|
En subwoofers arbejdsgang |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3792 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 25-Marts-2015 kl. 16:42 |
|
Som nævnt i en tidligere tråd søger jeg enten en subwoofer mere eller et salg af min nuværende og så købe 1 bedre end de 2.
Det er en asw610 jeg har nu, som jeg ikke rigtig kan finde nogen målinger på. I min søgen er jeg tit stødt på svs og velodyne og nok også der pengene bliver lagt næste gang. Men jeg er dog lidt nysgerrig på en subwoofers arbejdsgang ift dens frekvensspektre. Jeg ville gerne have en subwoofer, som går rigtig dybt, da det er film jeg prioriterer. Min asw610 skal gå til 20Hz -6dB, dette forholder jeg mig dog skeptisk til. Når jeg læser test af div subwoofere, kan jeg se at de fint yder 100dB ved test og falder i dB fra 30 hz ca. og det tager så til ved 25 hz. Jeg vil aldrig komme til at spille ved 100dB og tænker derfor om en subwoofer kan booste laveste frekvenser? Jeg tænker på at den som eksempel ved 20 hz kan yde 85dB men ved 150hz kan yde 110dB. (talene er tænkte). Hvis jeg så ser film ved 75dB, så vil jeg jo have kalibreret min subwoofer til de resterende højtalere, så de spiller lige højt (75dB). Men vil jeg kunne forvente en subwoofer kan spille frekvensområdet fra 20-150 med 75dB? eller vil subwooferen falde tilsvarende ved de lave toner, da den er kalibreret til 75dB Gir det mening? Min asw610 skal falde drastisk ved 40hz kan jeg læse mig til. Det kunne jo være sjovt at have en subwoofer den kan spille hele frekvensområdet (eller ned til de 20hz) med lige stor kræft. Håber det gir mening og jeg kan blive lidt klogere:) |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
En SW skal ikke gå så højt op, den skal køre fra Ca. 80Hz og ned, det er jo en LF enhed, der tager sig af de dybeste toner. Fra de 80 Hz og op tager de øvrige enheder sig af. |
||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
|
Det du beskriver er kompression hvilket stort set altid sker først i de lave frekvenser, da det er langt den sværeste opgave for en subwoofer.
Hvis du vil være sikker på, at du vil have en subwoofer som giver dig output helt ned til 20hz, skal du først finde ud af hvor højt du plejer at se film og derefter finde en subwoofer der kan give dig det ønskede output i 20hz. Kan den dét, skal den nok kunne op til 150hz også. Subwooferen er som oftest placeret et stykke væk fra sofaen, så man skal tage højde for, at lydstyrken aftager 6db hver gang afstanden fordobles (teoretisk). Så hvis du sidder 4m fra din sub, spiller den altså 12db lavere end 1m fra den. Derfor... Hvis du vil have bas fri af kompression ved ordentligt lydtryk, kræver det meget :)
|
||
![]() |
||
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3792 |
|
Jeg tror ikke jeg har forklaret mig godt nok:).. Talene var tænkte. Jeg skal crosse ved 100hz - tænker jeg. Det skal forsøges nærmere.
Tro Jonas er inde på lidt af det, ift jeg skal finde en sub der kan håndtere 20hz ved 75dB, da det oftest er i det leje jeg ser film. ift det billede her: En svs sb12-nsd ![]() Hvis jeg via testtone sætter sub´ens output til 75 db og det samme med mine højtalere, vil den så spille 20hz ved 75db? og det samme med 30hz, 40hz, 50hz, 60hz osv? Det jeg tænker på er, at kurven jo stiger. Hvis jeg sætter output til 75db er det så hele subwooferens område der spiller de 75dB eller er det output variabelt? SÅfremt at subwooferen KAN håndtere det ønskede lydtryk selvfølgelig:)
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
|
Nej, kig på kurven, ved 30Hz er det du vil måle og 20 Hz er 7-8dB under. Skal du kompensere for det, skal du have et stykke elektronik der kan rette frekvensgangen ud (læs: skrue op for den dybe bas i forhold til den højere).
I mine øjne er der kun et at gøre: Find en sub der går dybt nok (under 20 Hz ved -3dB) eller lev med at tabellen viser at det ikke er optimalt for dig. Spørgsmålet er jo om du kan høre forskel.... Klaus |
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
|
Det sidste du skriver giver ikke helt mening. Uanset hvad, skal du altid sætte subs+højttalere til 75db med den interne testtone.
Når du har gjort det, betyder det, at hvis du ser film på 0db på receiveren, vil max SPL være 115db for sub. Dvs. ser du film med receiveren sat på -20db vil max SPL være 95db for sub. Og det er i lyttepositionen! Så sidder du 4m fra subwooferen skal den altså kunne spille 107db hvis man måler 1m fra subwooferen.
|
||
![]() |
||
|
Så forstår jeg det sgu bare stadig ikke:)..
Den nævnte svs skal vidst nok gå til 23hz -3db? Jeg ville også sætte alle kanaler til 75db ved testtonen. Og så knækker filmen for mig, når det så betyder at subben så spiller over 100db. Det forstår jeg ikke:). Det jeg troede var at hvis jeg finder en subwoofer der kunne levere 75db ved 20hz så ville jeg have en subwoofer jeg kunne spille med 100% ens lydtryk op til 1xx hz ift det lydtryk jeg benytter. Men så enkelt er det ikke kan jeg godt se:). |
||
![]() |
||
|
Jeg kan ikke forklare det bedre end de to posts :) Prøv at google lidt om THX reference level. Her f.eks. http://www.acousticfrontiers.com/2013314thx-reference-level/
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
|
Det gør den også, hvis du kigger på kurven.
Ved 20 Hz kan den levere et signal der er 7-8db under "normalt". Kalibrere du til 75dB vil den ved 20 Hz spille 68-69dB lydtryk, idet du kalibrerer ved fuld båndbredde. Kalibrerer du så der er 75 dB ved 20 Hz, vil den ved 30-50Hz levere omkring 82-83dB lydtryk. Klaus |
||
![]() |
||
|
Spot on KlausDM. Det er præcis der min undring lå:).
Hvilken frekvens er en testtone normalt i? Altså dem der ER i receiveren. Det er yamaha, hvis det har noget at sige.. Men så vil man ved en ekstern sub eq, kunne gøre således at eks den her svs, kan yde 75db HELE vejen? Altså igen inden for den ramme subben kan.? |
||
![]() |
||
|
Alle frekvenser.
Ja. Klaus |
||
![]() |
||
|
Ok ok:).
Hvad koster sådan noget og er det noget der reelt giver noget? OG - Skal man op i en hvis prisklasse af sub/ht førend det giver mening?
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |