recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - En lille pc
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

En lille pc

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
dtomsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Maj-2006
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dtomsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2023 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af Pluto1234 Pluto1234 skrev:

Min PN51 larmer en smule selv i idle - hviner lidt som en billig laptop. Ikke voldsomt generende, men nok til at jeg foretrækker min musestille Dell laptop fra arbejdet.

PN51 bruger en ekstern strømforsyning - en lidt klodset discountagtig sag - dog ikke større end at den kan gemmes væk i skrivbordets kabelgrav. PN51 kan ikke køre på USB-C strøm.

Selve PC’en er en fin lille sag med fin byggekvalitet.

Enig. Og det var også derfor, at jeg anbefalede det blæserfrie kabinet fra Akasa, da jeg selv er absolut intolerant for selv den mindste blæserstøj.

Generelt følger blæserstøj desværre i kølevandet på højtydende processorer i små størrelser om det er bærbare eller mini-pc'er. Jeg havde såmænd givet det samme råd havde det været Intel NUCs Wink


Redigeret af dtomsen - 14-Januar-2023 kl. 16:50
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2023 kl. 17:12
ok..det kabinet dæmper støjen?

Men kan vel købes efterfølgende tænker jeg, hvis støjen bliver for meget.
Den skal stå et sted hvor der er noget baggrundsstøj, så måske bliver det ikke et problem.
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
dtomsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Maj-2006
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dtomsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2023 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

ok..det kabinet dæmper støjen?

Ikke som sådan. Kabinettet er designet sådan at det berører processoren og de øvrige varmekilder (såsom VRM og NVMe) direkte og fungerer derfor som et stort massivt og passivt køleelement uden blæsere overhovedet. Varmen afgives til kabinettet som afgiver varmen til omgivelserne. Kabinettet er køleren.



Min erfaring med blæserfrie aka fanless kabinetter fra Akasa er, at de over hele linien køler bedre end den blæserløsning indmaden har haft oprindeligt. Helt støjfrit.

De er dog ikke billige, og egner sig generelt ikke til al for strømkrævende processorer med TDP over 65W (der ville kræve al for store og massive kabinetter).

Det er desuden kun bestemte udvalgte produkter Akasa har kabinetter til.

Det er også værd at nævne, at garantien ryger i samme øjeblik man piller indmaden ud af en nykøbt mini-pc og fjerner blæseren Wink
Så det er ikke en opgave en nybegynder bør kaste sig ud i.
Jeg vil vurdere det til at have en moderat sværhedsgrad for dem, som har prøvet at samle computere selv.

Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Men kan vel købes efterfølgende tænker jeg, hvis støjen bliver for meget.
Den skal stå et sted hvor der er noget baggrundsstøj, så måske bliver det ikke et problem.

God plan Thumbs Up
Blæserstøj er en subjektiv størrelse. Hvad der for nogle er helt acceptabelt er for andre helt uudholdeligt.


Redigeret af dtomsen - 15-Januar-2023 kl. 00:50
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2023 kl. 16:05
Ok..kun PN41 der har USB-C power INPUT


Er den cpu helt i skoven eller?
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
dtomsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Maj-2006
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dtomsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2023 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Ok..kun PN41 der har USB-C power INPUT


Er den cpu helt i skoven eller?

Desværre ja.
Både N4500 og N5100 er ikke noget at råbe hurra for, og egner sig kun til det allermest basale.
De er dog så lidt strømslugende (max. 6W) at en blæser ikke er nødvending, og blæserstøj derfor udelukket.


Redigeret af dtomsen - 16-Januar-2023 kl. 02:34
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2023 kl. 22:15
kan det skyldes det lave strømforbrug at det kun er den der kan fødes med USB-C strøm?

Redigeret af koden - 15-Januar-2023 kl. 22:16
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
dtomsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Maj-2006
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dtomsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2023 kl. 02:30
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

kan det skyldes det lave strømforbrug at det kun er den der kan fødes med USB-C strøm?

Ikke utænkeligt.
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2023 kl. 13:52
jungle at finde en...men den her er den billigste med en core cpu

kan godt se det ramler lidt DDR5 ram så løber det op.
Må nok droppe det USB-C PD halløj og bruge alm. 220V




Redigeret af koden - 16-Januar-2023 kl. 14:20
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2023 kl. 19:17
Den her skulle have USB-PD: https://www.proshop.dk/Stationaer-Mini-PC-Barebone/ASUS-Mini-PC-PN62-BB5004MDN-BareBone-Intel-Core-i5/2995784

Desværre er det så ikke nyeste Intel Core processor, men en 10. generations Core i5 10210U.

Alternativt er der denne med Ryzen 5600H, som jeg nok ville finde lidt mere interessant: https://www.dataworld.dk/asus-pn52-bbr556hd-barebone-amd-ryzen/cat-p/c/p1002666762

Begge modeller anvender i øvrigt DDR4 SODIMM moduler, så her er der da lidt at spare.

Håber det hjælper lidt.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2023 kl. 19:43
Jeg har simpelthen overset dem..
PN62 fordi den ikke dukkede op på asus siden.

Den anden fordi PD var nævnt andetsteds end de andre...

tak for hjælpen :-)
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2023 kl. 21:27
som en vist nævnte ...nye cpu'er på vej og PN42 kan måske være ok
Kommer snart på markedet.

Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
madsklit Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-September-2010
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madsklit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2023 kl. 04:54
https://www.apple.com/dk/mac-mini/

Ny Mac mini hurtig og passivt kølet fra 5499kr, 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu