recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - En helt nede i kælderen bio...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

En helt nede i kælderen bio...

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: En helt nede i kælderen bio...
    Sendt: 07-Februar-2014 kl. 17:05
En helt nede i kælderen bio... som fik mig helt ovenpå igen...Wink

Så kom tiden hvor min bio selvfølgelig skal offentliggøres her på sitet. Bioén er i skrivende stund bygget færdig og er fuldt funktionel.  

Efter mange års ønske om at kunne bygge min egen hjemmebio, skulle det endelig lykkes. Min famile og jeg overtog i august 2012 et fantastisk hus som også havde en rigtig fantastisk kælder.... Og hvad skal man så bruge sådan en fantastisk kælder til, ja, selvfølgelig det er da helt klart, hjemmebiograf.

Se, hjemmebio ønsket har nok eksisteret i min bevidsthed lige siden at HIFI klubben begynde at indrette deres første bio demo rum, som jeg også dengang jævnligt besøgte. Men før et sådan projekt skal kunne iværksættes, skal man først og fremmest have pladsen til det og familien skal være enige om at kunne være en fed ting som vi kunne få glæde af.

Det første var selvfølgelig en klar grund til, at det ikke er blevet til noget før nu. Familien har nok hele tiden kunne se at det kunne være en god ide, men det var ikke til at realisere i det lille hjem, det mente i hvert fald nogen af os, og det havde de nok også ret i set i bakspejlet... lyder det ikke som en historie man har hørt før?

Nu var muligheden, rummet og ikke mindst goodwill tilstedeLOL, og her er så historien om hvordan vores hjemmebio blev til.

Udstyr:
Men først lige en oversigt over udstyret i kælderen. 

Billede:

Projecktor: Benq W1070, 1080P 3D DLP Projektor,

Lærred: Elitescreens EZ frame 110" fastramme lærred cinewhite gain 1.0 


Lyd setup 7.1: 

2 stk. Dali suite 3.5 Front 

1 stk. Dali suite C 0.8 Center 

2 stk. Dali Suite Rear (Surround)

2 stk. Dali Blue R1000 (Surround Back)


1 stk. SVS PB13 Ultra Sledge STA1000D Subwoofer


Onkyo TX-NR 809 7.2 AV Reciever


Medie Afspillerere:

Apple TV 4K 

Denver DVB-C TV Tuner

Synology DS1010+, DX510 NAS (8*2TB + 2*8TB backup)

Gamer PC- med 3 Skærme til Racer og fly simulering.


Buttkicker

2 stk. Earthquake MINIQUAKE MQB1 én monteret i sofa og den anden i gamer stol
Drives af en Crown XLS1002 forstærker


Andet:

iPad Air-2

Phillips hue 3 stlk lamper (App. styret LED Lys)

Minidsp 2*4


Drømmer om et fremtidigt Atmos 7.1.4 setup, men det kræver jo ny receiver og flere højtalere i loftet ;-)



Bio Rummet:
Kælderrummet var, da vi overtog huset, delt op i en gang med to tilstødende værelser, tanken var at disse skulle slås sammen til et stort kvadratisk rum på 4.7 * 4.7 meter. Hvilket jo giver mulighed for et super fint hjemmebio rum. Rummet støder op til del trappe nedgangen samt et bryggers på modsatte side.
Ja, selvfølgelig var arkitekten (læs undertegnede) i gang med at lave modeller af hvordan sådan et rum kunne indrettes allerede inden købskontrakten var underskrevet.

Her er nogle foto/print af den indretning som det endte med.
Min hjemmebio
Rummet er tænkt som et multirum, hvor der selvfølgelig er bio, men også mulighed for at spille computer etc.


Her set fra sofa position, med udsigt til tænkt 110" lærred.


Her udsigten fra indgangen til rummet.

Forvandling fra fra Vision til realitet... 


Her er den aktuelle udsigt vi nu kan nyde... 110" er bare perfekt til dette rum og giver en god biografoplevelse.


Her indgangen til Rummet... visionen holdt rigtigt fint...

Bag-enden af rummet, Bemærk teknikken er gemt hen i hjørnet.


Her foto af opgraderingen af fronthøjtalere til Dali Suite 3.5


Og den nye sofa og det røde tæppe.


Et par gode arbejdsplader er det også blevet til.


Ja, det er jo dette her som det handler om...Stort lærred og stor lyd, som løfter oplevelsen af en god film. 
Man kan diskutere om det gør en god film bedre? om ikke andet mere engagerende og underholdende, men de dårlige film bliver desværre ikke bedre, har vi måttet konstatere.


Sub og Front.




Dali Blue R 1000 som surround back med nedadvendte diskant + de obligatoriske billeder i en hjemmebio. Surround back er placeret over hovedhøjde i ca 170 cm. Sofaen er trukket knap en meter væk fra bagvæggen.


Phillips hue lampet, kan farves i alle regnbuens farver styres fra app, og tænger og slukker med Philiips Harmony Control fjernebetjening.


Her i Superman... blå.


Rullegardin løsningen, IKEA virker og er billig. (Alt det smarte med automatisk nedrul etc,  koster alt for meget, syntes jeg).


Teknik hjørnet...


Dali suite Rear... surround højtaler... blev placeret lidt over hoved højde (110 cm), pga. trappekassen i hjørnet. Dette giver et super fint omsluttende surround lyd felt syntes jeg.


Lidt plakater af super helte skal der også til...


One remote to rule them all...
Logitech remoten i toppen, og alle dem  den har erstattet... Fed remote eneste minus er mgl. knaplys.

App versionen af Harmony remoten, den kan alle i huset finde ud af, da der står på knappen hvad den gør, den er især fruen i huset glad for.

NMJ app. her finder vi let de film som ligger på vores popcorn hour a400.


NMJ appen byder på kort info om filmen etc, men vigtigst... oppe i hjørnet en "play" knap som sætter filmen i gang, den er funktion er vi rigtigt glade for der gør det meget nemt at betjene for alle.


Klaver og en klassiker "must have" plakat... Titanic.

Bygge foto.


Der gik ikke mange dage, efter indflytning før et 110" lærred var tegnet op på en væg i kælderen, måtte bare se hvordan det så ud!


Æv, profilbræddeloft, damspærre og isolering inden stuegulvet direkte ovenpå. Al lyd gik lige igennem, der måtte gøres noget.... Profilbrædderne røg ned.


Kælderrummet, var delt i 3 rum, en gang og to små værelser, så ned med gipsvægge, så det kunne blive til en 22 M2 hjemmebio. 


Hårdt arbejde betaler sig, det bliver et fedt rum.


Ja lidt elarbejde følger jo også med, når man går i gang med et gammel hus.


Gulvet måtte lægges om De gamle gulve i de tre rum lå ikke alle i samme niveau og var to forskellige typer, så på med et spånplade gulv, da planet var gulvtæppe pga. akustikken.


Ja en teknisk detalje, i den gamle gang var der stadig et forhøjet betondække, jeg valgte ikke at bryde den ned (har prøver det før, fy føj), men valgte at lægge strøerne til samme niveau incl en filtmåtte. Det blev faktisk rigtigt godt.


Lidt kabler måtter der også trækkes, til netværk osv.


1. gang maling næsten færdig, inden loftet skulle laves. Sort så fedt ud på lærredsvæggen.


Dampspærre på loft inden gips.


Valgte et lag, fiber gips for at holde vægten nede (i forhold til to lag alm gips), havde læst at det et lag fibergips have samme lyd isolerende evne som to lag alm. Dyrere ja, men letttere at sætte op og super nemt at arbejde med.



Sidste detalje på plads inden troldtektén skulle op, trappekassen til stuen gav jeg også en et lag fibergips. Trappekassen og rørerene ved siden af har bestemt hvordan rummet skulle indrettes, da det gav problemer med bag højtalernes placering hvis jeg skulle have brugt væggen imellem de to døre til lærredet. Og det er uden tvivl det rigtige valg.


Troldtekt ankommet og klar til montering, fik den dejligt billigt da nogle af dem have lidt små skader i kanten, så jeg lavede en god handel på det (60*120 superfin hvid). De kunne let repareres med lidt hvid loft maling, og så derefter perfekte ud.


Troldtekt på plads, super nemt at arbejde med, godt at slippe for spartling og slipning gange tre af gipspladerne, vupti en enkelt dag og et færdigt loft.


Sidste hånd på malerarbejdet inden tæppemanden skulle komme.


Efter tæppe og fodlister var på plads, kunne det ikke går stærkt nok med at få sat lydanlægget op, det måtte bare høres i det nye rum. Og det lød rigtigt godt, rum akustikken var lykkedes rigtigt fint. 


Anlægget på plads...


Så skulle der samles lærred, nemt, men det er godt at være to om det.


Lærred på sin plads på væggen, det så bare fedt ud.
Så var det bare op med projekter og så bruge nogle dage på at trimme det hele ind.

Nu har min bio vartet i funktion i nogle måneder og vi er meget tilfredse med resultatet, vi bruger rummet daglig og det virker helt efter hensigten, som Hjemmebio selvfølgelig men også som gæste rum, de unges hænge ud sted, yoga/motionsrum osv.

Vejen hertil var lang og gav nogle grå hår i forhold hvordan vi skulle løse udfordingerne i forhold til lydsolering af loftet, rum akustikken, samt at skulle til at lægge nyt gulv (det havde vi håbet kunne undgås, troede at gulvet var lagt under de eksisterende vægge). 

Så derfor har jeg ofte været "helt nede i kælderen". Det er jeg stadig meget ofte, men det er med et stort smil på læben, mens jeg nyder at lyd og billede bare spiller. Jeg prøver faktisk at komme op bare en gang imellem, men det er bare så fedt at være "helt nede i kælderen".


Redigeret af jonit - 10-Marts-2020 kl. 18:19
Jonit... , Se mere her...
Min Bio
Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejrsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2014 kl. 17:42
Super fedt projekt!

Pas nu på ikke at vælte en bærende væg

Til top
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2014 kl. 17:45
De er blevet væltet, og de var ikke bærende (havde forhørt mig først)... gips.

Mere om det senere.

Jonit


Redigeret af jonit - 07-Februar-2014 kl. 17:45
Jonit... , Se mere her...
Min Bio
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vijnana Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2014 kl. 01:16
At rummet er kvadratisk (ikke rektangulært) kan måske give lydmæssige problemer p.g.a stående bølger. Men rummet er vel stort nok til at lave en THX væg hvor du kan have højttalerne gemt bag lærredet, hvilket mange bio entusiaster foretrækker
Til top
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2014 kl. 08:09
Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

At rummet er kvadratisk (ikke rektangulært) kan måske give lydmæssige problemer p.g.a stående bølger. Men rummet er vel stort nok til at lave en THX væg hvor du kan have højttalerne gemt bag lærredet, hvilket mange bio entusiaster foretrækker

Ja ,Det kunne måske have været en god ide med en THX væg, overvejede det også men syntes at det tog for meget plads, for rummet er ikke kun er dedikeret bio rum, men et multirum som har andre formål.

Stående bølger, var selv lidt nervøs for det. Ja hvis jeg sidder nede i det ene bagerste hjørne, syntes jeg at bassen bliver mudret men der sidder jeg nu ikke ret meget.

Bemærk Rummet er pt færdigbygget, beskrivelsen og foto kommer bare først nu bagefter.




Redigeret af jonit - 08-Februar-2014 kl. 08:12
Jonit... , Se mere her...
Min Bio
Til top
luv.dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér luv.dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2014 kl. 09:18
Dagens vigtigste opgave - billeder.
Livet er skønt.
Til top
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2014 kl. 13:30
Så kom der lidt updates og friske fotos. 

Redigeret af jonit - 08-Februar-2014 kl. 13:38
Jonit... , Se mere her...
Min Bio
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2014 kl. 13:35
Kon?



Arj, det ser fint ud En dag må du have en lidt mere svedig projektor, til det der ellers så fine setup.
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vijnana Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2014 kl. 13:44
Ser rigtig godt ud. Har du bemærket hvor meget det betyder at du har valgt den helt rigtige vægfarve omkring lærredet?
Er dine gardiner fuldstændig lystætte - eller hvordan?

Tillykke med projektet
Til top
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2014 kl. 15:12
Naiera: Ja du har da ret, det kan jo altid blive bedre... Men jeg er nu ret godt tilfreds med projektoren, syntes faktisk den gør det ret godt i forhold til dens pris. Jeg har godt set billedet fra nogle de dyre projektorer, og ja, de er bedre, men det vigtigste er jo at man er tilfreds, og det er jeg.

Vijnana: Jeg havde malet inden at jeg satte lærred op, havde rigtigt mange overvejelser mht farve både på vægge og lærredsvæg, men jeg er nu helt sikker på nu at sort var det helt rigtige valg. Det giver ro omkring billedet og ikke er noget der forstyrrer billedet. Rent æstetisk syntes vi også det ser ret godt ud nu hvor det er blevet færdig og giver en god kontrast til de grå vægge, selvom vi var lidt betænkelige inden vi malede.

Mht gardiner, har jeg købt mørklægnings rullegardiner fra IKEA, ja de er helt tætte, men selvfølgelig ikke lags kanterne. Rullegardinerne sidder helt inde ved vinduet, men det er planen at der også skal rigtige mørklægnings gardiner i stof foran selve vinduet (Stoffet er købt), så de sidste stråler bliver holdt tilbage. (skal desuden også et gardin op for indgangsdøren fra trapperum som er en glasdør.

Da jeg pt. primært har brugt biografen i aftentimerne i denne mørke tid, har der jo ikke været problemer med lys. Projektoren er også ret lysstærk, så lidt lys er ok, men billedet er absolut bedst når der er helt mørklagt.


Redigeret af jonit - 08-Februar-2014 kl. 15:16
Jonit... , Se mere her...
Min Bio
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2014 kl. 19:57
Det ser dælme godt og gennemført ud.... Flot arbejde.
Hvis du har mere sort maling kunne du jo evt. male siderne i vinduerne sorte, det kunne give en fed effekt og samtidigt hjælpe på lysindfaldet langs lanterne..
Der må være en rimelig god akustik i rummet med tæppe på gulvet og Troltekt (?) i loftet??
Ning
Til top
jonit Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2014 kl. 20:46
Tak, havde faktisk overvejet at male vinduessiderne sorte, men var bange for at det ville æde for meget lys nåe der ikke er bio, Tror på at de påtænke gardiner tager det sidste lys, og så de hjælper jo også på akstikken.

Ja det er lykkes helt godt i forhold til akustik syntes jeg, ja det er troldtekt, super nemt at arbejde med og så slap vi for at spartle, slibe, male gange 3 på 22 m2 i lofthøjde, fedt.
Jonit... , Se mere her...
Min Bio
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu