recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - En lille pc
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

En lille pc

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9401
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2023 kl. 18:54
Til top
koden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2007
Point: 502
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2023 kl. 19:01
lenovoen er vist 18x18 cm.. men betyder da heller ikke så meget når den skal ligge under bordet eller endda måske hænge bag på skærmen.
begge er små...

refurbished har jeg ikke noget problem med.

Men ville gerne have en med USB-C så den kunne få strøm den vej.

Jeg har et hav af 256 GB SSD diske... kan jeg evt. udnytte det på nogen måde?
Næppe tænker jeg da der vel kun er plads til 1.

Redigeret af koden - 08-Januar-2023 kl. 19:22
Ubiquity Unifi
Zyxel Hiper router
US-16-150
4 x AP PRO
Til top
dtomsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Maj-2006
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dtomsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2023 kl. 19:24
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Jeg har godt set de der NVME flere steder.

D.v.s. den kan have både en 2.5" SSD og en NVME samtidig eller kun en af gangen?

og så det lidt dumme spørgsmål...hvad er en NVME egentlig i forhold til det jeg kender som er 2.5" SSD.

Det samme men bare connected i PCI i stedet for sata?

Ja, både en m.2 nvme og en sata SSD hardisk samtidig i hver deres port, m.2 og sata.

Nvme kører over pci express og er 4-5 gange hurtigere end ssd over sata.

FYI
AMD Ryzen 3 5300U yder noget bedre end Intel Core I5 6500T, bruger en smule færre watt og har en ganske overlegen IGPU med langt flere og nyere medie instrukssæt. Der er trods alt seks år imellem dem.

Lenovo'en er dog et udmærket bud såfremt det skal være billigst muligt Smile

Redigeret af dtomsen - 08-Januar-2023 kl. 19:57
Til top
koden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2023 kl. 20:43
Tak.. penge er ikke problemet.
Så går efter asus.
SSD har jeg og en 256 GB NVME ser ikke ud til at koste alverden.

Noget jeg skal kigge efter ved valg af NVME?

Ups...memory skal jeg også have
DDR4 forskel på dem eller kan jeg bruge de ddr4 jeg har fra en arbejds lenovo laptop?

Andet?

Redigeret af koden - 08-Januar-2023 kl. 20:45
Ubiquity Unifi
Zyxel Hiper router
US-16-150
4 x AP PRO
Til top
dtomsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dtomsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2023 kl. 23:11

Noget jeg skal kigge efter ved valg af NVME?

Ups...memory skal jeg også have
DDR4 forskel på dem eller kan jeg bruge de ddr4 jeg har fra en arbejds lenovo laptop?

Andet?

NVME: ASUS'en har kun PCIe 3.0, så 4.0 er unødvendigt, controller med DRAM, m.2 2280 (størrelse), gå efter mærkevare og lavest mulig varmeafgivelse (mange nvme bliver vildt varme, og i et mikro-kabinet uden mulighed for nvme-køler og ringe airflow kan det være et problem). Men læs endelig nogle anmeldelser Smile

DDR4: Min. 2x8GB (dual channel er vigtigt), sodimm 260-pin, 3200 MHz / PC4-25600 - hverken mere eller mindre, så lav CL som muligt, mærkevare f.eks. Crucial, Kingston Fury Impact, G-Skill osv.

Andet: Asus PN51 fås både som barebone og komplet udrustet i varianterne 5300U, 5500U og 5700U, henholdsvis 4/8, 6/12 og 8/16 CPU kerner/tråde. Jeg har linket til billigste barebone p.t. afaik.

En opdaterede serie med nye CPUer er på vej, så hold øje med udsalgene Wink

Redigeret af dtomsen - 08-Januar-2023 kl. 23:40
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2023 kl. 23:44
Lenovo eller Intel NUC, resten er spild af tid.
Til top
dtomsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dtomsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2023 kl. 23:48
Og er penge ikke noget problem og Windows ikke et krav, så ville jeg selv overveje en Apple Mac mini M1 med 16GB. Ydelse- og stilmæssigt en klasse over ASUS'en imo Big smile

Redigeret af dtomsen - 09-Januar-2023 kl. 14:02
Til top
dtomsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dtomsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2023 kl. 23:49
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Lenovo eller Intel NUC, resten er spild af tid.

Hvorfor det? Forklar endeligt...

Redigeret af dtomsen - 08-Januar-2023 kl. 23:50
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Point: 1692
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2023 kl. 08:20

Jeg har godt set de der NVME flere steder.

D.v.s. den kan have både en 2.5" SSD og en NVME samtidig eller kun en af gangen?

og så det lidt dumme spørgsmål...hvad er en NVME egentlig i forhold til det jeg kender som er 2.5" SSD.

Det samme men bare connected i PCI i stedet for sata?

NVMe står for Non-Volatile Memory Express, og betyder sådan set, at lagringsmediet (SSD'en) er tilsluttet via PCI Express modsat SATA. Du vil typisk opleve NVMe diske i form af "stænger" med M.2 stikket (og her typisk 2280, hvilket betyder at den er 2,2 cm bred og 8 cm lang). Nogle drev med M.2 stik kan køre både NVMe og SATA, men dem vil du støde ret sjældent på. Omvendt kan NVMe også fåes i 2,5" størrelse. Her vil drevet være tilsluttet med U.2 stikket i stedet for SATA stikket. Dem vil du heller ikke støde på særligt meget (bruges mest i enterprise sektoren).

Ellers vil jeg tilslutte mig dtomsen mht. ASUS PN-serien. De maskiner bliver ganske pænt omtalt de fleste steder. Der findes også varianter med Intel processorer, hvis det foretrækkes. Se en liste over aktuelle modeller her: https://www.asus.com/displays-desktops/mini-pcs/pn-series/

En Mac Mini er selvfølgelig også et bud, hvis du vil ind i det økosystem.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
koden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2023 kl. 08:38
tak for god info... vil holde øje med asus priser.

Har en gammel imac og det er den der er ved at blive udfaset. 
Så alt er windows fremover fordi det gør mit liv nemmere :-)

Intet ondt om apple som er bedre på mange områder.

Ubiquity Unifi
Zyxel Hiper router
US-16-150
4 x AP PRO
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-Juni-2014
Point: 361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2023 kl. 13:44
Du har sikkert allerede kigge tnærmere på Adesk Cube 4K, som du kan få bygget lige som du vil have den: https://abook.dk/adeskcube4k/
Til top
koden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2023 kl. 14:11
nej ikke hørt om dem før..
Men svært at finde priser på siden
Ubiquity Unifi
Zyxel Hiper router
US-16-150
4 x AP PRO
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu