbold, så er det _også_ dårligt til at vise "almindeligt tv" - og omvendt. Det kan bare være at folk har forskelligt indhold som de vægter, og derfor bemærker problemerne mere ved bestemt program-materiale. Det betyder ikke at problemerne er væk, når man ser noget andet. Der er altså også panoreringer i andet end fodbold...

Der er groft sagt tre ting som folk typisk brokker sig over ved fodbold-gengivelse (men som altså også gør sig gældende på alt andet materiale): 1: Billedet hakker. 2: Græsplænen er neon-grøn. 3: Det pixellerer rundt om spillerne, eller i græsplænen. Ingen af problemerne har noget DIREKTE med panel-teknologien at gøre. Man kan dog godt i praksis sige at de samme problemstillinger ofte i praksis klæber sig til bestemte teknologier, men at vælge en bestemt teknologi er ingen garanti. Forklaring følger:

1. Billedet hakker. Det skyldes ganske enkelt at tv'et ikke gengiver det indkomne signal, typisk et 50 Hz signal i vores del af verden, korrekt. Det har INTET SOM HELST at gøre med om tv'et er 50, 100, 200 eller 400.000 Hz. Der er IKKE noget der hedder at være "hurtig nok" til at gengive fodbold. ALLE tv (minus gamle irrelevante LCD-tv) er "hurtige nok" til at gengive 50 Hz. Problemet er at de fleste tv behandler 50 Hz signaler _forkert_. Ikke for langsomt, men forkert. Hvis panelet ikke arbejder med en fysisk frekvens der "passer" med 50 Hz (f.eks. 50, 100, 200 Hz, i stedet for 60, 120 eller 240 Hz), så skal signalet tilpasses til panelets fysiske frekvens. Det kan gøres med varierende succes. De fleste "løser" problemet ved at benytte forskellige former for motion compensation - en proces der "udglatter" billedet, ved at beregne nye billeder ud fra de eksisterende, og "gætter" sig til hvad der var ind imellem. I heldigste fald virker det og løser hakkeriet, men skaber nye problemer (pixelleringer - se punkt 3 - eller "kunstige" bevægelser). I værste fald gør det hakkeriet værre, fordi systemet nogle gange gætter forkert. Så kører billederne flydende et par sekunder, hakker helt vildt et halvt sekund, flydende igen osv. Det er u-udholdeligt.

Derfor kan du ofte vælge mellem en destruktiv konvertering eller en dårlig konvertering. Pick your poison - men det har som sagt ikke noget direkte med panelet at gøre. Når det så alligevel favoriserer plasma i praksis, så er det fordi et plasma-tv i højere grad end et LCD kan arbejde med forskellige fysiske frekvenser. Den korte beskrivelse er at hvis skærmen har 600 sub-frames, så kan den enten bruge dem til at lave 50x12 sub-frames, eller 60x10 sub-frames - og dermed groft sagt i praksis skifte mellem 50 og 60 frames. (Jeg vil ikke afvise at det er en stærkt forsimplet forklaring). Problemet er igen at mange producenter springer over hvor gærdet er lavest, og bruger en fast frekvens på panelet, og laver en framerate konvertering.

Løsningen er sådan set ganske enkelt at lave en ordentlig framerate konvertering. Det er dét TV-udbyderne gør, når de sender TV-udsendelser der er optaget i USA på dansk TV (eller omvendt). Der findes apparater der kan gøre det godt nok til at de færreste vil opleve det som et problem. Den mest udbrede er pudsigt nok en iPad - den kører 60 Hz, så hvis du afspiller 50 Hz materiale på dén (af tilstrækkeligt god kilde-kvalitet - ikke Kanal 4 streaming...), så fungerer det faktisk ganske fornuftigt. Det samme gør det på mit prototype-tv i stuen. Det korte af det lange er altså, at producenterne er for dovne til at gøre det på den rigtige måde, så de vælger motion-compensation - fordi det er nemmere at sælge.

2. Neon-grøn græsplæne. Dette er 100% et spørgsmål om signalbehandling. For lidt farver i panelet kan vi ikke korrigere os ud af, men for meget farve kan man skrue ned for. Hvis græsplænen ser forkert ud, så er farverne forkerte, og så ser alt andet også forkert ud. Længere er dén sådan set ikke. Både plasma og LCD kan bringes til at gengive farverne perfekt, med den rette signalbehandling. De færreste TV har dén signalbehandling, men dét der i praksis er problemet, er faktisk primært at LCD, og især LED, generelt _kan_ levere kraftigere farver end plasma. Dette vil producenterne gerne prale med, så de indstiller tv'ene med opskruede farver som standard. Der er en simpel løsning - lad være med at bruge standard-indstillingerne.

3. Pixelleringer. Det kan stamme mange sjove steder fra - men det eneste sted det helt sikkert IKKE opstår, er i panelet. Det kan skyldes kildematerialet (dårlig bitrate), dårlig motion-compensation, for høj sharpness-indstilling, kunstige "detalje-forbedringer" i signalbehandlingen... Alt muligt ANDET end panelet kan være skyld i dét.

Med andre ord, både plasma og LCD kan laves så fodbold og alt andet TV gengives aldeles glimrende. Man kan dog godt sige at plasma er _nemmere_ at få til at gøre det, og derfor går det generelt knapt så galt. Hvis man vil skyde i blinde, så er der større risiko for at skyde forkert hvis man skyder over i LCD-lejren - men det bedste er alt andet lige at forholde sig til slutresultatet i praksis, og ikke låse sig fast på at det skal eller ikke skal være en bestemt panel-teknologi. Der er fordele og ulemper mellem de to teknologier, og disse skal man absolut have for øje når man vælger, men ingen af dem har noget som helst at gøre med hvilken type program-materiale man vælger.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 20:07

Jo - men det er erfaringsmæssigt spild af tid med faglig snak.

Hvis det er "faglig snak" at sige "sluk for farveskiftet", så kan vi vist godt lukke forummet.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bøje_fra_nr_16 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2012 kl. 21:39
men det eneste sted det helt sikkert IKKE opstår, er i panelet

Der vil jeg genre korrigere - jo hvis der brugers (for meget) billedforbedring. Der er som på plasmaen opmagasineret i kælderne, og den nye 50" LCD, skrue op for skarphed, eller andre billedeforbedringskredsløb slås til, opstår der pixelleringer rundt omkring i billedet - medmindre vi skal til at diskutere hvad pixelleringer er ...

Medmindre man slår billedeforbedringer til, tror jeg de fleste skærme idag klarer bold fint, og den for grønne plæne klares ligeså ved justering i de fleste tilfælde.

Men - det er ikke længe siden mange ( visse stadig ) forherligede og skrålede i det blå om hvor fantastisk deres billede var - i SD. Idag har vi HD, mange gange bedre end det "fantastiske billede" før omtalt, idag overgået på selv billige modeller.

Redigeret af Bøje_fra_nr_16 - 09-November-2012 kl. 21:43
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2012 kl. 10:28

men det eneste sted det helt sikkert IKKE opstår, er i panelet

Der vil jeg genre korrigere - jo hvis der brugers (for meget) billedforbedring.

"Billedforbedring" ligger netop IKKE i panelet, men i signalbehandlingen. Dén processering kan foretages uanset paneltypen - det meste af den kunne sågar foretages i studiet, hvis program-udbyderen mente det ville være en fordel.

Jeg ved ikke om vi forstår det samme når vi siger "panel". Billedforbedring kan naturligvis ske et sted i _tv'et_ som helhed, men ikke i selve det fysiske LCD eller Plasma panel.

Men - det er ikke længe siden mange ( visse stadig ) forherligede og skrålede i det blå om hvor fantastisk deres billede var - i SD. Idag har vi HD, mange gange bedre end det "fantastiske billede" før omtalt, idag overgået på selv billige modeller.

Jeg er til dels enig, men kun til dels. SD i gamle dage var generelt bedre end SD i praksis er i dag. Og mange HD udsendelser er ikke i praksis bedre end analog SD. Det er jo netop dérfor folk skælder ud over pixelleringer, det havde man altså ikke da alting var analogt (ikke at jeg ønsker at vi skal gå tilbage til det analoge!) Men uanset hvad, så er det jo et spørgsmål om at hæve overliggeren. Hvorfor skulle man acceptere at få noget der er bedre end i gamle dage, det afgørende er vel at få bedst mulig kvalitet her og nu, med de forudsætninger man har i dag.
Til top
Stephensen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Hjørring
Point: 38
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stephensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2012 kl. 15:49
Nå jeg har ikke lige fulgt med her et par dage, men har læst det hele igennem og vil tage det brugbare og gå videre med. Det bliver et LED jeg skal have, og det er ganske simpelt, jeg er bare til LED og ikke plasma. Plasmaen har aldrig sagt mig noget og det er min helt egen personlige holdning, som ikke kan eller skal diskuteres :)
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu